Award

06_1.jpg
Forrás: ITB
ITBUSINESS AWARD 2019

A változatosság gyönyörködtet

Mobilalkalmazástól az új módszerekkel kialakított adatközpontig – az ITBUSINESS AWARD-ra beküldött pályázatok talán még soha nem voltak olyan sokszínűek, mint idén.

Amikor az ITBUSINESS AWARD-ra beérkezett pályaműveket ismertetjük, mindig igyekszünk valamiféle vezérfonalat találni közöttük. Ez talán még soha nem volt olyan nehéz, mint idén. A két projekt- és kilenc termékpályázat elképesztő sokszínűséget mutatott fel, úgy a pályázók, mint az alkalmazott technológiák tekintetében. A pályázók között van startup, kisebb és közepes magyar vállalkozás – érdekes módon viszont hiányoznak a multinacionális cégek. Az alkalmazott technológiák, megoldások között szerepel a mesterséges intelligencia, a gépi tanulás, de a felhőalapú adatfeldolgozás is. Az is örvendetes, hogy a megcélzott iparágak között megtaláljuk azokat, amelyeket csak nemrégiben kezdett meghódítani az informatika, mint a gyártóipar vagy a mezőgazdaság.

 

Cserepek és jelszavak

Különösen jó látni, amikor a legmodernebb megoldások hagyományosnak tekinthető és általánosságban messze nem high-tech-nek tekintett iparágakban és vállalatoknál jelennek meg. Pontosan ilyen az a rendszer is, amit az RG-Net fejlesztett ki a magyar tulajdonú Terrán Tetőcserép Gyártó részére. A vállalat automatizált gyártósorokkal, számítógéppel vezérelt robotokkal állít elő naponta 300 ezer darab cserepet. Egyetlen fázist nem sikerült eddig gépesíteni: a hibás darabok kiszűrését. A Terránnak olyan rugalmas minőségellenőrző rendszerre volt szüksége, amely sokféle termékkel meg tud birkózni és egy új cseréptípusra átállás során nem kell az egészet újrakalibrálni. Ezt a rendszert fejleszti és szállítja az RG-Net. A megoldásban egy kamera folyamatosan figyeli a cserepeket, majd a rendszer betanítása után az MI-vel dolgozó hálózat ki tudja szűrni a hibás darabokat.

Pályázatok dióhéjban

Projektek:

– RG-Net: MI-alapú rendszer a selejtek kiszűrésére a tetőcserép-gyártásban

– MORESIMP: Passman vállalati jelszókezelő szoftver

 

Termékek:

– Black Cell: RevealedThreats kiberbiztonsági (Cyber Threat Intelligence, CTI) platform

Blue Colibri International: Blue Colibri vállalati belső kommunikációs mobil platform

Cégjelző: Messenger Céginfó Facebook Messenger alapú céginformációs szolgáltatás

e-Jogsegéd: e-Cégkapu webes alkalmazás és szolgáltatás

Gremon: Crop Monitor terméselőrejelző rendszer üvegházi paradicsom számára

CX-Ray: MI alapokra épülő fluktuáció-előrejelzést adó elégedettségfelmérés

H1 Systems: Boden Type Datacenter – kísérleti adatközpont rendkívüli energiahatékonysággal

Future Learning – Actionlab: blended oktatási program

MABISZ: e-kárbejelentő alkalmazás mobiltelefonokra

 

Ismert, de sokszor elhanyagolt problémára kínál gyógyírt MORESIMP. Az adatlopások jelentős része a gyenge vagy rosszul tárolt jelszavak miatt történik, a legtöbb vállalatnál mégsem történnek érdemi előrelépések a jelszókezelésben. A piacon elérhető termékek a kisebb hazai vállalkozásoknak sokszor drágák és/vagy bonyolultak. Velük szemben a Passman teljes egészében hazai fejlesztésű, gyorsan bevezethető, magyar nyelvű a kezelőfelülete és magyar nyelvű támogatás érhető el hozzá.

Ugyanakkor mindazt tudja, amit egy ilyen rendszertől elvárhat a felhasználó. A jelszavakat erős titkosítással védett központi tárban tárolja, integrálható a Microsoft Active Directoryval és automatikusan gondoskodik a rendszeres jelszócseréről. Naplózható a felhasználói tevékenység, visszakövethető, hogy ki, mikor, melyik rendszerbe milyen jelszóval lépett be, és ezzel az auditkövetelményeknek is megfelel. A Passman használatával az üzleti vezető megnyugodhat a céges jelszavakkal kapcsolatban, az IT-csapat pedig tehermentesül a jelszókezeléssel összefüggő rutinfeladatoktól.

