Path

16_1.jpg
Forrás: ITB
Nem lassítanak

Tőkebevonásra és külföldi terjeszkedésre készülnek a hazai startupok

Ambiciózus tervekkel indulnak neki 2020-nak az ITBUSINESS által megkérdezett hazai startupok, újabb, esetenként több százmillió forintos tőkebevonás, külföldi terjeszkedés és termékfejlesztés szerepel a terveik között. A gyors, két-háromszoros bevételnövekedés alapvető elvárásnak tűnik az innovatív cégeknél, amelyek közül többnél jelentős csapatbővítésre is készülnek.

December közepén érkezett a hír, hogy hatalmas összegért, 4,3 milliárd dollárért (ez mintegy 1200 milliárd forint) eladták a magyar alapítású, de már az amerikai NASDAQ-on jegyzett LogMeIn-t. A vállalat egyike annak a három, még a 2010-es évek elején ismertté vált magyar gyökerű startupnak, amelyek komoly nemzetközi sikert futottak be. Közülük már csak a Prezi őrzi függetlenségét, a harmadikat, a Ustreamet az IBM vette meg.

Bár van néhány ígéretes vállalkozás – mint például az önvezető autózásban komoly sikereket elérő AIMotive –, azonban nem túl valószínű, hogy 2020 hasonló sikereket hozna az itthonról indult startupok számára. Ugyanakkor szép számmal akadnak olyan cégek közöttük, amelyek már nemzetközi szinten is bizonyítottak, jelentős tőkét tudtak bevonni és az idei évre vonatkozó terveik is igen ambiciózusak.

 

Kiszolgált igények

A digitalizáció kulcsszerepet játszik a versenyképesség megőrzésében, akár egy országról, akár egy vállalkozásról beszélünk, de még az egyes emberek munkaerő-piaci helyzetét is jelentősen befolyásolja, hogy milyen digitális kompetenciákkal rendelkeznek. Az informatikai, programozói tudás iránt ugrásszerűen megugró igényeket azonban a hagyományos oktatási rendszer egyelőre a világ nagy részén nem igazán tudta kezelni. A piac erre is hozott megoldást: sorra alakultak az alternatív programozóképzést kínáló vállalkozások. Az egyik legismertebb közülük a Codecool, ahol 2020. egyik legfontosabb célkitűzése az lesz, hogy a partneri igények kiszolgálásán túl a meggyőződésük szerinti piacfejlesztéseket is véghezvigyék – mondta el érdeklődésünkre Boda József, a társaság társalapítója és ügyvezetője. Ennek érdekében folyamatosan fejlesztik az oktatási termékeiket, mind B2C-, mind B2B-vonalon. „Bár nyilvánvalóan nagyobb ugrásokkal haladhatna a nemzetközi terjeszkedés, ha hirtelen további befektetéseket kapnánk, ugyanakkor jelenleg nem korlátja a tőkeellátottság a növekedésünknek. A Codecool azon ritka technológiai vállalkozások közé tartozik, amelyek működésük első néhány évében nemcsak látványos növekedést, hanem már nyereséget is képesek felmutatni” – jelezte Boda József az esetleges újabb forrásbevonás kapcsán. A cég 2019-ben nyitotta meg bukaresti oktatóközpontját és Európa más országaiban is terjeszkednének, konkrétumokat azonban egyelőre nem árult el a társalapító.

A jelenleg 20 fős mentori csapat további fejlesztése elkerülhetetlen, ugyanakkor a Codecoolnál elvárás az is, hogy oktatóközpontjaik között ne legyen minőségbeli eltérés. Ezért a toborzás mellett belső képzésekkel is támogatják a mentori csapat utánpótlását, fejlesztését. A társaság által szervezett oktatásokon már több mint 500-an végeztek Budapesten, az összes iskolát tekintve pedig ezernél is több beiratkozónál tartanak. „Amennyiben a terveink valóra válnak, egy év múlva akár párhuzamosan több ezren vehetnek részt valamilyen Codecool által irányított képzésben, átképzésben, vagy más olyan munkaerőfejlesztési megoldásban, ami a vállalatok digitális transzformációjának sikerét szolgálja” - fűzte hozzá Boda József.

