Center

58_Black-Mirror-header.jpg
Forrás: ITB
Mi vár a CIO-kra az új évtizedben?

Farkasszemet nézve a technológiával: az évtized kihívásai, buktatói és lehetőségei

A kihívások és lehetőségek évtizede áll a CIO-k és informatikai vezetők előtt, hiszen a világ soha nem látott iramban rohan a technológia karjaiba. Automatizálás, robotok, kobotok, digitalizációra épült módszertanok – ahány terület, annyi eltérő megközelítés, ám egy mindegyikben közös: a technológiára adott válaszreakció kikerülhetetlen. Két körkérdés elé állítottunk négy ismert cég CIO-ját, akik saját szemüvegükön keresztül engedtek betekintést abba, hogy mi vár a szóban forgó pozícióra az elkövetkező évtizedben.

A 21. század két főszereplője, az ember és a technológia. Utóbbi az évszázados mellékszerepből kitörve reflektorfénybe lépett, és milliárdnyi figyelő szempár között fejlődik napról napra. De vajon hogy tapasztalják saját bőrükön a változást a CIO-k, és milyen jövőképet, kihívásokat és lehetőségeket látnak maguk előtt az évtizedben?

 

„Fel kell hívni az emberek figyelmét a technológia veszélyeire”

Tanka László CIO, BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság
Tanka László CIO, BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság
„Azt gondolom, hogy az egyik legnagyobb kihívás az lesz, hogy a mindennapjainkba beépült technológiát megértessük és elfogadtassuk az emberekkel, a másik pedig, hogy az informatikát beemeljük a vezetők mellé. Ugyanis még mindig nem elterjedt gyakorlat, hogy az informatika az első számú vezető mellett van, közvetlenül. Muszáj ezen változtatni, mert csak akkor tud a digitalizáció minden előnye hasznosulni a gyakorlatban, ha az jelen van az összes megoldásban”, mondta Tanka László, a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság CIO-ja, aki a biztonsági kérdésekre is ráirányította a figyelmet.

De nemcsak az informatika szerepkörének bővülésében látja a CIO-k jövőbeli kihívásait, hanem a biztonságban is. „A technológia magával hozza a veszélyeket is: mivel egyre jobban megbízunk a gépekben, az MI-ban, ezért hajlamosabbak leszünk megfeledkezni az alapvető biztonsági dolgokról. Tudatosítani kell mindenkiben, hogy mekkora jelentősége van az informatikának, és el kell oszlatni azt a hamis biztonságérzetet, amiben a felhasználók élnek. Vezetőként ezek megvalósítását tartom a legfontosabb célomnak, és azt, hogy olyan rendszereket alkossak, amelyek nem öncélúak és a felhasználók igényeihez alkalmazkodnak”, zárta gondolatait Tanka.

 

„A megfelelő működésre koncentrálni”

Ugyanakkor az informatika sem az, ami egy évtizeddel ezelőtt volt. Már nem az informatikai eszközök leszállításából és beállításából álló kiszolgáló szerepet várják el tőle, hanem sokkal inkább azt, hogy minden egyes döntési folyamat része legyen.

Nagy Albert CIO, BKV
Nagy Albert CIO, BKV
„Minden felgyorsult, minden elektronikus úton történik az üzleti folyamatoktól a döntéshozásig, így lehetetlen elképzelni azt, hogy ne kérje ki az üzleti oldal az informatika véleményét minden lépéshez”, mondta Nagy Albert, a BKV informatikai vezetője.

De az informatika átértékelődése az alkalmazkodással kapcsolatos elvárásokat is megváltoztatja. „Ez a másik kihívás, hogy miként tudunk alkalmazkodni az üzlethez menedzsment szemléletben, vállalati üzleti meggondolásban, kompetenciafejlesztésben és az informatikai dolgozók tovább coach-olásában a hirtelen változások közepette”, tette hozzá. Az évtized egyik nagy kihívásaként a felhőbe való migrációt emelte ki. „Nagy fejfájást okoz a vendorlock, hogy egyre jobban függünk a gyártótól, szolgáltatótól. Többek közt ezen szeretnék változtatni, és azon, hogy még több digitalizációs megoldást építsünk be a mindennapi működésbe. És persze a BKV-nál felhalmozódott adatvagyon hasznosítása, a feldolgozása által teremtett értékek kiaknázása is folyamatban van.”

 

„Amennyi a kihívás annyi a lehetőség is”

Szintén a CIO pozíció transzformálódásában látja a jövőt Csillag Dávid, a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz tartozó Pillér Kft. stratégiai és koordinációs igazgatója. „A CIO pozíció túl fogja élni az évtizedet, de rengeteg átalakuláson fog keresztülmenni”, egyre jobban meg kell érteniük az üzlet működését. A vállalatok támaszkodnak az informatikára, legyen szó a sales, a termelés vagy a fejlesztés oldaláról, mert valahol minden informatikai fejlesztésbe torkollik. Számomra ez azt jelenti, hogy CIO-ként már rég nem elég az, hogy a belső hálózatot és a felmerülő belső fejlesztési igényeket kezeljük, hanem proaktívan jelen kell lenni az üzlet életében is”, mondta Csillag Dávid.

Csillag Dávid CIO, Pillér
Csillag Dávid CIO, Pillér
A fentiekből következően a szakember két irányt lát a CIO-k előtt: vagy megmaradnak a jelenlegi szerepkörükben, de mellett megnyílik egy új pozíció, amely viszont reagál az üzlet informatikai igényeire és tolja is azokat, vagy maga a CIO ül bele ebbe a pozícióba és válik egyfajta Digital Information Officer-ré.

„A másik része a dolognak szinte magától jön: a technológia. Azt gondolom, hogy a technológia ki fogja kényszeríteni a CIO-k fejlődését, sőt, nekik kell elsőként lépni az új technológiák, megoldások integrálásának irányába. Mégpedig nem reaktívan lekövetni, hanem bevonzani azt”, tette hozzá Csillag Dávid. „Az idei céljaim is ehhez köthetők: azt fogalmaztam meg magamnak, hogy fenn tudjak tartani egy olyan fejlődést, amellyel látom, merre megy a világ, milyen szervezeti változástól működnek jobban a cégek, milyen technológiát alkalmaznak. Egyszóval a saját kompetenciáim fejlesztése, céges szinten pedig az innovatív megoldások keresése, valamint a kitűzött stratégiai KPI-ok megvalósítása a cél.”