Center

Simon Péter, EY Magyarország
Simon Péter, EY Magyarország
Forrás: ITB
Az átalakulás nyomában, avagy mi marad a CIO pozícióból az évtized végére?

„Amiben én lehetőséget látok, az másnak kihívás lehet”

CDO, CISO – egyre több C-vel kezdődő mozaikszó bukkan fel az IT világában, amelyek azon túl, hogy az informatika folyamatos szegmentálódását vetítik előre, a néhány éves múltra visszatekintő CIO pozícióra is hatással vannak. Persze nem csak a trónkövetelő újoncok, hanem a technológia és az informatika ősi összefonódása is új megvilágításba helyezi a Chief Information Officerség mivoltát. Túléli, átalakul vagy tartja azt a három sikerfaktort, ami nélkülözhetetlenné teszi? Simon Pétert, az EY Magyarország CIO-ját faggattam a fentiekről.

Nem kérdés, hogy az információtechnológia az üzleti döntések meghozatalakor is Damoklész kardjaként lebeg a projekt lehetséges végkimenetelei felett. Hiszen már nem elég csak gazdasági és pénzügyi szempontból megvizsgálni a projektet, ugyanis az IT vonatkozások figyelmen kívül hagyása a legígéretesebb eredménnyel járó projektet is keresztbe húzhatja. A trendek, megoldások, technológiai vívmányok implementálása már alapelemmé vált a sikeres üzletmenet fenntartásához, és többek közt ezért jut olyan hangsúlyos szerep a CIO-knak.

 

Sztereotípiák: alagsorból a vezetői boardba, avagy az IT térnyerése

„A rendszergazdák már rég nem egy pincében ülve figyelik a cég eszközeit és hálózatát. A folyamatos változásnak köszönhetően kialakult a CIO pozíció, hiszen az IT egyre hangsúlyosabbá vált, egyre inkább vezető szereplővé nőtte ki magát. Az elmúlt öt évben pedig eljutottunk oda, hogy gyakorlatilag tanácsadó szerepet tölt be az üzlet életében”, mondta Simon Péter, az EY IT-vezetője.  Noha ezzel a sztereotípiával a mai napig találkozni, azért egyre világosabbá vált a munkaerőpiac számára, hogy bizony a CIO szakma szintet lépett, az alagsorból a vezető mellé költözött, és a szürke elnyűtt pólót fehér ingre és zakóra cserélte. 

„Nemcsak az IT-kérdésekben foglalok állást, hanem abban is, ami a technológiához kapcsolódik. Hiszen ma már nem lehet azt mondani, hogy valami csak és kifejezetten IT vonatkozású, az informatika és a technológia ott van a mindennapi életünkben, az üzlettől az otthonig. A legegyszerűbben mégis úgy tudnám megfogalmazni, hogy segítek az üzletnek eligazodni a technológia világában: milyen technológiákba érdemes invesztálni, és hogy merre érdemes haladni”, tette hozzá a CIO.

 

A fontosság három fokmérője és az evolúció veszélye

Adódik a kérdés, hogy mikor lehet elégedett egy CIO a munkájával és mikor kapja meg a vállveregetést az üzleti menedzsmenttől? Hiszen a tanácsadói szerepkör nem mindig hálás feladat. 

„Az elégedettséget többek között úgy lehet mérni, hogy egy új technológia bevezetésekor, az üzlet abból mennyit profitál, mennyivel válnak könnyebbé, gördülékenyebbé a napi feladatok, mennyivel lesz gyorsabb a szerverek elérése, vagy épp mennyire sikeres a háttérinfrastruktúra fejlesztése, egy adott termék bevezetése”, folytatta Simon Péter.

A CIO fontosságát azonban mégis az alábbi három faktorban látja: képes hatékonyságot növelni, költséget csökkenteni és árbevételt generálni. 

„Általánosságban véve a CIO pozíciót, azt látom, hogy a szakma kezd elöregedni, és sajnos nem mindenki áll készen a változásra, arra az evolúcióra, ami meg fog történni. Én szeretem a változásokat, a tudásfejlesztést, ezért amiben én lehetőséget látok, az másnak lehet, hogy kihívás Ez a szakma a folyamatos tanulásra épül, aki ezt elengedi, az le fog morzsolódni. Ugyanakkor azt gondolom, hogy azoknak a CIO-knak is meg lesz a helyük, akik nem akarnak bekapcsolódni az evolúcióba”, mondta Simon Péter. 

 

Áldás vagy átok: felszeletelődő feladatkörök

A pozíció átalakulásán, fejlődésén túl a technológiai háttér is dinamikusan alakul. Most például a felhő az abszolút trend, és minden cég elsődleges céljai közt szerepel, hogy a felhőbe költözzön. „Részben ezt is a CIO menedzseli, a szoftver beszerzésétől az üzlet munkájának segítéséig”, mondta az EY CIO-ja. 

„Mi is felhőalapú technológiát használunk, és mivel egy globálisan 280 ezer főt foglalkoztató cégről beszélünk, az IT-szervezetünk globalizált, globalizált megoldásokkal. Ugyanakkor, ha magyarországi fókusszal nézzük az IT felépítését, akkor az a jellemző, hogy van egy kisebb létszámú core támogató csapat, akiknek a vezetése korábban szintén a CIO szerepkörébe tartozott. Tavaly átadtam a csapat vezetését tapasztalt senior kollégámnak, hogy még jobban ott tudjak lenni az üzlet életében és a tanácsadásra fókuszálhassak”, egészítette ki gondolatait. 

A változás természetes, van, volt és lesz is. Igaz az a szóban forgó pozíció esetében is. „Felszeletelődnek a feladatkörök, ami nem feltétlenül rossz, mert így az adott szegmensre nagyobb hangsúly helyeződik, és jobban lehet rá fókuszálni, amit a saját tapasztalatom is alátámaszt. Ezt a dinamikus változást kifejezetten jónak gondolom”, mondta a CIO.

 

Az élet utat tör magának. A CIO pozíció is

A feladatok megosztása, szétszálazása nem ördögtől való. Jól példázza ezt az is, hogy megjelentek olyan IT-hoz kapcsolódó vezetői pozíciók is, különösen a nagyvállalatoknál, mint amilyen például a Chief Digital Officer (CDO) vagy a Chief Information Security Officer (CISO). Az e pozíciókban tevékenykedők általában nem a CIO-nak, hanem közvetlenül a cég első számú vezetőjének riportolnak. S noha első blikkre van, aki a CIO feladatkörének gyengülését látja a fenti pozíciók megjelenésében, Simon Péter szerint egyáltalán nem erről van szó. 

„A CIO pozíció túl fogja élni az évtizedet, de rengeteg átalakuláson fog keresztülmenni. Ahogy eddig a tanácsadás felé tolódott, úgy feltételezhető a feladatkörök további szegregálódása. Elképzelhető, hogy a jövőben nem CIO-nak hívják majd, hanem technológiai tanácsadónak, amire minden nagyobb cégnek szüksége lesz”, zárta gondolatait.