Center

Szabó Péter, S&T
Szabó Péter, S&T
Forrás: ITB
Trónfosztott IT, felértékelődő ár-érték arány, beszerzéscentrikus piac – piaci körkép a vendor oldalról

„Mindenki csinálja azt, amihez jól ért”

A technológia öles léptekkel halad előre, ami nemcsak bizonyos pozíciók átalakulását idézi elő, hanem két faramuci trend divattá válásához is hozzájárul: az IT szerepcsökkenéséhez az informatikai beszállításokban, és a beszerzéscentrikus piaci léthez. A transzformáció hozta akadályokról, az újraszerveződő vendor-attitűdökről és az átalakulásban rejlő előnyökről az S&T ügyvezetőjével, Szabó Péterrel beszélgettem.

A folyamatok fordulatos alakulása a beszállítói oldalt sem hagyta érintetlenül, a legmarkánsabb változások azonban kezdik felkavarni a hazai és a nemzetközi állóvizet egyaránt.

„Érdekes trend van kibontakozóban: az IT-nak már nincs akkora szerepe az IT jellegű beszerzésekben, mint korábban. A világ drasztikusan változik, sok ’as a service’ alapú szolgáltatást vagy terméket lehet megvásárolni, ami azt eredményezi – és ezt főként a nagyobb ügyfeleknél tapasztaljuk -, hogy az IT már csak infrastruktúrát vásárol, a többit pedig megveszi az üzleti oldal saját büdzséből”, mondta Szabó Péter, az S&T Consulting Hungary ügyvezetője. 

A gyakorlatban ez ott érhető tetten például, hogy a marketing kiszemel magának például egy wififorgalom-elemző megoldást, az üzleti oldal és a beszerzés végigviszi a folyamatot, az IT pedig rosszabb esetben csak akkor értesül róla, ha már helyben van a kütyü. „Mindenki csinálja azt, amihez jól ért. Ez egy fontos vezérelv számomra. Tehát, ha az üzlet ért ahhoz, amit csinál, nem tartom ördögtől valónak, hogy a saját igényeit kielégítő eszközt vagy szolgáltatást maga szerezze be. Viszont ez is csak akkor működhet, ha egyes osztályok együttműködnek, megtalálják az egyensúlyt és felmérik, hogy az adott beszerzésben kinek mekkora szerepe van”, tette hozzá Szabó Péter.

 

Beszerzéscentrikus piac, hoppon maradó IT?

Az IT szemüvegén túlmutató beszerzések tehát képesek működni, sőt, olykor előnyösebb végeredményt is hozhatnak, hiszen az üzlet akarata és igényrendszere érvényesül. De jól példázza az átalakulás volumenét az is, hogy sok esetben az SAP rendszer például már egyáltalán nem IT-téma.

„Az utóbbi évben a piaci cégek beszerzéscentrikusabbak lettek: önálló beszerzési egységek jöttek létre, a már meglévők pedig magukhoz ragadták az IT beszerzéseket is. Ez azt jelenti, hogy az IT lead egy igényt, amit egy professzionális beszerző teljesít. De mivel az IT egyre inkább commodity-vé válik, ezért a beszerzés gazdasági kérdéssé alakult át, ami kevesebb teret hagy az IT-nek a beleszólásra. Ez azonban felvet néhány problémát”, mondta az S&T ügyvezetője. Például, ha menet közben kiderül, hogy nem érhető el az adott eszköz, vagy sokkal jobb áron is elérhető, akkor az IT már csak azzal szembesül, hogy más terméket kell integrálni és működtetni, mint amilyenre számított. Ez korábban nem volt így, az IT-nek sokkal erősebb volt a részvételi lehetősége. Ugyanakkor az IT ezzel megszabadul az ártárgyalás kellemetlenségétől.

„Az IT-nek sokkal nehezebb integrált elemeket fenntartani, sőt, olykor a jól bevált partneri kapcsolatokról is le kell mondania, mert a beszerzés talált egy jobb beszállítót. Nemzetközi szinten ezek a professzionális részlegek már úgy működnek, hogy nem is találkozunk emberrel. Online felületen, formalizált paraméterek alapján zajlik a folyamat. Itthon még kevésbé elterjedt, de külföldön jól működnek a keretmegállapodások is. Ez egyszerűbbé teszi a beszerzést, mert sztenderdekhez igazítható, ami mindkét fél érdeke”, zárta gondolatait Szabó Péter.