 

Újabb iskola a régióban

„Nagyon örülnénk annak, ha a karrierváltók mellett 2020 végéig több olyan, az automatizációnak kitett csoportot sikerülne bevonni a képzésünkbe, akik meglévő karrierjükben tudnának előrelépni a nálunk megszerzett, jövőbiztos tudás segítségével. A Részidős képzésünk elindításával is ebbe az irányba tettünk egy lépést” - vázolta fel Langmár Péter, a Green Fox Academy társalapítója, hogy milyen eredménnyel lenne elégedett 2020 végén. A cég egyik kiemelt idei célja, hogy megnyissák következő iskolájukat a régióban, építve a prágai sikerekre. Csehországban még 2018 őszén indult el az első évfolyamuk, ősszel pedig már a harmadik is elstartolt.

„Emellett folyamatosan dolgozunk a termékünk diverzifikálásán, például új oktatási programokat indítunk és új szolgáltatásokat vezetünk be B2B-partnereink számára. Egyébként már most is dolgozunk ezen: belső fejlesztési ügynökségünkben, a Húliban például már ősz óta külső, fizetős fejlesztési projekteket is vállalunk, amelyeken senior mentoraink és frissen végzett juniorjaink együtt dolgoznak. Többek között a Twitter korábbi „engineering managere”, Jesse Smith is hozzánk hozta startup projektjét, a PhoneIn-t” - közölte Langmár Péter.

A Green Fox Academy-nél további tőkebevonást terveznek. A plusz forrás nemcsak a további nemzetközi terjeszkedés, hanem a termékfejlesztés miatt is szükséges. A cégnél úgy látják, hogy a programozás mellett más, kiegészítő készségek fejlesztésére is egyre nagyobb igény van a piacon, ezt is figyelembe véve új szakirányok indítását tervezzük. Emellett már elkezdték a közös munkát új partnerekkel új képzés indításán, többek között együtt dolgoznak az Academy4MoMs-szal  kisgyermekes anyukáknak szóló képzésükön, illetve a HTTP Alapítvány szakmai partnereként informatika tanárokat képeznek.

Erősen indítja az idei évet a Logiscool: a gyerekek számára programozóképzést kínáló vállalkozás januárban 3,5 millió eurónyi tőkét von be. Breuer Anita, a cég társalapítója és ügyvezető igazgatója az ITBUSINESS érdeklődésére elmondta, hogy az összegből a csapat további építését és a nemzetközi terjeszkedés felgyorsítását finanszírozzák majd. A társalapító akkor lenne elégedett, ha az iskolák és diákok számának növelése mellett közel duplájára tudnák bővíteni az árbevételüket idén.


Okosan költenének

Szintén jelentős forrásbevonásra készül a Prefixbox. Az online árukeresés élményét javító, egyre több webáruház által használt megoldást fejlesztő cég az év vége felé 2 millió eurós befektetésre készül. „A jövő évi terveinkben a lengyel piaci terjeszkedés van a fókuszban, az ottani értékesítési csapat kialakítása és a piaci részesedésünk növelése. A kétmillió eurós új tőkéből pedig már a nyugat-európai terjeszkedést finanszírozzuk, illetve termékfejlesztésre is jut majd belőle” – közölte Simon István, a társaság alapítója és ügyvezetője. A társaságnál 2020-ban a kétszeres árbevétel növelés a minimális elvárás, de a cégvezető a háromszoros bővüléssel lenne igazán elégedett. A Prefixbox tervei megvalósításához jelentősen növelné a csapatát is, a jelenlegi 15-ről már 2020 elejére 25 fősre.

Már most is több mint 40-en dolgoznak a Neticle-nél és körülbelül 10 nyitott pozíció van a cégnél, azonban ahhoz, hogy megfelelő színvonalon tudjanak működni a tervezett növekedés mellett is, szükséges a csapat bővítése – tudtuk meg Szekeres Pétertől, a vállalat ügyvezetőjétől. „Főként a fejlesztői, sales és elemzői csapatba tervezzük újabb kollégák bevonását. Elsősorban még mindig az illeszkedő soft skilleket keressük az interjúink során, de szerencsére nagyon sok tehetséges emberrel találkozunk” – tette hozzá.

Az intenzív növekedési fázisban lévő Neticle lassan már kinövi a „startup” jelzőt, és nemcsak a csapat mérete miatt. A társaság idén bemutatta okos kérdőívszerkesztő szoftverét, és újabb országokban jelent meg, így ügyfeleinek már egy komplett, intelligens, szövegelemző csomagot kínál kilenc országban. 2020-ban sem lassítanak, újabb négy országban – Csehországban, Szlovákiában, Hollandiában és Horvátországban – tervezik, hogy elkezdik az értékesítést.

