Világszerte nagy felfutás előtt állnak az nfc-re épülő mobilfizetési megoldások.
(Lásd az „Nfc-technológia” című keretet!) A sim-alapú nfc elfogadottságának és
elterjedésének kulcsa, hogy minél több iparágban, szegmensben aknázzák ki a technológia
előnyeit. Ehhez pedig az szükséges – támasztják alá az eddigi sikeres pilot projektek
–, hogy a mobilszolgáltatók és partnereik szorosan együttműködjenek, azaz részesei
legyenek egy nfc-s ökoszisztémának. Mobiltelefonunk intelligenciája, funkcionalitása
– aszerint módosul, bővül, hogy milyen jellegű plasztikkártyát virtualizálnak,
illetve vesznek fel a mobiltárcába. Beléphetnek például kereskedői törzsvásárlói
kártyák, de bármilyen más, kártyás hátterű szolgáltatás is. Ily módon az ideális
nfc-s ökoszisztémába beletartozhatnának a közlekedési jegyek (ezek ráadásul már
az induláskor), a személyi igazolvány, a taj-kártya, illetve bármilyen más, azonosításra
alkalmas kártya.
Mobilunk, a drágaságunk
Kimutatások szerint a bankkártyák számának emelkedése 2008-ban megállt, a hitelkártyák
mennyisége pedig jelentősen, 25 százalékkal (mintegy 600 ezerrel) csökkent. Hazánkban
átlagosan 0,9 bankkártya jut egy főre, amely elmarad az európai 1,4-es átlagtól.
Ezzel szemben a mobiltelefon-penetráció 2007 óta meghaladja a 100 százalékot:
minden magyar állampolgárra egynél több mobilkészülék jut.
Az elmúlt tíz évben a mobiltelefon minden mást megelőzve uralkodni kezdett a
többi kütyü felett. Korábban pedig úgy gondolták, az egyes funkciókra külön céleszközöket
kell létrehozni. Mára azonban bebizonyosodott, hogy egy modern okostelefon bőven
kielégíti egy átlagember kommunikációs, fényképezési, zenehallgatási, mobilvideózási
és internetezési igényeit. „A mobiltelefon mindezek mellett arra is alkalmas,
hogy megfelelő nfc-chippel ellátva biztonságos módon fizethessünk a segítségével”
– mondja Országh Örs Előd, a Magyar Telekom innovációs szakértője.
Eközben a mobilszolgáltatók már vagy öt esztendeje kénytelenek elviselni, hogy
csökken a klasszikus hangszolgáltatásból származó bevételük. Érthető, hogy új
források után néznek, s egy ilyen ígéretes fejlődés előtt álló terület lehet az
nfc. De csak akkor, ha az operátorok nem egyszerűen csak beteszik az nfc-lapkát
a telefonba, hanem értékes szolgáltatásokat is nyújtanak hozzá, akár más szolgáltató
partnerekkel együtt. Ez lehet mondjuk, a kényelem is az ügyfél számára, aki ezt
hajlandó is megfizetni. Hiszen az ügyfél telefonjára így lényegében korlátlan
számú (bank)kártya telepíthető, továbbá az internet és a telefon adta lehetőségek
kombinálhatók a meglévő szolgáltatásokkal.
Mindazonáltal ezt a „megfizetést”, azaz az nfc-ökoszisztéma szereplőinek többletbevételét
nem úgy kell érteni, hogy a szolgáltatók ezentúl többet számláznak, hanem úgy,
hogy az ügyfél többet használja a telefonjára telepített kártyákat, kuponokat,
bérleteket stb.
Innovációs paradoxon |
---|
Akkor lehet sikeres egy rendszer, ha mindenki csatlakozik hozzá. Ha ez nem történik
meg, akkor elvész a kifejlesztésébe és elindításába fektetett pénz és idő. De
ezt a befektetést csak az innovátor tette meg, siker esetén a kivárók ezt megúszták. |
Az ideális eset
Ha viszont valaki nfc-alapú szolgáltatásokat akar nyújtani, akkor arra kell törekednie,
hogy a lehető legkevesebb szereplővel fedje le a teljes ügyfélbázist, azaz minél
kevesebb partnerrel kelljen szerződést kötnie.
A mobil nfc ökoszisztémájának kiterjedtségét az határozza meg, hogy milyen szolgáltatásra
épül. A legalapvetőbb szolgáltatás a fizetés, amely a mobiltárca fizetési „szektora”
révén valósul meg. (Lásd erről a „Mobiltárca” című keretet!) A világban zajló
fejlemények ugyanakkor azt mutatják, hogy csak akkor lehet nfc-alapú fizetést,
illetve mobiltárcát sikeresen bevezetni, ha az nemcsak a közeli, érintés nélküli
fizetést (proximity paymentet) támogatja, hanem a távoli, bankkártyaalapú fizetést
is (a remote paymentet) – magyarázza Lemák Gábor, a Magyar Mobiltárca Szövetség főtitkára.
