Path

22_Calling-startups.jpg
Forrás: ITB
Gyógyítás új utakon

Vegyes tapasztalatai vannak a válságban az egészségügyi startupoknak

Változatos élményekről számoltak be az ITBUSINESS által megkérdezett egészségügyi startupok azzal kapcsolatban, hogyan érintette a COVID-19 járvány a működésüket és a szolgáltatásaikat. Abban viszont egyeznek a vélemények, hogy a krízis után komoly változások jönnek az ágazatban. A digitális megoldások, a távkonzultáció várhatóan a hétköznapjaink részévé válik az egészségünk kapcsán is.

Alaposan felforgatta a MediCall csapatának életét a koronavírus-járvány, naponta több új megkeresés érkezik leendő partnerektől, szinte rendszeressé vált, hogy napi 14 órákat dolgoznak, bővíteni kell a létszámot és kaptak néhány egészen izgalmas ajánlatot is. A betegeket az orvosokkal összekötő megoldásokat fejlesztő cég mobilalkalmazásán és az általuk létrehozott weboldalon keresztül már évek óta lehetőség van arra, hogy az azt igénylők közvetlen segítséget kérjenek online a szakorvosoktól. A kijárási korlátozások bevezetésével az interneten keresztüli konzultáció alaposan felértékelődött, ráadásul a társaság létrehozott egy videókonzultációs rendszert is.

 

Bővülő bevétel

Gáspár Péter, Medicall
Gáspár Péter, Medicall
„Hirtelen nagyon sok megkeresés érkezett hozzánk klinikáktól, orvosoktól. Mi magunk is tettünk egy felajánlást, a házi orvosok és pácienseik most ingyen használhatják a telefonos és videókonzultációt. A mi rendszerünk főként ott tudja kiváltani a személyes találkozást, ahol nincs szükség valamilyen eszközzel történő vizsgálatra”, mondta el Gáspár Péter, a MediCall társalapítója.

A társaság által alkalmazott üzleti modellben a betegek a konzultáció időpontjának lefoglalásakor előre fizetnek, így nincs abból problémájuk, hogy ne jutnának hozzá a szolgáltatásuk díjához, sőt, a megváltozott helyzet miatt alaposan megnőtt érdeklődés hatására sikerült meg is növelni a bevételüket. „A távmunkára történő átállás nálunk egyáltalán nem okozott gondot, hiszen amúgy is rugalmasan kezeljük a munkavégzés idejét és helyét. A home office-ra váltás óta legalább ugyanolyan hatékonyan, de talán még jobban is megy a munka. Ahogy egyre több partnerünk van, egyre több speciális kérés is megjelenik, így most elmondhatjuk, hogy a vevői igények alapján végezzük a fejlesztést. Persze, a nagyobb érdeklődés és a sok új feladat azzal is jár, hogy jóval többet dolgozunk, átlagban naponta 14 órákat”, vázolta a helyzetet a MediCall társalapítója.

 

Gyorsítani kell

A jelenlegi krízis átalakította a cég terveit is, így például gyorsabban kell bővíteni a csapatot, főként adatrögzítőket, értékesítőket keresnek, és most van is kínálat a munkaerőpiacon. Bár korábban is voltak megkeresések, de az új helyzetben több felvásárlási ajánlatot is kapott a vállalat, hiszen a távkonzultáció fontos szerepet játszhat az orvoslás jövőjében, remek eszköz a hatékonyság növelésére. Szakmai és pénzügyi befektető egyaránt jelentkezett már, és akadt olyan ajánlat is, amelyet megfontolásra érdemesnek tartanak a cégnél.

„Nagyon sok minden átállt online-ra, mert egyszerűbb, gyorsabb így. Biztos vagyok abban, hogy a megoldásainkat a jövőben is megtartják, mert kényelmesebb, nem kell utazni, az orvosnak és a betegnek is elég csak leülni a gép elé, és tudnak konzultálni. Arra számítok, hogy sok ügyfél megmarad azok közül, akik most csatlakoztak hozzánk”, tette hozzá Gáspár Péter.

