Decemberben
látott napvilágot a hír, hogy megüresedik a hazai SAP vezetői széke, ami a mai
napig tartó találgatási hullámot váltott ki. A konspirációs teóriákon túl mégis
leginkább az furdalta a szakmabeliek oldalát, miért a sikerszéria közepén
döntött úgy Ablonczy Balázs, hogy távozik a cég éléről. De mielőtt belevágnánk
a közepébe, tegyünk egy lépést hátra, hogy a kirakós minden darabja a helyére
kerülhessen!
Bútortól a
vezetői székig
„Ide nekem az
oroszlánt is!” – a Szentivánéji álom egyik, szállóigévé lett mondata jutott
eszembe, miközben Ablonczy Balázs arról beszélt, hogy miként lett a jogi
egyetemre is jelentkező későbbi villamosmérnökből az SAP vállalatvezetője.
„Nem azért
villamosmérnök a végzettségem, mert mindig is mérnök akartam lenni. A
matematika nagyon jól ment, és a pontjaim is jók voltak, így beiratkoztam. A
mérnökség azonban nem kötött le annyira. Nem éreztem, hogy ki tudnék teljesedni
benne. De elvégeztem, és mérnökként helyezkedtem el az AT&T-nél, telefonközpontok
felprogramozásán, paraméterezésén dolgoztam” – mesélt karrierjének kezdetéről
a
szakember.
Az első
szakmai reveláció a munkában töltött hatodik hónap után jött el, egy
megbeszélés után. „Minden hónapban volt staff meeting, ahol az ügyvezető igazgató
elmondta, milyen sikerek és sikeres üzletkötések voltak adott időszakban.
Rendszeresen a sales volt kiemelve, szóban és anyagilag is elismerve. Ez a
fajta fejlődés és gyors előrelépési lehetőség a mérnöki pályán azonban nem volt
meg. Ekkor jöttem rá, hogy az előbbi az inkább nekem való.”
A siker
azonban nem adta magát könnyen. A fiatal pályakezdőt nyugalomra intették, de az
ösztönből fakadó zsigeri motiváció utat tört magának, így nem sokkal később a
Xeroxnál találta magát. „Először telesales-esként dolgoztam, majd sales-esként,
fokozatosan másztam meg a szamárlétrát. Hét évvel később, 2002-ben pedig én
lettem a Xerox Magyarország ügyvezető igazgatója. Gyakorlatilag itt nőttem bele
az üzletember típusú vezetői pozícióba – meséli Ablonczy Balázs. – Egyébként
soha nem ijedtem meg attól, ha tenni kellett valamit. Tizenhat éves koromtól
dolgozom. Először nyaranta kőműves, műköves mellett dolgoztam, majd pedig
szinte minden hétvégén bútort szállítottam. A műszaki főiskolát úgy végeztem
el, hogy a pénteki napjaim is a bútorozással teltek. Meg akartam teremteni azt
a saját anyagi hátteret, ami nem terheli a szülői kasszát.”
Az első
eladott fénymásoló
A
csitíthatatlan motiváltság és az ambiciózus attitűd meghozta gyümölcsét, mert
a
Xeroxtól kezdve nem volt megállás. Az út innen a Magyar Telekomhoz, mint
üzletágvezető-helyettes, majd ügyvezető igazgatóként a Duna Elektronikához,
végezetül pedig az SAP-hoz vezetett. A szerencsés csillagzat a felfelé ívelő
karrierhez persze nem elég magyarázat.
„A sikereim
egyik alapja a szorgalom. Amikor a Xeroxnál dolgoztam telesales-esként, a
harmadik napomon eladtam egy fénymásolót, ami talán a mai napig rekordnak
számít. Persze, nem azért adtam el, mert mindent tudtam a fénymásolókról, hanem
azért, mert ebédidőben bent maradtam az irodában. Megcsörrent a telefon, én
vettem fel és valaki épp vásárolni akart egy fénymásolót. Aztán végigvezettem
az eladási folyamatot” – mesélte az üzletember.
Van azonban
másik összetevője is a siker receptjének. Ablonczy Balázs szavaival élve, soha
nem kapott könnyű feladatokat, ez pedig hozzásegítette ahhoz, hogy felfedezze
azon képességét, hogy meglássa a nehéz helyzetekből való kiutat, megoldást. Ez
utóbbi tetten érhető volt az SAP esetében is, ami a kutyaszorítóból Ablonczy
vezetése alatt került ki és virágzott fel.
