Award

14_4042056.jpg
Forrás: ITB
Alkalmazkodóképességből jeles

Nincsenek határok: nemzetközi karrierre esélyes projektek az ITBUSINESS Awardon

Nagyon erős mezőny indult az idei ITBUSINESS Awardon, amit az is mutat, hogy több, nemzetközi szinten is különlegesnek számító projekt szerepelt a pályázaton. Természetesen volt olyan megoldás, ami a COVID-19 járvány kihívásaira reagált, és több, a pandémia előtt indult fejlesztés még jobban felértékelődött ebben a különleges helyzetben.

Ha végignézzük az idei ITBUSINESS Awardra nevezett projekteket, meglehetősen pontos képet kaphatunk arról, hogy mitől válhat igazán sikeressé egy vállalat az infokommunikációs piacon. A rugalmasság, a változó üzleti környezethez és ügyféligényekhez történő gyors alkalmazkodás, a piaci rések felismerése, a megrendelők elvárásainak maximális kiszolgálása, némi jövőbelátás, és persze a szaktudás, ami nemcsak hazai, de nemzetközi viszonylatban is különleges projekteket eredményez – nagyjából ezekből a tényezőkből áll össze a sikerrecept, amelyből az idei pályázók is „főztek”. A beérkezett pályázatokat azért is érdemes átböngészni, mert meglehetősen jól érzékeltetik, hogy milyen meghatározó trendek vannak a piacon, mint például az IT biztonság örökzöld témája, az oktatás, illetve az ügyvitel digitalizációja, vagy éppen a távoli kapcsolattartás kérdése. 

 

Gyors reagálás

Mind az üzleti, mind a magánéletet alapjaiban felforgató COVID-19 járványra reagált fejlesztéseivel a H1 Systems, ami jól mutatja azt is, hogy mekkora értéket képvisel egy cégnél, ha megvan a szükséges rugalmasság, a gyors alkalmazkodóképesség a változó viszonyokhoz. A társaság fő szakterülete az adatközponti megoldások, emellett pedig biztonságtechnikával is foglalkoznak, beléptető- és kamerarendszereket is telepítenek, üzemeltetnek.

Az ezeken a területeken szerzett sokéves tapasztalatot és szaktudást kamatoztatták a járvány érkezése után kialakított, két részből álló védekezőrendszer kidolgozása során. Az első védelmi vonal a vállalat recepcióján telepített hőkamera-rendszer volt, hogy az irodába érkezők közül kiszűrhessék a beteg embereket, ezzel védve kollégáik egészségét. A második védelmi vonal az irodában tartózkodók biztonságban tartása a levegő folyamatos, germicidlámpás fertőtlenítésével. A két védekezési mód ötvözésből született a gondolat, hogy a recepción a hőkamera mellett telepítsenek egy álló germicid lámpát is, hogy az esetlegesen betegen érkezőket ne csak kiszűrjék, hanem a recepció levegőjét fertőtlenítsék is helyi sterilizálással. Ezeket az innovatív megoldásokat nemcsak saját célra, de ügyfeleik igényeire szabva szolgáltatásként is elérhetővé tették.

Egy olyan fejlesztéssel indult az idei ITBUSINESS Awardon a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. (NISZ), amely jelentős idő- és pénzmegtakarítással jár átlagos időszakban is, azonban a COVID-19 járvány alatt még inkább megmutatkoztak előnyei. A társaság által fejlesztett VIKI videókonferencia-rendszer létrehozásának alapvető célja az volt, hogy elsősorban a bíróságok és a büntetés-végrehajtási intézmények számára minimalizálják a szállítással járó biztonsági kockázatokat és költségeket. Emellett a megoldás az állampolgárok számára is lehetővé teszi, hogy a távmeghallgatási pontok használatával ne kelljen nagyobb távolságokra utazniuk, egy-egy távol lévő bírósági tárgyalásra így a távmeghallgatás útján, a lakóhelyükhöz legközelebb eső bírósági végponton tudnak bekapcsolódni. A rendszert elsősorban a bíróságok és a rendőrség használta, azonban a pandémiás helyzet ebben is változást hozott, hiszen az állami szektorban is megnőtt a távoli munkavégzés szerepe. Így a megoldás a közigazgatási intézmények életébe is egyre inkább beépül, amit jól mutat, hogy a videókonferencia-rendszer hívásforgalma február óta közel négyszeresére nőtt.

