Path

18_1.jpg
Forrás: ITB
Válságtűrő befektetők

Tisztítótűz hatású lehet a COVID-járvány a startup ökoszisztémában

Drámai változásokat nem hozott az ITBUSINESS által megkérdezett befektetőcégek életében a COVID-19 járvány, igaz, akad közöttük olyan, amelynek módosítania kellett a terveit. A válság sok startup számára az utolsó csepp lehet a pohárban, viszont vannak jó példák a gyors alkalmazkodásra is.

Jól vizsgáztak a Baconsult portfóliójához tartozó startupok rugalmasságból is a mostani koronavírus-járvány során, a legtöbb vállalkozásnál befektetői közreműködés nélkül is meghozták a szükséges döntéseket, és sokan kifejezetten jól kezelték a helyzetet – számolt be a fejleményekről Balogh Péter, a befektetőcég társalapítója és vezetője. „Azon túl, hogy krízishelyzet van, változás is jön a piacon, amire egy startup a legtöbbször gyorsabban és ügyesebben tud reagálni, mint egy nagy cég. Azt kell mondjam, egyszerre nagyon stresszes, ugyanakkor kicsit felszabadító is a mostani állapot a startupok vezetői számára, hiszen úgy kell döntéseket hozniuk, hogy messze nincs meg hozzájuk a szükséges információ, és lehet, hogy amit ma eldöntenek, az holnap hülyeségnek bizonyul. Egy válságban a magántőke erősen megtorpan, hiszen mindenki kivár, ami érthető is, mert nehéz ilyenkor jó döntéseket hozni. A befektetők keresik a mostani időszak nyerteseit, de túl sok a kockázat, nem lehet tudni még egy amúgy ígéretes projekt esetében sem, hogy el tud-e indulni egyáltalán. Úgy gondolom, hogy a következő 3-6, de lehet, hogy 12 hónapban is kivárás várható a magántőkéből megvalósuló befektetéseknél. Hat hónap múlva talán már jobban lehet látni, hogy mely szektorok teljesítenek jól, addig viszont egyértelműen felértékelődnek az állami szereplők, nekik kell kompenzálniuk a kieső magántőkét”, fejtette ki Balogh Péter.

 

Hasznosnak lenni

Balogh Péter, Baconsult
Balogh Péter, Baconsult
Egyfajta tisztítótűzként is hat majd a startup ökoszisztémában a jelenlegi krízis Balogh Péter szerint, számos olyan innovatív vállalkozás lesz, amelyeknek ez a válság az utolsó csepp lesz a pohárban, és tönkremennek. Persze, iparágtól is függ, hogy hány cég húzza le a rolót, és vannak olyan szegmensek, ahol még az egyébként jól teljesítő társaságoknak is nagyon nehéz lesz fennmaradni.

„A jelenlegi helyzetben azok tudnak jól szerepelni, akik nem ragaszkodnak ahhoz, amit eddig csináltak, hanem feltették maguknak a kérdést, hogyan tudnak most hasznosak lenni az ügyfeleiknek. Nem tudni, meddig tart ez a válság, az biztos, hogy drasztikus időszak áll előttünk. Azok a vállalkozások, amelyek úgy döntenek, hogy »elmennek téli álmot aludni«, és majd akkor lesznek újra aktívabbak, amikor elmúlik a baj, biztos, hogy gyengébben jönnek ki a piacra a krízis után, mint azok, amelyek végig kitartanak. Ez utóbbi kör megerősödik, új termékeket, szolgáltatások próbál ki, új értékesítési csatornákat alakít ki. A piaci változásokra való gyors reagálás, az innováció, az új dolgok kipróbálásának időszakát éljük”, hangsúlyozta.

A Baconsult portfóliójában több olyan társaság is van, amelyek bizonyították, hogy nagyon gyorsan is lehet profilt váltani, vagy átállni egy teljesen más működési modellre. Az egyik ilyen cég a Mártogatós, amely rendezvényekre szállított egészséges, finom, könnyen fogyasztható ételeket. A konferenciák, egyéb események betiltásával nullára esett vissza a bevételük, azonban ellentétben számos, a gasztropiacon tevékenykedő vállalkozással, ők nem zártak be, hanem megnézték, hogy mire van szüksége most az ügyfeleiknek. Több ötletet is kipróbáltak, amelyek közül legjobban a „home office box” működött: a cégek munkatársaik számára három étkezésre elegendő ételcsomagot vásárolhatnak, a Mártogatós csapata pedig eljuttatja a megadott címekre. „Ez a szolgáltatás már a piacon van, és egyre több társaság lepi meg vele a kollégáit. Teljesen reménytelen helyzetből jött ki egy új szolgáltatással a Mártogatós, és példaértékű, hogy milyen gyorsan tudták megvalósítani. De jól példa az alkalmazkodásra a Green Fox Academy is, hiszen a hagyományos, tantermi oktatás lehetetlenné vált, de ők megtalálták a módját annak, hogyan tudnak átállni teljesen online képzésre és most már ott tartanak, hogy jelentős növekedés előtt állnak”, mondta el Balogh Péter.

