Címlapon

Radó Gábor, 4iG
Radó Gábor, 4iG
Forrás: ITB
Győztesen kikerülni a krízisből

Itt a lehetőség gyorsan szintet lépni

A vállalatoknak most már azon kell gondolkodniuk, hogy a járványveszély miatt meghozott intézkedéseik miként tehetők hosszabb távon is fenntarthatóvá, mondja Radó Gábor, a 4iG kereskedelmi vezérigazgató-helyettese. Magukat nem félti: a 4iG növekedését a vállalat stabil gazdasági helyzete és rugalmas működése támogatja majd a megváltozott gazdasági és piaci környezetben is.

– A járványveszély addig ismeretlen helyzet elé állította a vállalkozásokat, egészen új működési módszerekre kellett áttérniük. Mennyire ment ez egyszerűen a 4iG-nél?

– A távmunka egyáltalán nem ismeretlen számunkra, dolgozóink 70 százaléka több-kevesebb rendszerességgel már eddig is dolgozott otthonról. Annyiban volt más a helyzet, hogy ezt tömegessé kellett tennünk. Először is felállt a pandémiás kríziscsoport, amelyben a vezetőség mellett az IT és a HR is képviseltette magát. Műszaki téren megnöveltük internetkapacitásunkat és VPN-képességeinket, a dolgozói mobilokon bővítettük a mobiladat-keretet. A HR gondoskodott arról, hogy minden dolgozó folyamatosan tájékoztatva legyen a döntésekről, a helyzet változásairól, és figyel arra, hogy a home office-ban dolgozó kollégák ne érezzék elszigetelve magukat. Mindeközben a fertőzés megelőzésére szolgáló biztonsági szabályokat is hoztunk, védőfelszerelést biztosítottunk a dolgozóknak, kézfertőtlenítőket helyeztünk ki és például megtiltottuk, hogy külsősök belépjenek az irodaházba. A tapasztalatainknak és az összehangolt munkának köszönhetően gyakorlatilag egy hétvége alatt átálltunk az újfajta működésre.

– Melyik részleg életét mennyire borította fel az új munkarend?

– Ez erősen változó. A szoftverfejlesztők munkájába nem hozott olyan nagy változást, és az üzemeltetési, támogatási munkák jelentős részében sincs szükség fizikai jelenlétre, el lehet végezni a feladatokat távolból is. A hardverszervizünk is állja a sarat, ügyeleti rendszert vezettünk be, a bent lévő kollégák egymástól biztonságos távolságban, védőfelszerelésben végzik munkájukat a magunktól és az általunk képviselt gyártó partnerektől elvárt módon is. Ha egy telepítési vagy rendszerintegrációs munka megköveteli a személyes jelenlétet, akkor az ügyféllel egyeztetve, a biztonsági szabályokat betartva végezzük a feladatot. Ami pedig az én területemet, a kereskedelmet illeti, ott a személyes találkozók teljesen megszűntek, különféle elektronikus csatornákon keresztül tartjuk a kapcsolatot, de ez a partnerek számára is természetes. Rendkívül fontosnak tartjuk, hogy mi egyetlen dolgozót sem bocsátottunk el, sőt, továbbra is folytatjuk a toborzási tevékenységünket.

– Az ügyfeleknek milyen azonnali segítségre volt szükségük?

– Az első hullámban az alapműködés fenntartását segítő krízismegoldások domináltak: a távmunkához szükséges eszközök, például a notebookok, monitorok, hálózati eszközök beszerzése, VPN és végpontvédelem biztosítása, videokonferenciás csoportmunka alkalmazások bevezetése. A meglévő IT-szolgáltatási portfóliónk számos eleme alkalmazható az új helyzetre mind infrastrukturális, mind biztonsági, mind üzleti megoldásokban. Ez a hullám már nagyrészt lecsengett, szerintünk most már a következő fázisokra kell koncentrálnia a vállalatoknak.

– Milyen fázisokra gondol?

– Azt látjuk, hogy sok vállalkozás amolyan túlélési gyakorlatként tekint a mostani helyzetre, abban bízva, hogy egy-két hónapon belül minden visszaáll a régi kerékvágásba. Idővel biztosan lesz ellenszer a járványra, de valószínű, hogy csak fél-egy év múlva, az intézkedéseket pedig legalább erre az időtávra kell optimalizálni, nehogy kevés legyen az a pár hét, amennyit túlélő üzemmódban át tudnak vészelni ezek a cégek. Mindenkinek rá kell ébrednie, hogy itt az ideje megtenni a második körös lépéseket, amelyek a krízismegoldások stabilizálását és fenntarthatóságát, az új működésből eredő kiberbiztonsági, folyamatbeli és üzleti kockázatok csökkentését szolgálják. Váratlan helyzetekben nehéz az üzletmenet fenntartása és gyors változtatása, ennek kezelésére az általunk kínált ADAPTO keretrendszer bevezetését, tanácsadást és folyamatos támogatást tudunk nyújtani ügyfeleinknek. Sok mindent át kell gondolni a működésben. Milyen biztonsági veszélyeket rejt az új működés? Hogyan lehet megoldani a dokumentumkezelést, a vezetői jóváhagyásokat, az aláírásokat, ha mindenki otthonról dolgozik? Milyenek legyenek az új üzletmenet-folytonossági tervek?