 

Segítség a mindennapokban

Nem csak azok a rendszerek, alkalmazások lehetnek innovatívak és nagyszerűek, amelyek valamely óriási vállalati-társadalmi problémára próbálnak megoldást kínálni. Jó példa erre a Cégjelző fejlesztése, a Messenger Céginfó. Ezzel a fejlesztéssel az volt a vállalat célja, hogy az alapvető céginformációkat a lehető leggyorsabban és legegyszerűbben eljuttassák a felhasználóikhoz. Az alkalmazás gyakorlatilag a Cégjelző Facebook oldalával való chateléshez bekötött automatikus cégadat lekérdezést jelenti. Egyszerűen el kell küldeni a cég nevét Messengerben a Cégjelzőnek, ahonnan válaszüzenetben azonnal megérkeznek az információk (az ingyenes változatban kevesebb, a fizetősben több). A Messenger Céginfó segítségével bárhol, bármikor (konferencián, tárgyaláson) villámgyorsan utána lehet nézni egy addig ismeretlen vállalkozás méretének, komolyságának.

Egy autóbaleset részesének lenni önmagában is szörnyű élmény, amin egy cseppet sem javít az utána kötelező adminisztráció, a kék-sárga kárbejelentő lap kitöltése (már ha egyáltalán van ilyen lap az autóban). A folyamat egyszerűsítésére a MABISZ (13 hazai biztosító együttműködésével) kifejlesztett egy ingyenesen letölthető e-kárbejelentő applikációt. Az app egyaránt segíti és gyorsítja az ügyfelek a biztosítók munkáját. Az alapadatok előre kitölthetők, a folyamatba épített ellenőrzések pedig kizárják a hibás, hiányos kitöltés lehetőségét. A bejelentőt egyszerre töltheti ki mindkét érintett fél, a kész lap pedig elektronikusan elküldhető a biztosítóknak, amelyek így megszabadulnak a manuális adatbevitel kényszerétől. Az applikációval fényképek és hangfelvételek (a jövőben esetleg videók is) rögzíthetők.


 

Informatika a HR szolgálatában

A digitális világ egyik alapigazsága, hogy folyton tanulni kell. A tantermi oktatás drága és időt rabló, az online kurzusok viszont sokszor unalmasak és hatástalanok. A Future Learning és az Actionlab ezért olyan vegyes (blended) oktatási programok fejlesztését tűzte ki célul, amely a felhasználók bevonásával sokkal hatékonyabban elsajátíthatóvá teszi a tananyagot. Az első interaktív tananyag egy offline tréning, a vonzalom alapú értékesítés már bizonyított kurzusa. Egy hétrészes sorozat készült el; a tanulók hetente egy részt megnézve sajátítják el a módszertant. Közben időnként döntéseket kell hozniuk, amelyek befolyásolják a történet kimenetelét. A fejezetek végén tréneri rész összegzi az ismereteket, amelyeket a rendszerben tesztelnek is. A szórakoztató faktorból következő bevonódásnak köszönhetően hatékony lehet az ismeretek átadása, miközben a tréning költségei nem szállnak el.

A képzett dolgozót azonban meg is kell tartani, ami a jelen munkaerő-piaci környezetben nem is egyszerű. Megelőzhető az elvándorlás, csökkenthető a fluktuáció, ha a munkáltató tisztában van dolgozói elégedettségével. Az ezen a területen dolgozó tanácsadó, konzulens cégeknek kínál olyan rendszert a CX-Ray, amely mesterséges intelligencia algoritmusok segítségével lehetővé teszi a fluktuáció előrejelzését.

A CX-Ray Elégedettség felmérés egy 52 vagy 27 tételes felmérés a munkatársak véleményéről a lemorzsolódást leginkább meghatározó tényezőkről. A felmérésből előálló riportok tartalmaznak egy becslést arra, hogy a vállalat, csoport vagy egység hány százaléka fogja elhagyni a céget. A becslés mögött olyan mesterséges intelligencia algoritmusok vannak, amelyek több mint 110 cég elégedettségi felmérési adataiból „tanulták meg” a munkahelyi fluktuációt meghatározó összefüggésrendszert.