 

Duplázó AutSoft

Két izgalmas projekttel is indult az idei ITBUSINESS Awardon az AutSoft, amelyek azon túl, hogy megmutatják, hogyan lehet ügyfélközpontúan megvalósítani egy-egy fejlesztést, arra is jó példák, hogyan lehet klasszikus igényeket újragondolva, jövőtálló megoldással kiszolgálni. Az FGSZ Földgázszállító Zrt. számára a gázszállító vezeték hálózat távfelügyelét ellátó irányítástechnikai rendszerben kulcsszerepet játszót TM-PLC berendezésekhez használt megjelenítő programcsalád korszerű eszközrendszerrel történő kiváltásához szükséges alkalmazás fejlesztését végezte el az AutSoft.

A megrendelő üzleti igénye ebben az esetben az volt, hogy egy olyan megjelenítő alkalmazás álljon rendelkezésre, amely a változatos hardverkörnyezet és a nagy gyakorisággal módosuló egyedi szolgáltatáskiépítettség ellenére a kód módosítása nélkül, csak paraméterezéssel alkalmas a HMI- (human-machine-interface) funkció ellátására.

Az AutSoft a projekt során arra törekedett, hogy a megtervezett rendszer legyen könnyen fejleszthető és időt álló, illetve karbantartása, későbbi kiegészítése vagy módosítása is hatékony legyen, ezért olyan szoftvercsomagot terveztek, amely azon túl, hogy megfelelt a megfogalmazott igényeknek, az idővel szükségszerűen megjelenő új elvárásokat kiszolgáló funkciók organikus beépíthetőségét is lehetővé teszi a meglévő rendszerbe.

Az AutSoft másik projektje az idei ITBUSINESS Awardon a zeneoktatásba integrálja a fiatalok körében amúgy is népszerű digitális eszközöket, a tableteket. A cég a Zeneakadémia Kodály Intézete számára hozott létre egy applikációt, amelynek kialakítása során a játékosság, a felfedezés élménye, a jellegzetes kabalafigura, a művészi igényességű látványvilág és a maximális tanári szabadság egyaránt célkitűzések voltak.

A megvalósult alkalmazás szemléletében ugyan a kodályi alapokon nyugszik, de a legmodernebb eszközökkel él annak érdekében, hogy a tanár és a gyermek kreativitása a legmagasabb szinten érvényesülhessen. Ez a tanárok esetében például abban nyilvánul meg, hogy végtelen számú és különböző nehézségi fokú feladatokat hozhatnak létre előre, vagy akár az órán is egy helyzetre reagálva, az applikációba beépített 20 féle feladattípuson belül.

Jól mutatja, mekkora igény van a zenei oktatásban is a digitális megoldásokra, hogy bár igazából az őszi iskolakezdés után várnak komolyabb fellendülést a használatban, már közel 150 iskola igényelte az applikációt, és mintegy 400 ének- és szolfézstanárt sikerült bevonni a programba. Ráadásul a magyar fejlesztésű alkalmazás külföldön is megkezdte hódítását, mindkét nagy internetes applikáció-piactéren elérhető az angol nyelvű verzió.

 

Különleges környezet

Az oktatáshoz kapcsolódó projekttel pályázott a Sinaptive is, a fejlesztés révén megvalósult megoldás a COVID-19 járvány során különösen aktuálisnak tűnik. A videókommunikáció- és a csoportmunka-megoldások piacán bekövetkező trendforduló kínálta lehetőségek kiaknázására létrejött társaságot a SOTE II. Sz. Patológiai Intézet még 2017-ben kereste meg azzal a kéréssel, hogy saját bonctermüket felszereljék egy kamerával, hogy az első emeleten található előadótermükbe műtéteket közvetítsenek.


A Sinaptive csapata úgy döntött, hogy nem egy egyszerű kamerás közvetítést épít ki, hanem többlépcsős tervet készítettek, amellyel az intézet a későbbiekben több funkciót is meg tudna valósítani. Ez utólag, különösen a mostani COVID-helyzetet nézve kifejezetten jó döntésnek bizonyult.

A fejlesztés komoly előrelépést eredményezett az oktatásban, hiszen míg egy asztalt kevesen tudnak körbeállni úgy, hogy mindenki ugyanazt lássa, amit az oktató orvos, addig a közvetítést jóval többen tudják nézni, így a korábbi 5-10 diák helyett akár 50-en is részt vehetnek az adott képzésen egyszerre. De a kiépített rendszer támogatja a patológus és a klinikus hatékonyabb közös munkáját is, ami végső soron pontosabb diagnózisokat és az orvostudomány fejlődését hozza magával.