És ha már ez is megvan, akkor érdemes elgondolkodni a harmadik fázison, a krízis utáni helyzetre való felkészülésen, a hatékonyság hosszabb távú növelésén. Ez nyilván nem megy egyik pillanatról a másikra, de a mostani helyzetet kiválóan felhasználhatják a cégek arra, hogy szinteket ugorjanak a digitalizáció terén és már most növeljék a versenyelőnyüket.

A 4iG tanácsai válság idejére

– Álljunk meg egy pillanatra, és gondoljuk végig, mennyire fenntartható, amit kényszerűségből csináltunk!

– Legyen központi feladatkoordináció az IT-n belül, tegyük rendbe a folyamatokat!

– Ne féljünk segítséget kérni!

– Javítsuk meg, ne dobjuk ki!

– Adjunk teret az inkubációs és digitalizációs projekteknek!

– Növeljük most cégünk versenyképességét előbbre hozott folyamat- és IT-fejlesztésekkel!

– Tekintsük át a szolgáltatásként igénybe vett IT-megoldások utólagos, illetve használatalapú finanszírozási lehetőségeit!

– Milyen informatikai megoldások jöhetnek szóba mindehhez?

– Számos lehetőség közül csak néhány példát említek a portfóliónkból. A DOTO Systems leányvállalatunk „no code/low code” megoldásaival különösebb programozási ismeretek nélkül, villámgyorsan alakíthatók ki új alkalmazások, folyamatok vagy akár mobilappok. Az ERP-, adattárház- és üzletiintelligencia-megoldások, valamint a prediktív modellezés hatékonyan segítik az adat alapú vezetői döntéshozatalt. Az Ipar 4.0 rendszerek az iparvállalatokat támogatják az előrelépésben. Mindenkinek nyújtunk olyan megoldásokat, amelyekkel javítható az üzletmenet.

– A 4iG a saját üzletében miben látja az előrelépés lehetőségét, milyen termékeket, szolgáltatásokat akarnak az előtérbe helyezni?

– Szerencsére minket eddig kismértékben érintett a más szektorokban már erősebben érezhető válság, hiszen sok lábon állunk, számos iparágból vannak ügyfeleink. A vendéglátó- és szállodaiparban, illetve a kkv-k alsóbb szegmensében látunk elhalasztott projektet, fejlesztést. A mérleg másik serpenyőjébe viszont az került, hogy pont azokra a digitalizációs megoldásokra van felfokozott igény, amelyek eddig is a stratégiánk központjában álltak. Említettem már a folyamatszervezést és a „no code/low code” megoldást, ahogy megnőtt az igény a különféle „as-a-service” típusú megoldások iránt is. Hangsúlyosabbá tesszük a középvállalatokat célzó havidíjas szolgáltatásainkat. A menedzselt szolgáltatásaink részeként hardvert, szoftvert, IT-biztonságot és szakértelmet is igénybe tudnak venni ebben az előfizetéses modellben. A most előrehozott fejlesztések megvalósítását ez is segíti, hiszen ilyenkor nem kell előre megfinanszíroznia a megrendelőnek a teljes tervezett csomagot, hanem havi díjban is elszámolhatók a felhasznált kapacitások. Portfoliónkat ebben az irányban biztosan bővíteni fogjuk.

– Ezek szerint nem félnek a közelebbi és távolabbi jövőtől?

– A 4iG alapvetően lehetőségként tekint a mostani helyzetre. Azt látjuk, hogy felgyorsult a digitális átállás, és ez támogatólag hathat az informatikai szegmensben működő vállalatok tevékenységére. Nagyobb lesz az igény az infrastrukturális és üzemeltetési szolgáltatásokra, az elektronikus banki megoldásokra, a mesterséges intelligenciára, az IT-biztonságra, a robotizációra, az üzletmenet-folytonosság biztosítására, az Ipar 4.0 megoldásokra, ez mind olyan terület, amiben mi otthon vagyunk. A 4iG stabil gazdasági háttérrel rendelkező, innovatív vállalat, amely a rugalmas működésének, kapacitásainak és kiváló szakembereinek köszönhetően képes alkalmazkodni a megváltozott gazdasági környezethez, illetve a piaci igényekhez.