Highway

Jureczky Bálint, 4iG
Jureczky Bálint, 4iG
Forrás: ITB
Partnerségben az AWS-szel

Több felhőn állva

Magyarországon is nagy jövő előtt állnak a felhőszolgáltatások, de gyorsabb elterjedésükhöz szükség lenne a vállalati felhasználók szemléletváltására és a némiképp megengedőbb jogszabályi környezetre.

Elit klubba lépett be a 4iG, amikor nemrégiben az Amazon Web Services hivatalos partnere lett. Magyarországon még kevesen vannak, akik foglalkoznak az Amazon felhőszolgáltatásaival, és még kevesebben, akik emellett a konkurens Microsoft Azure-ban is elismert szakértők. „A 4iG számára fontos stratégiai cél volt az AWS Select Partner minősítés elérése”, mondja Szűr Krisztián, a vállalat IT-infrastruktúra megoldásokért felelős műszaki igazgatója. „Azon megkülönböztetett magyar megoldásszállítói körbe akarunk tartozni, amelyek több felhőszolgáltatáshoz is professzionális szinten értenek. Ezáltal független szakértőként, az ügyfelek számára minden esetben  optimális megoldást tudjuk nyújtani”, tette hozzá.

Az AWS piacvezető a felhő-infrastruktúra piacon, a 4iG, mint meghatározó, hazai IT-szereplő, már csak ezért sem engedhette meg magának, hogy ne legyen hivatalos minősítése a legnagyobb globális szolgáltatótól. A terv gyakorlati megvalósítása közel egy évet vett igénybe – összesen 13 munkatársnak kellett négy különböző területen számot adnia tudásáról.

 

Felhőből is jobb a több

Mostani lépésével a 4iG némiképp elébe megy a felhasználói igényeknek. A felhő használata ugyanis még nem általánosan elterjedt a hazai nagyvállalati körben, de az igény gyakorlatilag már mindenkiben megfogalmazódott. A járvány a legtöbb vállalatot ráébresztette, hogy a dinamikusan méretezhető, rugalmas informatikai infrastruktúra nem buzzword, hanem nagyon is valós üzleti igény. Bizonyos szolgáltatások iránt egyik pillanatról a másikra tűnt el az igény (például a turisztikai ágazatban), más területeken viszont éppen ellenkezőleg, az óriásira nőtt terheléssel kellett megbirkózni (online vásárlások és szolgáltatások). Ezek lekövetésére pedig a felhő az egyik, ha épp nem az ideális megoldás.

Szűr Krisztián, 4iG
Szűr Krisztián, 4iG

Viszont a felhőnek is megvannak a maga csapdái. A technológiák jelenleg még nem annyira szabványosak, hogy az egyik szolgáltatónál kialakított környezetet könnyedén át lehessen vinni egy másik felhőbe. Ilyenkor pedig a felhasználó ugyanúgy bezárva találhatja magát egy adott szolgáltató megoldásába, mint korábban saját adatközpontjában, említ egy fontos szempontot Jureczky Bálint, a fejlesztési üzletág szakmai igazgatója. Az ügyfélnek ezért előnyös, ha olyan megoldásszállítóval kerül kapcsolatba, amelyik több felhőtechnológiában is szakértő.

Ezzel ugyanis több lehetőség is megnyílik a felhasználók előtt. Egyrészt, egyetlen partner segítségével meg tudja osztani az elvégzendő feladatokat a különféle felhők között, mindegyikbe azt delegálva, amelyik ott a legcélszerűbben és a leginkább költséghatékonyan elvégezhető. Másrészt, az újonnan kifejlesztett alkalmazásokat már egyenesen úgy lehet megírni, hogy azokat könnyen át lehessen mozgatni egyik felhőből a másikba, minimálisra csökkentve a kitettséget a szolgáltatók felé.

 

Konténerekkel könnyebb

Komoly tervei vannak a felhőben és a felhőre történő fejlesztéssel a 4iG-nak. Házon belüli fejlesztéseiket – egyebek mellett az IoT, az Ipar 4.0 vagy éppen a gépi tanulással támogatott mesterséges intelligencia területén – már mindenképpen a felhőben és felhőre végzik. „Saját érdekünk is, hogy fejlesztéseink gyorsan piacra kerülhessenek”, fogalmaz Jureczky Bálint.

