Road

Gyepes Máté, Aruba
Gyepes Máté, Aruba
Forrás: ITB
Újdonsült felhőhasználók

Nem tudják, mit cselekszenek

A felhőszolgáltatások igénybevétele vagy azok tudatos, hatékony használata két nagyon különböző dolog. Most számtalan kisebb vállalkozás is rátalált a felhőtechnológiákra, ám ettől csak még nagyobb szükségük lett a szakértő iránymutatásra.

A járványhelyzet egyik lényeges informatikai hozadéka az lett, hogy számos olyan vállalkozás is rákapott a felhőszolgáltatásokra, amelyek eddig húzódoztak tőle. A járvány hatására áttört az a gát, amely eddig a felhő használatát akadályozta a kkv-knál, de most hirtelen talán túl nagy erővel is zúdul át a résen a víz. A cégvezetőknek sok esetben nagyon rövid idő alatt kellett döntést hozniuk, miközben sok esetben még az informatikai alaptudás is hiányzott náluk. A nagy sietségben nem egyszer a biztosra mentek, és inkább magasabb szintű szolgáltatásokat, nagyobb kapacitást kötöttek le, mint amilyenre szükségük lett volna – mesél saját és az iparág tapasztalatairól Gyepes Máté, az Aruba hazai képviseletének szenior marketing menedzsere.

 

Hiányzik a tudás a technológiához

Az ismeretek hiánya miatt a felhasználók még nem tudják a helyükön kezelni a felhőszolgáltatásokat. Sokszor azt sem tudják, mire lenne lehetőségük, vagy ha a létező szervereket akarják felhőbe átvinni, akkor az a kérdés, hogy a jelenlegi infrastruktúrát ültessék át, vagy alapjaiból gondolják újra az egész működést. Gyepes Máté szerint az ügyfeleknek (és kisebb részben a szolgáltatóknak is) egészen máshonnan kellene megközelíteni a kérdést. „Nem processzorokról, memóriáról és tárhelyről kell beszélgetni, hanem üzleti igényekről. Ha tisztáztuk a jelenlegi és a várható jövőbeni elvárásokat, már kiválaszthatjuk az azokhoz illő szolgáltatásokat”, mondja.

Másképp csinálják

Az Aruba olasz alapítású felhőszolgáltató, hazájában piacvezető is, megelőzve az amerikai óriásokat. Üzleti modellje annyiban különleges, hogy szolgáltatásait közvetlenül csak előre feltöltött egyenleggel lehet igénybe venni; a partnereken keresztül ugyanakkor lehetőség van az előfizetéses modell használatára is. Hazánkban elsősorban IaaS szolgáltatásokat kínálnak, például virtuális privát szervert, igény szerint konfigurálva (webshophoz például előre telepített Wordpress-szel ellátot Linux-szervert lehet bérelni). Ha a standard magyar kínálatban nem szerepel valamilyen funkció, egyéni igényként Olaszországból azt is meg lehet rendelni.

A biztonságról is élnek téves képzetek. Van, hogy a felhőt kevésbé tartják biztonságosnak, mint az irodából gipszkarton fallal leválasztott térben álló szervert. A másik véglet szerint a felhőben minden biztonságban van, azzal már nem kell külön foglalkozni, így nem is törődnek a helyes tűzfal- vagy jelszóbeállításokkal. Ezen a téren is sok félreértést kell eloszlatni, és a felhő biztonságával kapcsolatos bizalomhiány leküzdése különösen kemény diónak ígérkezik.

 

Nagyobb torta mindenkinek

Ennek a kemény diónak a feltörésére készül az Aruba. A klasszikus szolgáltatói szerepkörből kilépve elmozdulnak a tanácsadói szerep felé, és olyan online tudástárat készülnek létrehozni, amely minden méretű vállalkozásnak segítségére lehet, ha alaposabban meg akar ismerkedni a felhő kínálta lehetőségekkel. Nem a technológia, hanem az ügyfelek felől közelítenek, és oktató jellegű anyagokat, blogbejegyzéseket, webináriumokat, videókat és egyéb formájú információkat terveznek közzétenni.

Gyepes Máté reményei szerint ezzel egy kis közösséget is tudnak építeni. „Az elsődleges cél nem az értékesítés erősítése. Örülünk, ha minket keres meg az ügyfél, de az a lényeg, hogy egyre nagyobb legyen a torta, mert abból mindenkinek nagyobb szelet jut”, teszi még hozzá.