Road

33_mire_jo_a_qr_crop_mobil.jpg
Forrás: ITB
Bankolás járvány idején

A sárga csekk is fizethető online

Nagy szerencse, hogy a vírusjárvány és a miatta bevezetett kijárási korlátozások nem abban a korszakban érték az országot, amikor a banki ügyeket még csak a fiókokban lehetett intézni. Az elektronikus banki szolgáltatások ma már gyakorlatilag bárki számára hozzáférhetőek, a hitelintézetek pedig sok mindent meg is tesznek, hogy megkönnyítsék ezek használatát.

A vírus szempontjából legveszélyeztetettebb csoportba tartozó idősek számára különösen fontos, hogy lehetőleg ne bankfiókban, személyesen intézzék pénzügyeiket, helyette lépjenek be az online banki szolgáltatások világába. Az OTP Bank tapasztalatai szerint, idősebb korú ügyfeleik közül, ha egyszer valaki megismerkedik az online bankolással, utána már nem is mond le a használatáról: a belépők 75 százaléka rendszeresen igénybe is veszi a bank digitális felületeit, az internetbankot és a mobilbankot.

 

Most nem kell a fiók

Márciusban egyébként mintegy harmadával emelkedett is az internet-, illetve mobilbankon keresztül indított tranzakciók száma. Jelentősebb növekedés az átutalások, a postai csekkek QR-kódos befizetése, a mobiltelefon-egyenlegek feltöltése, valamint a betéti- vagy hitelkártyával kapcsolatos beállítások esetében volt megfigyelhető.

Ezeken túlmenően számos további OTP-s szolgáltatás is elérhető online. A VideóBankon keresztül akár még online számlanyitásra is lehetőség van. Az internetbank, illetve a tabletre, mobiltelefonra letölthető OTP mobilbanki applikáció megkönnyíti a pénzügyek gyors, hatékony és biztonságos intézését. Hogy az aktualitásoknál maradjunk: aki nem akar élni a márciusban bevezetett hiteltörlesztési moratórium lehetőségével, a nyilatkozatot online is megtehetik internetbankjukban, vagy az OTP Bank honlapján.

A vírushelyzettől független, de szerencsés egybeesés, hogy Magyarországon nemrégiben indult el az azonnali átutalás rendszere. Ennek megfelelően a 10 millió forint alatti belföldi utalások – sőt, az OTP-nél a bankon belüli, 10 millió forintnál magasabb összegek is – néhány másodpercen belül teljesülnek, a nap 24 órájában, a hét minden napján, ami szükség esetén komoly segítséget jelent az érintett feleknek.

 

Nem parkolunk, online vásárlunk

Azt mindenki a saját bőrén érzi, hogy a járványügyi helyzet alapjaiban átalakította mindennapjait. Mindez teljes mértékig visszatükröződik az OTP Mobil által fejlesztett Simple applikációnál tapasztalható felhasználói szokások változásában is.

A járvány kezdete óta az alkalmazás felhasználói 60-70 százalékkal kevesebbet parkoltak fizetős közterületen, és a sztrádamatricák vásárlása is a felére esett vissza. Budapesten sem tömegközlekednek annyit az emberek: az első időszakban szépen teljesítő BKK mobiljegy szolgáltatás iránti kereslet is csökkent.

A #maradjotthon kampány más területen is érezteti hatását. A veszélyhelyzet kihirdetésének első napjaiban még rekordokat döntött az érintésmentes mobilfizetés, alig pár hét alatt viszont körülbelül felére esett vissza a napi, bolti mobilfizetések száma. Ha valaki mégis vásárol, érdemes a Simple és az ApplePay fizetési módot választani, ugyanis 15 ezer forint felett sem kell a terminálon PIN-kódot megadni, mert a képernyőzár feloldása helyettesíti azt.

Ellenkező előjellel viszont megfigyelhető, hogy megnőtt azon tranzakciók száma, amelyekhez nem kell kimozdulni otthonról. A SimplePay rendszerén keresztül leadott rendelések arról tanúskodnak, hogy többszörösére ugrott az online vásárlás az élelmiszerek, a kozmetikai, a számítástechnikai termékek és a különböző sportfelszerelések terén. Talán abban is segít a járvány, hogy az ország megszabaduljon a sárga csekkek postai befizetésétől: a Simple appon keresztüli QR-kódos napi csekkbefizetések száma is a háromszorosára nőtt.