Katasztrófatűrő felhők

Nemcsak egyes alkalmazások futtatására, hanem teljes adatközpontok kiváltására is fel lehet használni a felhőt. A vállalatok eddig jellemzően két, nagyjából egyenértékű adatközpont párhuzamos működtetésével valósították meg a katasztrófatűrést. Mostanra azonban egyre inkább teret nyer, hogy az egyik helyszín a felhőben legyen. Megoldható ez úgy, hogy a másodlagos (DR-, disaster recovery) adatközpontot alakítják ki a felhőben, de akár úgy is, hogy az éles környezet működik a jól méretezhető, rugalmas felhő infrastruktúrában, és a tartalék adatközpontot alakítják ki helyben.

Az ügyfelek számára is előnyt jelenthet, ha egy új megoldást már felhős környezetre fejlesztetnek ki, különösen, ha azt a 4iG által preferált konténerizációs technológiával teszik. Villámgyorsan létre lehet hozni egy prototípust, azt validáltatni az ügyféllel, majd elkészülte után automatikusan tesztelni és élesben elindítani. A konténerizáció révén az új verziók, kiegészítések kiadása is egyszerűen automatizálható, másrészt pontosan a konténerekben megvalósított alkalmazások azok, amelyek gond nélkül futtathatók bármilyen felhőkörnyezetben. A hátteret biztosító felhő-infrastruktúra pedig gondoskodik arról, hogy a szükséges erőforrások akkor is rendelkezésre álljanak, ha a kapacitásigény hirtelen a sokszorosára nő.

Más haszna is van annak a 4iG számára, hogy fejlesztéseikben nagyobb figyelmet szentelnek a felhőnek. A kollégákat kimondottan motiválja, hogy előremutató technológiákkal dolgozhatnak, a legmodernebb ismereteket sajátíthatják el, ezzel is biztosítva szakmai fejlődésüket, teszi hozzá a fejlesztési üzletág szakmai vezetője.

 

Biztonság kipipálva

Az óriási lehetőségek mellett ugyanakkor arról sem szabad megfeledkezni, hogy a felhő ugyanúgy a vállalati informatikai infrastruktúra része, és annak megfelelően kell menedzselni és a biztonságára ügyelni, figyelmeztet Rózsa Roland, a 4iG stratégiai IT-biztonsági szakértője. Biztonsági szempontból a felhő önmagában nem rosszabb és nem jobb, mint a saját üzemeltetésű rendszerek – azt kell felmérni, hogy milyen alkalmazásokat és milyen adatokat helyez ki a vállalat a felhőbe, és azokhoz igazítani a biztonsági mechanizmusokat. Az viszont mindenképpen előnye a felhőnek, hogy számos biztonsági funkció már a szolgáltatások beállításaként is elérhető – nem kell külön terméket vásárolni, pusztán bekattintani az opciókat. Ez viszont csak lehetőség, a tényleges megvalósításról az ügyfélnek, vagy a megoldást szállító partnerének kell gondoskodnia.

Rózsa Roland, 4iG
Rózsa Roland, 4iG

Technológiai szempontból nem gond a saját rendszerével „egyenszilárdságú” biztonság megvalósítása a felhőben. Rózsa Roland szerint inkább a szakemberek szemléletváltása, a komfortzónából való kilépés jelenthet kihívást. „Bele kell nyugodni, hogy nem parancssoros felületen vezérel egy tűzfalat, hanem kattint néhányat a szolgáltató felületén, és nincs kéznél egy rackszekrény, amelybe belerúghat, ha már nagyon ideges”, érzékeltet pár egyszerűbb különbséget az IT-biztonsági szakértő.

Mint mondja, sok esetben nem is a technológiai nehézségek vagy az elégtelen biztonságtól való félelem a gátja a felhőmegoldások bevezetésének, hanem a jogszabályi, megfelelési követelmények. A szabályozás a legtöbb esetben betű szerint leírva nem tiltja a felhőszolgáltatások igénybevételét bizonyos célokra, a felügyeleti vagy ellenőrző hatóságok azonban általában szűken értelmezik a lehetőségeket. Ha ezen a téren történne szemléletváltozás, az mindenképpen felgyorsítaná a felhő hazai terjedését, véli a szakember.

Ezzel együtt a 4iG bizakodva tekint a közeljövőbe. Szűr Krisztián szerint minden ügyfélnek tudnak majd megoldásokat és szolgáltatásokat kínálni akár az AWS-ben, akár az Azure-ban, akár együtt a kettőben. A vállalat úgy számítja, hogy a felhőből származó mostani, néhány száz millió forintos bevételt egy-két éven belül milliárdos szintűre tudják növelni.