A Neticle 2018 októberében már kapott 2,5 millió eurós tőkebefektetést, így idén a forrásbevonás nem szerepel a tervek között. „Szeretnénk a legokosabban növekedésre költeni, ennek eredményessége határozza meg a cég jövőjét” – fűzte hozzá Szekeres Péter. Az intenzív terjeszkedés eredményeként komoly árbevétel-növekedéssel számolnak, a cégvezető közlése szerint szeretnék megduplázni a forgalmat, de a triplázás sem elképzelhetetlen.

A munkaerő toborzást megújító DreamJo.bs-nál tavaly sikerült szinte minden mutatóban két-háromszoros bővülést elérni, és idén sem lassítanának. „Büszke vagyok rá, hogy 2019-ben közel 10000 embernek segítettünk megtalálni az álommunkahelyét. 2020-ban ezt meg fogjuk duplázni. Jelenleg több mint 1200 céget segítünk munkáltatói márkájuk építésében és leendő kollégáik megtalálásában. Pont ezért úgy érezzük, mostanra érett meg a DreamJo.bs arra, hogy nagyvállalatokat is profin, új értékajánlattal tudjunk kiszolgálni. Idén ez az egyik fő célkitűzés, hogy a nagyvállalati szegmensnek is eljuttassuk ezt az értéket, amivel jó minőségű kollégákat talál hatékonyan a csapatába” – hangsúlyozta Balogh-Mázi Mária, a társaság ügyvezetője. A cég tervei között szerepel a külföldi terjeszkedés is, amit kulturálisan, munkaerőpiaci szempontból hasonló területeken kezdenek el.

 

Irány Németország

Egyből külföldön indítana a termékfejlesztés utolsó szakaszában járó Phoenix Orthosis, Németország lesz az első célpiacuk – mondta el Jankó László, a cég társalapítója és ügyvezetője. A vállalat a görcsös alkari bénultsággal élők számára fejleszt egy olyan eszközt, amely képes ezen betegek ujjainak hiányzó nyitási funkcióját pótolni.

A probléma csak az Európai Unióban mintegy 1,5 millió embert érint, és a magyar startup egy olyan megoldás létrehozásán dolgozik, amely a hétköznapi életben is jól használható. A termékfejlesztéssel várhatóan a jövő év közepén végez a csapat, és a piaci bevezetéshez a korábban kapott, százmillió forintot meghaladó forrás után újabb tőkét vonnának be, ezúttal több százmilliós tétellel számolnak. A német piacon történő megjelenéshez már építik a csapatot, december végén állapodtak meg a német nemzetiségű értékesítési igazgatóval. A magyar piacon legfeljebb korlátozott megjelenést terveznek egyelőre. A Phoenix Orthosis számára az idei év legfontosabb célja, a sikeres piacra lépés és az, hogy piaci visszaigazolást kapjanak arról, hogy jó a termékük.

A már meglévő termékük mellé egy újabb piacra dobása a fő cél a szarvasmarha-tartók számára digitális megoldásokat fejlesztő Agroninja-nál. A társaság a piacon a szarvasmarhák súlyát megállapító, „Beefie” nevű mobilalkalmazásáról ismert, új termékük azonban a gépi látás és a mesterséges intelligencia bevezetésével még több támogatást tud majd adni a menedzsment döntéseihez, vagy akár a terepi munkához. A társaság 2019 végén zárt egy befektetési kört, így 2020-ban forrásbevonás nem szerepel a terveik között. Boromisza Gergely, a cég értékesítési vezetője elmondta, hogy már most is több külföldi felhasználójuk van, mint magyar. Dél-Amerikában, Európa több országában, Ausztráliában, Új-Zélandon is használják az alkalmazásukat,  és most arra törekszenek, hogy egy-egy kiemelten fontos piacra nagyobb figyelmet fordítsanak. Idei teljesítményükkel akkor lenne elégedett Boromisza Gergely, ha a két fő termékük – a jelenleg is meglévő mobilos és a hozzá kapcsolódó webes, illetve hardver alapú rendszer is – piacon lenne. Kétévente rendezik meg Hannoverben az agrárium egyik legnagyobb kiállítását, az EuroTiert, ahol 2018-ban már bemutatkoztak a Beefie-vel, idén novemberben viszont már egy kiforrottabb koncepciót mutatnának be, az ottani jó szereplés ugyanis nagyon sokat számítana vállalat jövője szempontjából.