Ambiciózus tervek

Komoly terveket fogalmazott meg az Magyarország első virtuális tőkebefektetési piactere, az Első Magyar Virtuális Tőkebefektetési Showroom (EMVITIS) ötletgazdája, Molnár Ferenc. A Singulabon keresztül, illetve más saját és egyéb piaci forrásokból az induló portfólióba és magába a Showroomba összesen mintegy 1 milliárd forintot fektettek be eddig a tulajdonosok. A felület fő célja azonban az, hogy ennek az összegnek a több százszorosát kitevő méretű forrást gyűjtsön egybe, és több száz cég-, illetve projektportfóliót kezeljen.

Az EMVITIS kifejezetten azoknak az innovatív magyar startupoknak és cégeknek nyújt bemutatkozási lehetőséget, amelyek megoldást kínálnak a koronavírus-járvány okozta helyzetre, és segíthetik az ország gazdaságának újraindítását. Olyan projekteket várnak, amelyek a smart city koncepciót, a fenntartható fejlődést, illetve az egészségügyi szektort érintő okos alkalmazásokon dolgoznak. A digitális platformot már a közeljövőben tőzsdére tervezik vinni.

Átírt tervek

A COVID-19 járvány alaposan átalakította a Baconsult elképzeléseit is, ugyanis március végén indult volna el a következő 3-4 évre vonatkozó akcióterv, amelyben meghatározták, milyen programokkal és hogyan dolgoznak, hogyan vonnak be tőkét, és ebben szerepeltek exitek is. A befektetések mellett most a felvásárlások is elakadtak, a folyamatban lévő ügyek megálltak, hosszú idő telhet el, mire a befektetők, nagyvállalatok újra akvizíciókat valósítanak meg, – vázolta a helyzetet Balogh Péter. A Baconsult magántőke bevonására készült a közeljövőben, erről most le kell mondaniuk, azonban így is bíznak abban, hogy további kihelyezhető forráshoz jutnak, ugyanis egy áprilisban indult, összesen kétmilliárd forint keretösszegű inkubátorpályázaton indultak, amelyen egy-egy inkubátor legfeljebb 300 millió forint továbbadható támogatást kaphat.

 

Problémamentes átállás

Sohajda Júlia, Vespucci Partners
Sohajda Júlia, Vespucci Partners
Korán, még a korlátozások előtt egyeztettek a portfóliójukba tartozó hat startuppal a Vespucci Partners munkatársai, hogy felmérjék, mire számítanak, hogyan tudnak átállni a megváltozott munkarendre, a gazdasági válság hogyan érinti őket, – tudtuk meg Sohajda Júliától, a tőkealap-kezelő alapítójától és ügyvezető partnerétől. Az újfajta munkavégzésre történő átállás nem okozott problémát az innovatív cégeknél, sőt, a szoftverfejlesztés még talán hatékonyabbá is vált. Az értékesítés vonatkozásában pedig felmérték, mennyire lehet áthelyezni a megbeszéléseket az online platformokra, illetve érdemes-e egyáltalán most marketingre költeniük. „Voltak olyan startupok, amelyeknél módosítani kellett az előzetesen meghatározott mérföldköveket, az értékesítési célokat kicsit távolabbra kellett tolni, a fejlesztéseket pedig előrehozni. Több portfóliócégünk a piacra lépés előtti fázisban van, viszonylag frissen kaptak tőkét, most a fejlesztésre összpontosítanak, ezek biztosan át tudják vészelni ezt az időszakot”,   jelezte Sohajda Júlia.

A Vespucci Partners tavaly júliusban kezdett működni, összesen 13,4 milliárd forintos alapról van szó. Olyan projekteket keresnek, amelyek magvető fázisban már kész termékkel, technológiával rendelkeznek, és készen állnak a nemzetközi piacra lépésre és az Egyesült Államokban, Kínában, Dél-Kelet-Ázsiában jelennének meg.