Jól meghatározható a struktúra: itt van mindenekelőtt a felhasználó, de ide tartozik
a fizetési szolgáltatást nyújtó bank, a virtuális bankkártya-tranzakciót igazoló
kártyatársaság, illetve a kártyaelfogadó kereskedő. Mindez kiegészül a mobilszolgáltatóval
(amely nfc-képes mobiltelefonnal és mobiltárca-alkalmazással látja el a felhasználókat),
valamint a megbízható szolgáltatásmenedzserrel (trusted service managerrel, tsm-el).
Utóbbi összeköti a bankot és a mobiloperátort, s biztosítja az adatáramlást. A
tsm végzi továbbá a mobiltelefonra letöltött alkalmazás életciklus-menedzsmentjét,
illetve lehetővé teszi, hogy a felhasználó biztonságos módon tölthesse le telefonjára
a bankkártyáját. A tsm tevékenységi körébe tartozik általában a biztonságos működési
környezetet szavatoló, úgynevezett biztonságos elem (secure element) kezelése
is – de Magyarországon ezt a funkciót a mobilszolgáltatók fogják ellátni.
Országh Örs Előd szerint ennek a biztonságos elemnek szabványosnak, távolról
felügyelhetőnek kell lennie, továbbá alkalmassá kell tenni más szolgáltatások,
funkciók kiszolgálására is. Ezt a „multifunkciós” biztonságos elemet jelenleg
a mobiltelefonokban megtalálható sim-kártya testesítheti meg a legjobban, mivel
a többi, biztonságos elemet hordozó eszköz lényegében csak egy funkciót lát el,
egy szolgáltatást támogat, vagy nem szabványosított, esetleg nem menedzselhető
távolról. (Nem mellesleg a PCI DSS testület egy 2010-es állásfoglalása a sim-alapú nfc-megoldásokat
részesíti előnyben – A szerk.)
Csak megbízhatóan!
A tsm egyébként olyan szolgáltató, amely korábban általában nyomdaipari tevékenységgel,
később bankkártyák gyártásával és megszemélyesítésével foglalkozott (Magyarországon
például a mobilszolgáltatóknak sim-kártyát szállító, valamint a távközlési, kereskedői
és banki piaccal már régóta szorosan együttműködő Gemalto és Oberthur, illetőleg
az Állami Nyomda) – veti közbe Lemák Gábor. Megjelentek a megfelelő, biztonságos
infrastruktúrával rendelkező informatikai megoldásszállítók is (Cellum, MetaPay),
amelyek készek belépni a tsm-piacra. Sőt a hagyományos elektronikus fizetési infrastruktúrát
működtető cégek is szeretnének tsm-ek lenni. Azonban hiába olyan vonzó a „tsm-ség”,
a kisméretű magyar piac csak néhány szolgáltatót tud eltartani.
„A mobiltelefonok fejlődésében az nfc olyan stáció, mint amikor megjelent a Bluetooth
vagy a kamera” – állítja Országh Örs Előd. Most a mobiltelefont egyrészt az nfc-vel
kell integrálni, majd el kell látni az új feladatra alkalmas sim-kártyával is.
Utóbbin kell ugyanis biztonságosan tárolni az azonosítókat, illetve bizonyos esetekben
az értékeket (vonaljegy, pénz stb.). Fontos, hogy a sim és a készülék között szabványos
kommunikációs csatorna jöjjön létre. Az nfc-lapka ugyanakkor nem tárol semmit,
csak rádiókommunikációs interfészként szolgál a külvilág felé.
Nfc-technológia |
---|
A near field communication (nfc) az okostelefonok és más eszközök kicsi, pár
cm-es hatótávolságú, rádióhullámú adatcseréje. 2004-ben hozták létre a technikát
meghatározó szabványegyüttest. Az nfc tehát olyan rfid-rendszer, amely kétirányú,
adatkiolvasást, és -beírást tesz lehetővé a végpontok között, ellentétben az olyan
korai rendszerekkel, mint például az érintés nélküli intelligens kártyák, amelyek
csak egyirányú kommunikációra (olvasásra) alkalmasak.
