Road

26_1.jpg
Forrás: ITB
A Google kkv-zása, a kkv-k Google-zása

Keressenek és találjanak meg minket

Érdemes minden lehetőséget kihasználni az online világban vállalkozásunk jelenlétének megerősítésére. A Google több eszközt is biztosít a kkv-k számára, ingyenesen és pénzért egyaránt. Az egyik a „Google cégem”, amely a vállalkozások nevére történő keresés mellett megjelenő információkat tartalmazza.

Ennek a szolgáltatásnak a használata azért is fontos, mert a másodpercenkénti 63 ezer keresés egyharmada földrajzi helyhez kötődik, vagyis a felhasználók helyi információkra és szolgáltatásokra kíváncsiak. Az adatok szerint ez a szolgáltatás havonta világszerte 100 milliárd látogatást irányít a Google vállalkozások weboldalára, több mint 3 milliárd közvetlen kapcsolatot teremtve meg vállalkozások és ügyfelek között.

Ha régebben aktiváltuk a „Google cégem” szolgáltatást, érdemes visszatérni, mert fontos újdonságokkal bővült. A vállalkozásra jellemző kapcsolati és nyitvatartási információk mellett ügyfeleinknek eljuttathatjuk a legfontosabb, termékekre, vállalatunkra vonatkozó információinkat is egy rövid blogbejegyzés formájában. A naprakész információk azért is fontosak, mert az ügyfelek 90 százaléka nagyobb valószínűséggel veszi igénybe egy olyan cég szolgáltatásait, amelynek például a telefonszáma fel van tüntetve az oldalon. A friss, releváns információk 50 százalékkal növelik a vásárlás esélyeit, és a 2,7-szer nő annak a valószínűsége, hogy megbízhatónak értékeljék az adott céget.

A releváns információk mellett a céges Google-területünkön saját, kis informatív weboldalt hozhatunk is létre a semmiből mintegy  tíz perc alatt. Néhány előkészített minta közül választhatunk, feltölthetjük a saját képeinket, pár mondatban leírhatjuk, mivel foglalkozunk. Jut hely ügyfélvéleményre is, illetve egy „Árajánlat kérése” gomb segítségével megkaphatjuk azok adatait, akik érdeklődnek szolgáltatásaink iránt. (Itt nem árt a GDPR-re is gondolni… – a szerk.) Egy mobilalkalmazás egészíti ki az egész szolgáltatást, melynek segítségével frissen tarthatjuk az információkat, illetve láthatjuk, hogy a keresők hogyan találnak meg bennünket, milyen információra kíváncsiak és melyik nap hányan látták a céginformációkat.

Évvégén tágra nyílnak a pénztárcák

A vállalatok online jelenléte sohasem volt fontosabb, mint most. A Google és a Kantar 2019 októberi kutatása szerint az egész évben két jelentős időszak van az online területen: a Black Friday és a karácsony. Karácsonykor a megkérdezettek 40 százaléka, míg a novemberi fekete pénteken 24 százalékuk vásárolt online. A fekete péntek érdekes időszak: meggondolatlan költekezésre ösztönöz. A vásárlók (válaszadók) 49 százalékát maga az esemény győzte meg, hogy egyáltalán vásároljanak olyan terméket, amelyet korábban nem is terveztek. A vásárlók kifejezetten figyelnek az időszakos reklámokra, hirdetésekre, hiszen a megkérdezettet 32 százaléka ismert kifejezett karácsonyi ajánlatot, míg 42 százalékuk a Black Friday-hez köthető lehetőségről számolt be.

A felmérés arra is rávilágított, hogy az online jelenlét rendkívül fontos, mert az emberek egyre inkább online keresnek termékeket és szolgáltatásokat. A felmérés szerint a potenciális vásárlók 38 százaléka már az interneten fedezte fel a megvásárolni kívánt árucikket, míg a válaszadók 78 százaléka keresett róla információt online. Ezzel szemben csak 57 százalékuk járt utána a valós életben. A megkérdezettek 28 százaléka kizárólag online kutakodott a kiszemelt termékkel kapcsolatban. 44 százalékuk pedig azt mondta, hogy okostelefonján nézett utána a kiszemelt terméknek. A tanulság: nemcsak az információra, hanem a mobileszközön jól működő, reszponzív weboldalra is figyelnünk kell.

Shopping-hirdetések

A Google a hirdetésekből szerzi bevételei döntő részét, ezt a szolgáltatását a Shopping hirdetésekkel egészítette ki, hazánkban június óta érhető el a szolgáltatás. A Google Ads (korábban AdWords) és Shopping között vannak átfedések, de ugyanakkor különbségek is. A Shopping szolgáltatást tipikusan az online kereskedők számára kitalált hirdetési eszköz: segítségével meghatározunk egy adott értéket a szóban forgó terméknek. Ha a kulcsszó licit során a mi termékünk a győztes, akkor a megadott kulcsszóra történő kereséskor a mi termékünk fotója is megjelenik a keresési eredmények tetején. Egy ilyen kereséskor öt termék fotója és adatai jelennek meg. Ehhez a hirdetéstípushoz nem kell külön szöveget megadnunk, csak a hirdetni kívánt termék linkjét, a hirdetés ennek alapján készül el. AS hopping hirdetéseket a rengeteg terméket kínáló e-kereskedők számára találták ki, míg a Google Ads inkább a kevesebb termékkel, a célzott szolgáltatással rendelkezőknek szól, ahogy a márkaépítést is szolgálja.

Kkv-knál dolgozunk a legtöbben

A Magyarországon működő vállalatok („darabszámban”) 99,1 százaléka kkv. Ők adják a vállalati szférában foglalkoztatottak kétharmadát. A hozzáadott érték 46, a nettó árbevétel 42, és a nemzetgazdasági beruházások 30 százalékával járulnak hozzá a működő vállalkozások összteljesítményéhez.
(Forrás: KSH, 2018.)

A Shopping hirdetések segítségével közelebb kerül a nemzetközi piac a kkv-k részére. A szolgáltatás révén például hirdetésünk megjelenhet egyszerre több, ugyanazt a nyelvet beszélő területen. Például, ha németül töltünk fel termékinformációkat, Németország mellett a termékek elérhetőek lesznek a többi németül beszélő országban is, az ár pedig automatikusan a helyi pénznemben jelenik meg.

 

Adatok és elemzések

Ha már élünk a hirdetési lehetőségekkel, akkor a Google Analytics oldalon láthatjuk, hogy pontosan milyen eredménnyel futott kampányunk. Kulcsszavakra, hirdetésekre lebontva láthatjuk azok hatékonyságát, így egy-két napnyi adat után módosíthatunk a hirdetéseken, új kulcsszavakat próbálhatunk ki. Első nézésre nem egyszerű a használata ennek az eszköznek, és ezt a Google is belátta, ezért Analytics Academy néven tart online és ingyenes fejtágítást azoknak, akik szeretnék pontosan látni, nyomon követni hirdetéseik hatékonyságát.