Másképp segít a dolgozói elköteleződés fenntartásában a Blue Colibri. Az alig fél éve alakult – de jövőre már a nemzetközi piacra készülő – cég hasonnevű platformja a számítógépes munkaállomással és/vagy e-mail címmel nem rendelkező, különböző helyen dolgozó kollégák azonnali elérésére és visszajelzések gyűjtésére nyújt megoldást. A platform alapvetően a dolgozók tájékoztatására szolgál. A mobiltelefonos felületen megjeleníthetők hírek, események, galériák vagy a dokumentumtár. Része egy vállalati névjegyzék, amelyen keresztül minden dolgozó vállalati elérhetősége megtekinthető.

Ezen túlmenően a Blue Colibri nagy hangsúlyt fektet az együttműködésre és a kétirányú kommunikációra. Az online ötletládába bárki „bedobhatja” javaslatait; mód van érdeklődési területeknek, munkaköröknek, lokációknak megfelelő közösségek létrehozására és azoknak célzott tartalom küldésére, chatelési lehetőségre bárkivel. A vállalat felméréseket és kvízeket is kitöltethet a dolgozókkal az alkalmazáson keresztül. A rendszer olyan, egyedileg használható modulokkal is kiegészíthető, mint az onboarding vagy az e-learning.

Így látta a zsűri…

Több pályázat is valós, gyakorlati problémára talált működő megoldást az MI vagy a nagy adathalmazok elemzésének segítségével. Ez is bizonyítja, hogy ezek nem elvont, megfoghatatlan tudományok, hanem okosan alkalmazva javítják a vállalatok termelékenységét, fogalmazott Vágujhelyi Ferenc, az NHIT elnöke. Az ITBUSINESS AWARD 2019 pályamunkái jól példázzák, hogy a magyar cégek nyitottak az új megoldásokra, figyelemmel kísérik a nemzetközi trendeket. „Külön öröm volt számomra, hogy a fejlesztések megvalósítása során több pályázó igénybe vette a nemzeti innovációs rendszer nyújtotta lehetőségeket” – mondta Sebők Katalin, az NKFIH kutatás-fejlesztési elnökhelyettese. Magyar Gábor, a HTE elnöke úgy véli, ha például egy építőipari vállalkozás a termelését MI-t alkalmazó megoldással kívánja fejleszteni, bízhatunk abban, hogy egyre többen felszállnak a 21. század vonatára, stílszerűbben autonóm közlekedésére. „Remek kezdeményezés, hogy megtaláljuk azokat a feltörekvő hazai innovátorokat, akik nagy hatással lehetnek jövőnk alakulására” – mondta a díj kapcsán Tátrai Péter, a Hiventures Növekedési Befektetési Program igazgatóhelyettese.

 

Ha az állami nem elég jó…

Minden vállalat igyekszik a közvetlen értékteremtő tevékenységét kiszolgáló informatikai megoldások bevezetésére – eközben viszont talán kevesebb figyelem jut a háttérben futó, a cég mindennapi működését segítő folyamatok támogatására. Ilyen feladatok elvégzését segíti az e-Jogsegéd szolgáltatása, az e-Cégkapu.

A gazdálkodó szervezetek által kötelezően használandó Cégkapu a közép- és nagyvállalatok számára messze nem nyújt megfelelő megoldást. Az e-Cégkapu egy webes böngészőn keresztül elérhető alkalmazás, amely gépi interfészen keresztül kapcsolódik a szervezet Cégkapu fiókjához. A rendszer számos olyan többletszolgáltatást és extra funkciót kínál, amelyek túlmutatnak az állami felület lehetőségein, biztosítva ezzel a gördülékeny hivatali kapcsolattartást.

Nincs szükség arra, hogy a cégvezető megadja a saját személyes, illetve Ügyfélkapu adatait a könyvelőnek ahhoz, hogy ő a megbízó cég ügyeiben eljárhasson. A vállalati ügyintézők csak azokat a Cégkapuba beérkező üzeneteket látják, amelyekkel a munkájuk során foglalkozniuk kell. Saját szabályrendszerrel automatizáltan szortírozhatók a levelek, minden folyamat naplózott és személyekhez, felelősökhöz van rendelve. Mód van a tömeges letöltésre és küldésre, illetve a tömeges, illetve többszereplős elektronikus aláírásra is.