 

Átcsoportosított erőforrások

Kövesdi Gábor, Healhop
Kövesdi Gábor, Healhop
„A veszélyhelyzet március 16-ai bevezetését követően számos magánegészségügyi szolgáltató ideiglenesen szünetelteti a működését, vagy csökkentett nyitvatartási idő mellett biztosít ellátást. Ez nem érint jól minket, ugyanis a healhop.com célja a páciensek útbaigazítása mellett orvosi szolgáltatások közvetítése, ami a kereslet-kínálat pillanatnyi bezuhanása miatt csak részben üzemel. A pánikhangulat kialakulását követően sok felhasználónk kifejezetten a koronavírusra hivatkozva mondta le nálunk a korábban lefoglalt időpontját. Ugyanakkor egyre több szolgáltató biztosít online orvosi konzultációt, ezt szépen lassan a páciensek is kezdik felfedezni, mi pedig igyekszünk megjeleníteni ezeket az oldalunkon”, számolt be a tapasztalatokról Kövesdi Gábor, a Healhop ügyvezető igazgatója.

A társaság lényegében az orvosi szolgáltatások piacterét hozta létre, ami az internetes vásárlásnál már megszokott kényelmet hozza el az egészségügy területére. A megoldás jóval több, mint egyszerű időpont-foglalási rendszer, a Healhop által kínált lehetőség ugyanis a megfelelő orvosi szolgáltatás, illetve intézmény kiválasztásában segít a betegeknek, és persze azonnal lehetőséget biztosít arra is, hogy ha megtalálták az ideális megoldást, akkor időpontot foglaljanak. Az új helyzetben a vállalat a korábbi időpontfoglalások koordinációjára fordított erőforrásokat átcsoportosítja és a Healhop.comon található, ingyenes tájékoztató jellegű tartalom bővítésére fordítja, – jelezte Kövesdi Gábor.

 

Nem tűnnek el

A Healhop bevétellel kapcsolatos várakozásait teljesen átalakította a jelenlegi válság és ahogyan az ügyvezető igazgató fogalmazott, „nem a jó értelemben”. A kereslet-kínálat kedvezőtlen alakulása miatt az idén tavaszra tervezett nagyobb marketingkampányt is el kellett halasztaniuk.

A cégvezető úgy látja, hogy a mostani járvány és tapasztalatok alaposan átalakíthatják majd az egészségügyi ellátást. „Ebben az évben arra számítunk, hogy a közfinanszírozott egészségügyet érintő szigorítások és a kiemelt terhelés az év többi részében is fennállhat majd, így egy idő után a magánegészségügyre zúdulhat a sok felgyülemlett probléma. Ugyanakkor jelenleg a válság és a korlátozások miatt az ideiglenesen csökkent kereslet a magánklinikákat is megviseli, hiszen ezek is vállalkozások. Szerintem a krízis alatt sok olyan eszközt kezdtek el egyre többen használni, amelyek tapasztalatai és kényelem-érzete a járvány végeztével sem fognak eltűnni. Az online orvosi konzultációk, az e-recept használata vagy a nem vényköteles gyógyszerek házhozszállítása is ilyen lehet. A mostani válság legfontosabb tanulsága az, hogy nem minden esetben kell bemenni személyesen a rendelőbe és találkozni az orvossal. A személyes látogatás nem helyettesíthető teljesen az internetes konzultációval, de sok esetben kielégítő megoldás lehet, nem beszélve az intézmények tehermentesítéséről”, foglalta össze Kövesdi Gábor. A cégvezető közölte azt is, hogy már most dolgoznak azon, hogy egy nagyobb fejlesztési csomag és átalakítás segítségével felkészüljenek a járvány utáni működésre.