Az nfc alacsony sebességű adatátvitelt tesz lehetővé, de a kapcsolat extrém gyorsan
jön létre a két nfc-s eszköz között, ezért a technológia kiválóan alkalmas wifi-
és Bluetooth-eszközök gyors összekapcsolására, párosítására, kiváltva a lassú,
nehézkes azonosítási folyamatot. A kis hatótávolság és a szabványokba beépített
erős titkosítás lehetősége magas biztonságot nyújt, fejlettebb megoldásokra ad
módot, mint korábban az rfid. |
A megkerülhetetlen
Fontos szereplői az nfc-s ökoszisztémának a bankok. Szerepük azért szükséges
a mobilfizetéshez, mert a fizetési forgalom lebonyolítása a bank alaptevékenysége,
s az ügyfelek számára a banki folyószámla és kártya jelenti a fizetés alapját
– bár még jelentős a készpénzforgalom is. A fizetési forgalmat tehát ezekre a
már bizonyított eszközökre kell építeni. Nem utolsó szempont, hogy a pénzintézetek
már kiépítették a mobilfizetéshez (is) szükséges infrastruktúrát – sorolja az
okokat Forrai Péter, az OTP Bank Elektronikus Banki Igazgatóságának ügyvezető igazgatója.
Jó is, meg nem is a mobilfizetés a bankoknak. A készpénzforgalom egy része átterelhető
erre a csatornára, a mikrofizetés biztosan. Szélesedik a szolgáltatási paletta
is. Ez a megjelenéskor versenyelőnyt jelent annak a banknak, amely az elsők között
csatlakozik, mivel ezzel új ügyfeleket nyerhet. Ez esetben a befektetett idő,
pénz és energia gyors sikert eredményezhet.
Nem jó ugyanakkor, hogy a kártyaforgalom egy része is várhatóan át fog terelődni
mobilra, s ez a banknak belső migrációt jelent. Ha sikeres a megoldás, akkor a
szolgáltatást elsőként bevezető előnye csak időleges, hiszen gyorsan követik a
többiek.
„Nem kérdés, hogy a mobilfizetés jó vagy nem. Meg kell valósítani, a világ efelé
megy” – szögezi le Forrai Péter. Továbbá mindenki hisz benne, annak ellenére,
hogy nemzetközi projektekben sincs még átütő siker. S ha egy bank valamilyen oknál
fogva mégsem venne részt, akkor is létrejönne valamilyen független mobilfizetési
rendszer.
De még sok feladatuk van a bankoknak a mobilfizetés eljöveteléig. Ki kell alakítaniuk
és tesztelniük kell a technikai ökoszisztémát, létre kell hozni az elfogadói hálózatot,
ügyfélszolgálatot kell felállítani a panaszok, problémák kezelésére, s nagyobb
súlyt kell helyezni az ügyfelek oktatására – online és a fiókokban is. Nem beszélve
arról, hogy intenzív marketingkampányokat kell szervezni. Mindez pedig időbe,
pénzbe és energiába kerül.
Ügyfélszemmel
A mobilfizetés nem nyújt sokkal többet az ügyfélnek a kártyás fizetésnél. Vonzóbb
lehet a mobiltárca-szolgáltatás, mivel a fizetésen kívül megoldhatók a hűségprogramok,
több bankszámla használata egy alkalmazáson belül, a beléptető rendszerek, utazási
és programjegy-vásárlási lehetőségek. Tehát csakis komplex szolgáltatáscsomag
lehet vonzó. Ügyelni kell viszont arra, hogy az ügyfél ne fizessen ezért többet,
mint amennyit külön-külön fizetne.
„A várakozások ellenére nehéz a mobilfizetés bevezetése. Nincs nemzetközi best
practice, amely egy az egyben adaptálható lenne, csak pilotok, de még ezek sem
értek el átütő sikereket. Az ügyfelek oldaláról meg nincs sürgető, látható igény.
Kevesen fogékonyak a technikai újdonságokra” – sajnálkozik Forrai Péter.
Mobiltárca |
---|
Ez egy olyan, nfc-képes mobiltelefonon futó alkalmazás, amely helyettesíti (virtualizálja,
„dematerializálja”) a bank-, hűség- és beléptetőkártyákat, kuponokat, a tömegközlekedési
jegyeket és bérleteket, illetve minden olyan plasztik- és papíralapú kártyát és
jegyet, amelyek valamilyen tranzakció elindításához, jogosultság hitelesítéséhez
szükségesek.
A mobiltárca-alkalmazás biztonságos módon kezeli felhasználójának személyes adatait,
amelyek az előbbiekben felsorolt plasztik- és papíralapú kártyáikon, jegyeiken
találhatók. |
Ráadásul nem is lenne elég, ha az ügyfelek követelnék az nfc-t. Elfogadói hálózat
is szükséges, a terjedés meg csak fokozatos lehet. Az üzleti modell is más, mint
eddig. Míg a meglévő kártyás fizetési rendszer esetében a modell egy kártyatársaságból
és két bankból áll, addig a mobilfizetésben új szereplők jelennek meg: mobilszolgáltatók,
tsm, mobilkészülék-gyártók stb., amelyek szintén szeretnének részesedni a tortából.
A sok szereplőnek viszont kevesebb jutalékon kell osztoznia: a mobilfizetés csak
akkor lehet versenyképes, ha díja a kártyával egy szinten van, sőt inkább olcsóbb
mind az elfogadók, mind az ügyfelek számára.