 

Nem lassítanak

„A rendelkezésünkre álló összeget 2023 végéig tudjuk befektetni, de mivel európai uniós pénzt is használunk, az a cél, hogy 2020 végéig az elsődleges forrásunk nagy részét kihelyezzük 200-1500 millió forint közötti befektetésekbe. Nagyjából 15 céggel számolunk, hattal már megállapodtunk, további néggyel állunk nagyon közel az üzletkötéshez. A befektetéseknél természetesen nagyon fontos megismerni a csapatot, akikkel együtt dolgozunk majd. Azokkal a társaságokkal, amelyekkel már közel a megegyezés már a COVID-19 előtt is voltak személyes találkozók, de a tárgyalások belecsúsztak a járvány időszakába. A személyes találkozó helyett ezért valamilyen kommunikációs megoldást használunk, de mivel amúgy is nagymértékben digitálisak a folyamatok nálunk, van saját fejlesztésű adatszobánk, amin keresztül kommunikálunk a startupokkal, ez megkönnyítette a munkánkat”, mondta el Sohajda Júlia.

A Vespucci Partners most is aktívan keresi az új befektetési lehetőségeket, várják a startupok jelentkezését és online megtartják az első személyes találkozókat is. Érdeklődők pedig szép számmal akadnak, és olyan startupok is felkeresik őket, amelyek nem feltétlenül most akartak tőkét bevonni, de a helyzet miatt úgy látják, hogy fontos új forrás szerezniük nem csak azért, hogy túléljék ezt az időszakot, de azért is, hogy felkészüljenek a COVID-19 utáni korszakra. Bár a befektetési folyamat jelentős része online eszközökkel végigvihető, Sohajda Júlia biztos abban, hogy úgy nem fognak aláírni szerződést, hogy ne tudnának személyesen találkozni.

 

Aktív év

Molnár András, Portfolion
Molnár András, Portfolion
„Úgy érzékelem, hogy a versenytársaink óvatosak, érkeznek olyan hírek, hogy tranzakciók lelassultak, megálltak, de rajtunk ez egyáltalán nem érződik. Nagyon aktívan keresnek bennünket most is és érdekes tárgyalásaink vannak folyamatban. Biztos vagyok abban, hogy nagyon aktív évet zárunk majd, az első félévben is lesznek megállapodásaink és idén olyan befektetésünk is lehet, aminek az előkészítését már a COVID-19 járvány alatt kezdtük meg”, közölte érdeklődésünkre Molnár András, a PortfoLion vezérigazgatója. A krízis kezdetét követően átbeszélték a helyzetet, a megtett intézkedéseket a portfóliócégekkel, cashflow-előrejelzést kértek tőlük, illetve azt, hogy jelezzék, ha az érvényben lévő üzleti terveket valamilyen szempont alapján frissíteni kell. „Azt gondolom, hogy az informatikai cégek, és azokon belül is a korai fázisban lévő digitális startupok a legjobb helyzetben vannak ahhoz, hogy rugalmasan alkalmazkodjanak egy ilyen típusú válsághoz, hogy meglássák a kínálkozó lehetőségeket. A mi portfóliónkban nincs olyan profilú cég, aminél szükség lett volna gyors irányváltásra. Sok olyan társaságba fektettünk be, amelyek nagyvállalatok számára kínálnak megoldásokat és azt látni, hogy a nagyvállalati digitalizáció nemhogy lassulna, hanem inkább még erősödik is a fizikai távolságtartás hatására. Az persze más kérdés, hogy mennyire lassul le a beszerzéseknél a döntési folyamat, de egyelőre nem látjuk ennek jelét” - számolt be a tapasztalatokról Molnár András.

Jelezte azt is, hogy az alapkezelő napi működésében lényegi változást nem hozott a jelenlegi helyzet, a távmunka, a videókonferenciás megbeszélések eddig is az életük része volt. „Szerintem minden válságnak van egy őszinte, tisztító hatása, és ez igaz mindenkire, így a startupokra, a kockázati tőkealap-kezelőkre és az ő befektetőikre egyaránt. Ebben a helyzetben fontos az anticiklikus megközelítés, vagyis most érdemes fejleszteniük a startupoknak, hogy mire a krízis elmúltával rendelkezésre állnak az anyagi források a cégek informatikai beruházásaihoz, új megoldásokkal tudjanak versenybe szállni a megbízásokért”, mutatott rá Molnár András.