 

Paradigmaváltás és piaci rés

A folyamatos fejlesztés, az új igényekre, illetve jogszabályi előírásokra történő reagálás kulcsfontosságú a sikerhez, ha egy vállalat üzleti ügyfeleknek készít szoftvereket. Az ADAPTO Solutions az idei ITBUSINESS Awardon az Integrált Igazgatási Rendszere új, ellenőrzési moduljával pályázott, amely a meglévő képességek – stratégiai célkitűzések kezelése, folyamatmodellezés, a kulcs teljesítménymutatók és kockázatok elemzése és kezelése stb. – eredményeit felhasználva, azoknak keretet adva született meg, és a szoftver 20.2-es verziójának legnagyobb újdonsága. A fejlesztés ötletét pedig az adta, hogy bár itthon még nem jelentős a GRC-megoldások (governance, risk management, compliance, azaz igazgatás, kockázatkezelés és megfelelés) iránti kereslet, azonban sokkal nagyobb szükség van ezekre a rendszerekre, mint a vállaltvezetők többsége gondolná. Hiszen, ha egy vállalat valamilyen szinten már kezeli a kockázatait, azt hiszi, készen is van, így hamis biztonságérzetbe ringatja magát, és nem törekszik az igazgatási funkciók integrálására. Pedig ezeknek a funkcióknak akár kisebb cégeknél is lenne helye, mert néhány egyszerű szabály és folyamat betartása és az ezeket támogató számítógépes alkalmazások jelentik a különbséget a jó működés, valamint az ügyfélnek okozott több milliós kár, és az ebből fakadó ügyfélvesztések között.

Az ügyviteli rendszerek esetében kevesen gondolnák, hogy még mindig vannak piaci rések, a GriffSoft  azonban talált egy ilyet: kiderült, hogy a létesítménygazdálkodásra vonatkozóan jól használható, a területet teljesen lefedő, a hagyományos vállalatirányítási rendszerekkel is integrálható megoldásból alig akad a piacon. Ezt felismerve kezdték el fejleszteni a SmartBrick rendszert, amelynek egyes verzióját már használják a budapesti Főpolgármesteri Hivatalban, ahol hamarosan telepítik az 1.2-est is, emellett pedig már tesztelik az Újpesti Vagyonkezelőnél is. Azt, hogy létező piaci igényre adtak választ jelzi, hogy bár érdemi marketingtevékenységet még nem végeztek a SmartBrick népszerűsítésére, így is több, nagy, létesítménygazdálkodással foglalkozó szervezet kereste meg őket, hogy tájékozódjanak a rendszerrel, és néhány érdeklődővel már megkezdték a tárgyalásokat a bevezetésről is. A hosszú távú terv pedig az, hogy a megoldással átlépjék az országhatárt, amihez jó alapot kínál, hogy felhő alapú, webes architektúrát alakítottak ki.

 

ITBUSINESS Award projektek

Cég

Projekt megnevezése

AutSoft

TM-PLC berendezésekhez használt megjelenítő szoftver

AutSoft

Zeneoktatást támogató applikáció

H1 Systems

COVID-19 elleni védelmi rendszerek

Sinaptive

Oktatást támogató videókonferencia rendszer

MOHAnet

IoT-vezérelt ózongenerátor

Benefit Barcode

Bercode speciális törzsvásárlói rendszer

White Hat IT Security

White Shark menedzselt biztonsági szolgáltatás

CDSYS

DPO Portál, GDPR megfelelést támogató rendszer

SDSYS

NAVCOM 2.0, bizonylatfeldolgozást automatizáló rendszer

GriffSoft Informatika

SmartBrick, létesítménygazdálkodási rendszer

ADAPTO Solutions

Integrált Igazgatási Rendszer új, ellenőrzési modulja

NISZ

VIKI videókonferencia-rendszer

(Forrás: ITBUSINESS gyűjtés)

 

„Paradigmaváltást fogunk elérni a bizonylatok feldolgozásában – megoldást adunk azoknak, akik többé nem akarnak analóg módon adatot feldolgozni”, ígéri az SDSYS, amely NAVCOM 2.0 rendszerével szállt versenybe az ITBUSINESS Awardon. A megoldás használatával a számlák automatikusan, közel 100 százalékos adatpontossággal rögzíthetőek bármely, az SDSYS rendszerével kompatibilis könyvelő és ERP-szoftverbe.

A cég ezen fejlesztése az idén júliustól életbe lépett jogszabályváltozásra reagál, amelynek értelmében a belföldi adóalanyoknak kiállított számlát azonnal továbbítani kell a NAV felé. A NAVCOM 2.0 az adóhivatalhoz kötelezően beküldött adatokat a könyveléshez szükséges számlaképpel párosítja automatikusan, manuális beavatkozás nélkül, illetve az így kapott adat-kép párokat érkezteti a felhasználó könyvelőprogramjába, teljesen natív módon. A megoldás iránt komoly érdeklődés mutatkozik, több szoftvergyártó is jelezte, hogy szeretné valamilyen formában beépíteni a NAVCOM 2.0-t a rendszerébe, így ősszel több „dobozos” könyvelőprogramban is elérhető lesz.

