Highway

54_22770039.jpg
Forrás: ITB
Golyóálló óriások

Százezer embert vesz fel az Amazon

Egyelőre ellenállónak bizonyulnak a technológiai óriások részvényei a koronavírus-járványnak, az Apple piaci értéke augusztusban már átlépte a 2000 milliárd dollárt, és 40 százalék körüli erősödést tudott felmutatni a Microsoft is. Az Amazon befektetőit pedig az nyugtathatja meg, hogy annyira pörög az üzlet, hogy újabb 100 ezer embert kell felvenni a cégnél.

Izgalmas és az aktuális trendekről igencsak jó képet adó hír szaladt körbe a teljes nemzetközi sajtón két éve, 2018 augusztusának elején: az Apple piaci értéke átlépte az ezermilliárd dolláros határt, ez a cég volt az első tőzsdei vállalat, amelynek sikerült ez a bravúr. Már ez is megdöbbentőnek hatott, de most, egy világjárvány és a nyomában járó gazdasági bizonytalanság és válság közepén érkezett egy újabb hír: a társaság piaci értéke 2020. augusztus 19-én átlépte a 2000 milliárd dollárt, sőt, szeptember elején már 2354 milliárd dollárra értékelte a társaságot a piac. A múlt hónap ugyan hozott egy kis megingást, de cikkünk készítésekor még mindig közel 1900 milliárd dolláros piaci értéke volt a vállalatnak.

 

Hűséges tábor

Ezek az adatok is jól érzékeltetik, hogy mennyire erős az Apple iránti bizalom, és nemcsak a fogyasztókban, de a befektetőkben is, amit, úgy tűnik, még a pandémia sem tud megingatni. Érdekes, hogy az okostelefon-piacon az Apple már évek óta inkább csak követi a főbb trendeket, nem feltétlenül ők szabják meg az újítások irányát – például a hajlítható kijelzőjű eszközök, vagy az 5G-s mobilok esetében is az élmezőny mögött kullognak –, ennek ellenére az iPhone-os tábor hűségét nem lehet megrendíteni.

Ez is főszerepet játszhatott abban, hogy a második negyedévben a legnagyobb okosmobil-gyártók közül egyedül ők tudták növelni a kiszállított eszközök számát, ráadásul nem is elhanyagolható mértékben, hiszen az IDC adatai alapján több mint 11 százalékkal. Persze abban, hogy az Apple részvények ilyen jól tartják magukat idén is, és úgy tűnik, igencsak „golyóálló” a vállalat, a mobilok mellett kulcsszerep jut annak is, hogy az elmúlt évtizedekben a cég tudatosan épített fel egy teljes ökoszisztémát, ami lényegesen messzebbre mutat az egyes eszközöknél – multimédiás tartalmak, szórakozás, streaming videószolgáltatás, sőt, fizetési megoldás is szerepel a portfólióban.

A második negyedéves üzleti adatok alapján egyébként a koronavírus-járvány egyelőre nem rázta meg a technológiai szektor meghatározó szereplőit, az Apple 11 százalékos bevételnövekedést tudott felmutatni éves összevetésben és hasonló mértékben bővült a nyereségük, az Amazon 40 százalékkal nagyobb forgalmat ért el, miközben profitját megduplázta. Nem lehetett okuk panaszra a Microsoft befektetőinek sem, a társaság 13 százalékos bevételbővülést ért el, igaz, az ő esetükben  rontotta a képet, hogy nyereségük 15 százalékkal esett az egy évvel korábbihoz képest, azonban még így is 11 milliárd dollár felett volt. Kilóg ugyanakkor a sorból a Google anyavállalata, az Alphabet, amelynek kis mértékben visszaesett a forgalma, a profitjuk viszont jelentősen, harmadával csökkent.

