Cégvilág

e-kereskedelem e-shop webshop
Forrás: aszhirportal.hu

A hibrid vásárlásban a jövő

A magyar vevők szeretnek online rendelni, de a vásárlást a többségük fizikailag akarja befejezni. Ezért nem csak a hagyományos kereskedők fordulnak az online világ felé, hanem az e-kereskedők is fizikai boltokat nyitnak, és ezzel az online kereskedelem még tovább bővül.

Hosszú sorok kígyóznak az Extreme Digital legújabb, a Szent István körúton nyitott boltja előtt, hogy kihasználják a komoly nyitási kedvezményeket. Elsőre úgy tűnik, mintha egy hagyományos, offline üzlet megnyitása körüli felhajtásról lenne szó, ám amit látunk, az a jövő vásárlása – mondta Várkonyi Balázs, az Extreme Digital alapító ügyvezető igazgatója a megnyitón.

A sorban álló vásárlók nem egyszerűen az utcáról tévedtek be, hanem az interneten keresztül kapták/szerezték az információt, és már azt is tudják, hogy mit akarnak venni. A legtöbb magyar online vevő ugyanis a vegyes vásárlási formát kedveli. Az interneten alaposan tájékozódik: átnézi a választékot, összehasonlítja az árakat, elolvassa a fogyasztói visszajelzéseket, majd ezek után még a weben megrendeli az árut. Ám a vásárlást már szereti offline befejezni, és személyesen, a boltban fizikailag átvenni az árut, nem pedig várni a futárcégre. Ennek oka, hogy az emberek az online világban hozzászoktak az azonnalisághoz, a „most” élményéhez, mondta el a sajtótájékoztató után kérdésünkre Várkonyi Balázs. Amit online megrendelnek, azt szeretnék lehetőség szerint már aznap átvenni – erre az átvételi pontként szolgáló boltokban lehetőségük van, míg a kiszállításra legalább egy-két napot kell várni.

Ennek a korszellemnek is köszönhető, hogy az Extreme Digital esetében egy év alatt 45 százalékról 51 százalékra nőtt a bolti átvételt preferáló online rendelések aránya, és az arány a jövőben várhatóan nőni fog. A magyar piacon ezért azok az online kereskedők lesznek igazán sikeresek, amelyek képesek fizikai átvételi pontokon is kiszolgálni vevőiket – ezen a téren a legnagyobb nemzetközi konkurensek egyértelműen hátrányban vannak.

Az Extreme Digitalnak a mostani üzlete már a 17. átvételi pontot jelenti. Az új bolt ezt a fajta vásárlói elvárást akarja minél jobban kiszolgálni. A bejáratnál elhelyezett automatával be lehet olvasni a vásárlásnál kapott QR-kódot. A raktárban dolgozó kollégák látják, hogy melyik rendelést kell kiszolgálni, és már elő is készítik az árut. Bankkártyával nem csupán a pénztárnál, hanem az eladóknál is lehet fizetni, még gyorsabbá téve a vásárlást. Egy másik fontos újítás az lesz, hogy az üzlet tőszomszédságában, egy elkülönülő üzlettérben a Foxposttal közösen automatát is telepítenek. Aki ebbe kéri az árut, annak egyáltalán nem kell várakoznia; jövőre a csomagautomata már éjjel-nappal fog működni.

A hibrid kiszolgálás egy további eleme az Extreme Digital saját futárszolgálata is. A saját járműflottával és csapattal tavaly ősz óta működő futárszolgálat segítségével jelentősen növelték a kiszállítással kapcsolatos vásárlói elégedettséget. Idén év végére várhatóan a Budapestről és Pest megyéből érkező háztartási nagygép rendelések 40 százalékát már ilyen módon szolgálják ki.

Várkonyi Balázs a piac alakulásáról is ejtett pár szót. Mint mondta, a magyar e-kereskedelmi piac idén várhatóan 20 százalékkal bővül, elérve az 550-600 milliárd forintos nagyságrendet. Ez a teljes hazai kiskereskedelem mintegy 6 százalékát teszi ki – öt évvel ezelőtt ez az arány még csak 2 százalék volt.