 

Fókuszban a biztonság

Az informatikai biztonság évek óta kiemelt területnek számít az infokommunikáción belül, az elmúlt időszak jogszabályi változásainak, illetve a növekvő felhasználói tudatosságnak köszönhetően pedig a figyelem középpontjába került az adatbiztonság kérdése is. A nehezen átlátható jogszabályi rendelkezések, a gyakorlat hiányosságai és a kötelezettségek ellátása esetenként azonban aránytalan bürokratikus terhet ró a cégek vállára. A Compliance Data Systems (CDSYS) felismerve ezt, a vállalatok GDPR-megfelelésre történő felkészítésére, kiszolgálására hozott létre egy olyan támogató informatikai szakértői rendszert, projektmenedzsment felületet, a DPO Portált.

Az online elérhető megoldás hatékonyan, a lehető legtöbb félautomatikus funkcióval, meghatározott, egymásra épülő lépésekkel képes eldönteni, hogy az adott cég tevékenységéből származóan GDPR-kötelezett-e, ha pedig igen, milyen lépéseket kell megtennie a megfeleléshez, a súlyos szankciók elkerüléséhez.


Komoly elégtételt jelenthet egy vállalat számára, amikor az általuk megálmodott koncepciót és elkezdett fejlesztést az élet történései maximálisan visszaigazolják. Ez történt a White Hat IT Security csapatával is, amely a piaci igényekre reagálva menedzselt biztonsági szolgáltatást hozott létre „White Shark” néven. Az általuk kínált megoldás révén mérettől függetlenül, gyorsan tudnak reagálni a vállalatok a felmerülő biztonsági kihívásokra és a COVID-19 járvány kirobbanásával, illetve a tömeges otthoni munkavégzésre történő átállással a méretezhetőség és a rugalmasság kiemelt szempont lett ezen a területen is, hiszen lényegében egyik napról a másikra kellett megoldani, hogy otthonról is biztonságos környezetben dolgozhassanak a munkatársaik.

A White Hat megoldása közel egyéves fejlesztést követően idén márciusban vált elérhetővé a piacon, a konstrukció iránti igényt és a jó időzítést mutatja, hogy az értékesítés megkezdése óta komoly nemzetközi érdeklődés mutatkozik: Hongkongtól Dubajon át Európa több országából jött érdeklődés és megrendelés.

 

Elsők a világon

Világszinten is egyedülálló fejlesztésbe kezdett a MOHAnet: a társaság egy külföldi cég felkérésére hozott létre IoT-vezérelt ózongenerátort, amely jelenleg validációs és engedélyezési fázisban van, a végeredménye pedig egy egyedülálló és biztonságos fertőtlenítési technológia lesz. A projekt igazi különlegesség, jelenleg ugyanis nincs a piacon olyan ózongenerátoros fertőtlenítő megoldás, amely nem csak az ózongáz szakszerű előállítását kontrollálja, hanem a munka végeztével elektronikusan naplózza is azt jegyzőkönyv formájában egy felhőszerverre. Így nem csak a szolgáltatást megrendelők, hanem a teljes társadalom számára bármikor ellenőrizhető és visszakereshető az ózonkezelések időpontja, időtartama, helyszíne, valóságban felvett mérete, típusa. Ezek alapján érthető, hogy komoly az érdeklődés a MOHAnet fejlesztése iránt, a világ számos országából érdeklődtek a technológia kapcsán, így idén ősszel nemcsak Magyarországon, hanem több külföldi országban egy időben indul a teljes rendszer bevezetése, népszerűsítése.

Egy klasszikus ügyfélélményt növelő és a fogyasztók megtartását szolgáló megoldást, a törzsvásárlói rendszereket gondolta tovább a Benefit Barcode, amelynek „Bercode” nevű platformja és applikációja főként a közösségeket menedzselő szervezeteket és személyeket kívánja kiszolgálni, akik szeretnének a közösségük tagjainak akárcsak egy gesztust vagy akár hozzáadott értéket felmutatni létező szolgáltatásaikon, vagy termékeiken felül.

A cég által kidolgozott megoldás szemben a hagyományos törzsvásárlói rendszerekkel nem csak a racionális megközelítésre épít, hanem a kedvezmény nyújtása mellett fontos szerepet kap a lehetséges emocionális érték, az adott közösséghez való kötődés megjelenítése is. A Bercode lényegében egy díjbegyűjtő, tagmenedzselő és elszámolóplatform közösségek és kiskereskedő partnereik részére. A fejlesztés ellentétben a hagyományos törzsvásárlói rendszerekkel lehetővé teszi akár korlátlan számú közösség és azon tagjainak korlátlan számú elfogadóhelyen azonnali kedvezményre való jogosultságát, akár világviszonylatban is.

Az ITBUINESS AWARD 2020 zsűrije.