 

Digitalizáció mindenütt

A digitalizáció egyik fő ismérve, hogy olyan vállalatok, szektorok is egyre inkább igénybe tudják venni az infokommunikáció segítségét (sőt, rá is vannak utalva), amelyek ezidáig jól megvoltak nélküle. Az iparvállalatok esetében az Ipar 4.0 azonban új veszélyeket is hozott, amelyekre az iparvállalatok általában nincsenek felkészülve. Rajtuk segíthet a BlackCell kiberbiztonsági platformja, a RevealedThreats.

A RevealedThreats egy úgynevezett cyber threat intelligence (CTI) megoldás. A CTI számtalan forrásból gyűjti a fenyegetettségre vonatkozó kiberbiztonsági információkat, ezeket hatékonyan és felhasználóbarát módon rendszerezi, majd a gépi tanulás és mesterséges intelligencia segítségével feldolgozza. A Black Cell a technológia mellé olyan módszertant is kidolgozott, amellyel a megállapított fenyegetettségi szinthez megfelelő detektációs, elhárítási és helyreállási képességek alakíthatók ki. A megoldás kidolgozásakor a fejlesztő két fontos célt tartott szem előtt: kisebb, jellemzően alacsonyabb büdzsével rendelkező szervezetek is meg tudják vásárolni, illetve szektorspecifikus legyen, vagyis elsősorban az ipari rendszerek (amúgy sokszor elhanyagolt) védelmére van kihegyezve. A belépő szintű előfizetés, a kiberhírszerzési adatokhoz való hozzáférés ingyenes, ha az ügyfél engedélyezi, hogy a Black Cell telepítse fenyegetettségi adatokat gyűjtő rendszerét, a BlackPotot.


 

Egy másik szektor, amely az utóbbi években egyre gyorsuló módon digitalizálódik, az a mezőgazdaság. A Gremon már tavaly is indult pályázatunkon, idén pedig legújabb megoldásukat, a Crop Monitort hozták el. A mezőgazdaságban egyik legfontosabb kérdés mindig az, hogy mennyi lesz a termés. Ez nemcsak a gazdálkodót érinti, hanem az értéklánc összes szereplőjét, hiszen számukra is bizonytalanságot okoz, hogy mekkora szállítási és feldolgozási kapacitásokkal készüljenek a betakarításra. Mivel számtalan változót kell figyelni, a Crop Monitor első változatában csak az üvegházban termelt paradicsomokra kínál előrejelzést.

A felhasználók az app segítségével digitálisan rögzítik a növények fizikai paramétereit, amelyeket egy központi adatbázisban dolgoz fel a rendszer, és számolja ki a várható termésmennyiséget. Ennek becslése ma még a szedési napokon is jellemzően 20-30 százalékos hibahatárral lehetséges; a Gremon szolgáltatásával akár hetekkel előre öt százaléknál kisebb hibával lehet tervezni.

 

Adatközpont, ahogy még nem csinálták

Különlegesség az idei pályázatok között a H1 Systemsé. A magyar vállalat 2018-ban egy nemzetközi konzorcium vezetőjeként nyert Horizon 2020 támogatást egy olyan adatközpont-típus létrehozására, amely nemzetközi szinten is kiemelkedő energia- és költséghatékonyságot kínál.

A tervezési alapelvek között volt, hogy moduláris adatközpont szülessen, amely többféle felhasználási igényt is ki tud elégíteni; egyszerű, a helyi hagyományoknak megfelelő épület legyen; és ne kelljen szünetmentes tápegységet és készenléti generátort, illetve bonyolult hűtési rendszert alkalmazni. A svédországi Bodenben idén februárban átadott adatközpont megvalósította ezeket az elveket. A frisslevegős hűtésnek köszönhetően nagyságrendekkel alacsonyabb komplexitású gépekkel, töredék vízmennyiséggel és hűtőfolyadék nélkül tudják hűteni a szervereket. Ennek, valamint az újonnan kidolgozott adaptív hűtésvezérlésnek köszönhetően Open Compute szervereknél már 1,03 PUE-t, ASICs szerverek esetében pedig egy 24 órás periódusban 1,01-1,003 PUE-t mértek – ezek abszolút világszínvonalú értékek.

A Bodenben szerzett tapasztalatokra építve a konzorcium tagjai képessé váltak gyorsan kivitelezhető és gazdaságosan üzemeltethető, nagy energiaintenzitású, HPC vagy ASICs szervereket üzemeltető adatközpontok tervezésére, üzemeltetésére.

A zsűri tagjai