Cégbemutató

Fodor Andrea, Projektcoach Consulting
Fodor Andrea, Projektcoach Consulting
Forrás: ITB
Híd az IT, az üzlet és a stratégia között

„Üzleti elemzőnek lenni annyi, mint gyorsan, minél nagyobb üzleti értéket szállítani”

Habár sok helyen megjelentek az üzleti elemzői pozíciók, rendszerint csak átnevezték a korábbi rendszerszervezőket, akik semmi mankót nem kaptak ahhoz, mit is kellene e cím mellett másképp csinálni. Pedig markáns különbségek húzódnak a két feladattípus között, de nagyon sokan még a régi, elavult módszereket, folyamatokat követik, melyek a múltbéli működésből gyökereztethetők.

Az elmúlt évek üzleti evolúciója megköveteli azt, hogy valaki egyszerre értsen az IT, az üzlet és a stratégia nyelvén. E tudás birtoklói sajátos helyzetben vannak a piacon és a cégen belül is.

 

Megoldás vagy problémafókusz szükséges inkább?

„A rendszerszervező az IT-megoldásból indul ki. A business analyst egy lépéssel előbb jár, az üzleti problémákat, lehetőségeket elemzi annak érdekében, hogy üzletileg jó megoldások szülessenek. Kezeli azokat a területeket is, melyek nem az IT-hoz kapcsolódnak, de szükség van rájuk a jó üzleti működés érdekében – mondja Fodor Andrea, professional business analyst, tanácsadó, tréner, a Projektcoach Consulting ügyvezetője. – Az üzleti elemzők hídszerepet töltenek be, de nem csak IT-üzlet szempontból. Hidat jelentenek az üzleti és a szakmai háttérterületek között is (összefésülik az üzleti követelményeket és az egyéb szakmai követelményeket), valamint hidat képeznek a stratégia, az üzleti célok és az ezeket támogató IT-megoldások között, ezáltal jóval nagyobb szerephez jutnak.”

Minden elemében üzleti értéket képvisel

Manapság a projektek szállításban egyre újabb szerepkörök jönnek létre, amelyek önálló szakmává növik ki magukat, saját szakmai standardokkal, módszertannal. A projektvezető mellett az üzleti elemző az, aki a projektek sikere szempontjából kiemelkedő jelentőséggel bír. Míg a projektvezető azért felelős, hogy a megoldás a megadott kereteken belül elkészüljön, az üzleti elemző azért, hogy az üzletileg jó legyen, és minden elemében üzleti értéket képviseljen.

 

Szakmai kihívások, üzleti falak és a megoldás

Nagy cégeknél jellemző az erőforráspazarlás. A kelleténél nagyobb projektek futnak és a szükségesnél részletesebb információk alapján történik a döntéshozatal; rendszerekben való gondolkodás van üzleti megoldások helyett. A projektekben dolgozó erőforrások (projektvezetők, üzleti elemzők, architektek, stb.) jellemzően a legdrágább erőforrások, tehát nem mindegy, hogyan használják őket, ráadásul szűk keresztmetszetet is jelentenek. A jelenlegi legnagyobb kihívás a prioritások kezelése, amelyben az üzleti elemzőknek kritikus szerepük van.

Fontos, hogy a projektek minél gyorsabban, minél nagyobb üzleti értéket szállítsanak. Már az üzleti elemzői gondolkodás is hozhat eredményt, de az igazi megtakarítást az jelenti, ha ez a szemlélet vállalati szinten is megjelenik. Elvégre az üzleti elemzőtől azt várják, hogy üzletileg összehasonlíthatóvá tegye az igényeket, követelményeket. Ebben nagy segítség lehet, ha az elemzők egységes módszertan és dokumentáció mentén dolgoznak.

„Azt látom, hogy sok cég megelégszik azzal, hogy elküldi a kollégát üzleti elemző képzésre, és azt várja, hogy ettől majd minden megoldódik. Pedig nem. Véleményem szerint az egységes módszertan, a szemléletfejlesztés, valamint a támogató cégkultúra is szükséges ahhoz, hogy a tanultakból a maximumot ki tudják hozni” – zárta gondolatait Fodor Andrea.