 

Tömeges toborzás

Ha pedig a piaci értéket és a tőzsdei árfolyamokat vizsgáljuk, akkor azt láthatjuk, hogy a 2020-as év régen látott erősödést hozott a legnagyobb technológiai cégeknél. Az Apple-ről már szóltunk, az Amazon szeptember elején már 1765 milliárd dollárt ért, ami 800 milliárd dolláros pluszt jelentett az év elejéhez viszonyítva, igaz, az ősz első hónapja egyelőre nem úgy sikerült a tőzsdén a társaságnak, ahogy szerették volna: 3 hét alatt közel 300 milliárd dollárral csökkent a cég értéke.

A világ egyik legismertebb e-kereskedelmi vállalkozása számára rendkívül mozgalmas volt az elmúlt időszak, hiszen nemcsak az online vásárlás növekvő szerepe miatt fordult feléjük a figyelem, de a távmunkára és a digitális oktatásra történő átállás miatt az adatközponti és felhőszolgáltatásaik is nagyot mentek. A cég előtt álló kihívásokról és lehetőségekről pedig sokat elárul, hogy szeptember közepén bejelentették, 100 ezer új munkatársat vesznek fel a következő hónapokban, hogy ki tudják szolgálni a bővülő e-kereskedelmi igényeket. Az igazi hajrá pedig még csak most jön, hiszen a karácsonyi vásárlási láz idén sem marad el, igaz, talán a korábbi évekhez képest szerényebb lesz. Az viszont biztos, hogy a webáruházak hatalmas rohamra készülhetnek, hiszen a járvány miatt sokan lesznek, akik elkerülik az ünnepi tolongást a boltokban.

 

Játszani kell

A szeptember eleji csúcs és az azt követő visszaesés a jelek szerint visszatérő jelenség a nagy techcégeknél: hasonló tendencia volt megfigyelhető ugyanis a Microsoft esetében is. A társaság szeptember 2-án majdnem 1763 milliárd dollárt ért, ami több mint 44 százalékos pluszt jelentett az év elejéhez képest, igaz, a következő néhány hétben ők is összeszedtek majdnem kétszáz milliárd dolláros mínuszt. Az Amazonhoz hasonlóan az ő esetükben is igaz a megállapítás, hogy ha lehet, még fontosabbá váltak, elég csak arra gondolni, hogy valószínűleg nemcsak ezen sorok írója, de valamennyi olvasója is számos Teams konferenciabeszélgetésen vett részt az elmúlt időszakban. A vállalat április-júniusi időszakra vonatkozó üzleti eredményeit böngészve ugyanakkor feltűnő, hogy az igazán látványos növekedés nem az üzleti szoftvereiknél, vagy a felhőalapú szolgáltatásaiknál jött – bár az Azure forgalma 47 százalékkal tudott bővülni –, hanem meglepően sokat erősödött a keresőhirdetési bevétel – 18 százalékos pluszt mutatott fel –, és megdöbbentő, 65 százalékos bővülés volt az Xbox tartalmak és szolgáltatások esetében, vagyis a járvány miatt otthonaikba szoruló emberek jelentős része a videójátékokban kereste a szórakozást és kikapcsolódást.

A technológiai óriások közül kezd lemaradni az Alphabet, a Google anyacége szeptember elején még az 1200 milliárd dolláros határhoz közelített, cikkünk írásakor azonban már az ezermilliárd dollártól is elmaradt a piaci értéke. A befektetőknek ugyanakkor egyelőre nincs okuk komoly aggodalomra, a cég szoftverei és szolgáltatásai ugyanis szintén kulcsfontosságúak a jelenlegi helyzetben.


A legnagyobb technológiai cégek árbevétele

(milliárd dollár, a június végén zárult üzleti negyedév)

 

2019

2020

Amazon

63,4

88,91

Apple

53,81

59,69

Alphabet*

38,94

38,3

Microsoft

33,72

38,03

*a Google anyavállalata

Forrás: cégközlés

 

A legnagyobb technológiai cégek nyeresége

(milliárd dollár, a június végén zárult üzleti negyedév)

 

2019

2020

Apple

10,04

11,25

Microsoft

13,12

11,2

Alphabet*

9,95

6,96

Amazon

2,63

5,24

*a Google anyavállalata

Forrás: cégközlés