Piackutatás

mobile hacker
Forrás: ITB

Formálódó lakossági mobilpiac

A penetráció nő, a hangbevételek mégis csökkennek. Az egyensúlyt a dinamikusan terjedő mobilnet teremti meg – egyelőre.


 

 

A hazai háztartásokban a mobiltelefon számít a legelterjedtebb „fizetős” infokom-szolgáltatásnak, megelőzve a televízió-előfizetéseket is. A Magyar Infokommunikációs Jelentés eredményei szerint a hazai otthonok 86 százalékában található legalább egy, aktív beszédcélú mobiltelefon-előfizetés, amelyet valamely háztartástag használ. Már a legfiatalabbak, a 15 év alatti korosztály egyharmada is elérhető mobilon keresztül, sőt, a 70 év felettiek körében is hasonló a mutató értéke, derül ki a BellResearch átfogó kutatásából. Persze a köztes korcsoportok a legaktívabbak: a 60–69 évesek közel háromnegyede, a 45–59 évesek 86 százaléka használ mobilt, míg a 15–44 éves populációban szinte mindenki mobilozik.

Az elmúlt években az egyéni mobilpenetráció évi 1–3 százalékkal nőtt – olvashatjuk a Jelentésben. Az ellátottság bővülése háztartási szinten vizsgálódva is jól látható: 2010-ben a hazai otthonok 84 százalékában volt legalább egy darab beszédcélú mobil-előfizetés, a mutató egy év alatt két százalékkal emelkedett.

A lakosság által használt, beszédcélú sim-ek száma ugyanebben az időszakban hozzávetőleg 3 százalékkal nőtt: vannak, akik több mobiltelefont, ily módon több kártyát is használnak. Mindeközben az előfizetések szerkezete is átalakulóban van: továbbra is meghatározó trend a havi előfizetéses konstrukciók térnyerése a feltöltőkártyás konstrukciók rovására. 2003-ban az aktív sim-ek jó háromnegyede volt prepaid kártya, 2011-re ez az arány 54 százalékra apadt, ezzel párhuzamosan felértékelődnek a hosszú távú ügyfélkapcsolatok is.

Folyamatosan nő a kártyaszám a lakossági szegmensben, ennek ellenére a mobiltelefon-előfizetésekhez kapcsolódó beszédcélú kiadások 2008 óta csökkennek. Bár a piaci erózió a 2010–2011-es terminusban stagnálássá szelídült, a közép- és hosszú távú trend továbbra is lefelé mutat – értékelte a helyzetet Kovács Dániel, a BellResearch igazgatóhelyettese. A szolgáltatók apadó hanghívás-bevételeit a bővülő mobilinternet most még jól ellensúlyozza.

A mobilszolgáltatókkal szemben támasztott elvárások általában igen magasak, és a kutatási eredmények szerint az mno-k (mobile network operatorok) ennek megfelelőn jól is teljesítenek. A három, piacon lévő szolgáltató megítélése mind a fogyasztói elvárások, mind az észlelt teljesítmények tekintetében közel áll egymáshoz, rendkívül kompetitív piac képe rajzolódik ki – világítja meg Kovács Dániel. A közeljövőt tekintve meghatározó az „okostelefónia” és a mobilinternet jelentősége, és néhány egyéb esemény is megmozgathatja a piacot: ilyen a nagykereskedelmi formák (mvno, branded reselling) megjelenése és terjedése – illetve a negyedik mobilszolgáltató piacra lépése.

 

ICT-report

Téma: Lakossági mobiltávközlési szolgáltatások

Tartalom: lakossági mobiltelefon-ellátottság, szolgáltatók pozíciói, részesedései és imázsa; ismeretek, elvárások, elégedettség; small screen mobilinternet, okostelefonok; penetráció, állományok, költések, piacméret és -szerkezet, trendek, prognózisok.

Információk: www.ictreport.hu

Reflexió

A lakosság és a vállalatok számára gyakorlatilag közművé, azaz nélkülözhetetlen szolgáltatássá vált a mobiltelefon; ezt jól mutatja a mintegy 116 százalékos hazai penetráció is, mondja Vígh Attila, a Samsung mobilüzletágának marketingmenedzsere.

Sokak számára a mobil azonban már nem elsősorban a hanghívások fő eszköze, hanem egy miniszámítógép. Ezt támasztja alá a StatCounter statisztikája, amely szerint 2009-től mostanáig minden évben közel megkétszereződött a világ mobilinternetes forgalma. Sokat mondó a Facebook legutóbbi jelentése is: a 901 millió felhasználó több mint fele, 488 millió ember a mobiljáról is használta a közösségi hálót. Az idei Valentin-napon a Google mobilfelületének forgalma meghaladta az asztali verzióét…

„A Samsung gyorsan felismerte a fogyasztók néhány éve még csak éledező igényét az okostelefonok mind a belépő, mind a közép-, mind a csúcskategóriájában. Globálisan 95 millió telefont értékesített 2011 utolsó három hónapjában” – teszi hozzá Vígh Attila.