„Ha változást
akarunk elérni, akkor a dolgokat máshogy kell csinálni” – osztotta meg velünk
az egyik legkedveltebb mondását, ami akár a mottójának is tekinthető. „Meg kell
találni, mit és hogyan tehetünk másként. Ha ez megvan, akkor össze kell
állítani egy jó csapatot. Nyilván senki sem tökéletes, épp ezért nem arra
törekszem, hogy a tökéletes embert vegyem fel, hanem arra, hogy jó hozzáállású
munkatársat találjak, segítsem őt abban, amiben kevésbé teljesít megfelelően,
és erősítsem abban, amiben ügyes – ez az egyik vezetői elvem.”
Szakmai pálya
|
---|
– 1996–2005
között a Xerox Magyarországnál dolgozott, először értékesítési és marketingigazgatóként,
majd ügyvezető igazgatóként;
– 2005-től
2008-ig a Magyar Telekom kötelékében üzletágvezető-helyettes;
– 2008–2009
között a Duna Elektronika ügyvezető igazgatója;
– 2009
elejétől 2019 elejéig az SAP Hungary ügyvezető igazgatója; 2018 januárjától
régiós felső vezetői szinten felügyelte a vállalat felhőalapú megoldásainak
értékesítését. |
Vezetni és
főnöknek lenni nem ugyanaz
„Ami engem
alapjaimban meghatároz, az a gyors gondolkodás, a határozottság és a jó
helyzetfelismerés. De ez biztos genetikailag kódolt dolog, és a szüleimtől örököltem”
– mondja nevetve. A személyiségből fakadó és tanult vezetői készségeken túl a
másik legfontosabb dolognak pedig a kommunikációt tartja. „Mivel tinédzserként
sokféle közegben megfordultam a nyári, hétvégi munkák során, így nem csak a
mérnökemberekkel értem meg magam. Amikor a piacon bútort árulsz vagy az
egyetemen szaktársakkal beszélsz, sok különböző szemléletmóddal találkozol. Meg
kell tanulni alkalmazkodni a helyzethez, bele kell tudni gondolni a másik
helyzetébe. Nekem ez az egyik erősségem, valószínűleg a sokfajta múltbeli
tapasztalatnak köszönhetően” – fogalmazott a menedzser.
A vezető
legfontosabb tulajdonsága szerinte, hogy képes legyen kommunikációs szinten is
alkalmazkodni az adott szituációhoz, akár tárgyalásról, akár a cégben
jelentkező helyzetről van szó. Legyen mindig következetes és tartsa be az
ígéreteit. „Ha lelkesíteni kell, akkor lelkesítsen, ha oda kell csapni az
asztalra, akkor csapjon oda. Ha a vezető eltervez valamit, akkor alakítsa úgy
a
dolgokat, hogy meg is valósuljon a terve. De legyen kompromisszumképes és
belátó, mert képesnek kell lenni elfogadni azt, ha valaki logikus érveléssel
meggyőz az ellentétes vélemény igazáról. Néha az sem árt, ha sejted, hogy rossz
irányt választott, de elengeded, mert amit saját bőrön tapasztalunk, annak
erősebb nyoma marad. Ezeket a helyzeteket fontos érteni, átlátni és ahhoz
alkalmazkodni. Az a fajta képesség, hogy megtaláld a helyzethez illő hangot és
viselkedést, a legfontosabb képesség, a jó csapatépítés alapja” – részletezi
Ablonczy Balázs, aki szerint a jó csapat a siker egyik alapköve, a csapat
alapja pedig a bizalmi együttműködés – az, hogy ne csak azért tegyék a dolgukat
a csapattagok, mert muszáj, és ne csak akkor kérdezzenek, ha nem értenek
valamit.
A hullámvasút
vége
„El akarom
érni a 40 százalék piaci részesedést, mielőtt 40 leszek!” – mondta anno az SAP hazai exvezére,
aki mindezt nem foghegyről, önteltségtől vezérelve vetette oda, hanem egyszerű
magabiztossággal. Mintha csak a világ legtermészetesebb dolgáról beszélne.
Pedig a világgazdasági válság után ez bátor kijelentés volt egy 35 éves
vezetőtől. Talán nem árulunk el nagy titkot azzal, hogy ellenszélben is
vitorlázott.
„Sok dolog
van, amire büszke lehetek az eddigi pályafutásom során. Például büszke vagyok
arra, hogy a Xerox ügyvezetőként a cég nagyobb árbevételi számokat produkált,
mint Lengyelország a régióban” – elevenítette fel Ablonczy.
Kronológiai
sorrendben haladva a következő emlékezetes szakmai pillanata az egységes
sales-szolgáltatás kiépítése volt a Telekomnál projektszponzorként. „Akkor
raktuk le azokat az alapokat, amelyekre ma a T-Systems, mint önálló cég
építette a tudását. A legbüszkébb talán mégis az SAP-nál elért sikerekre
vagyok. A piaci részesedés 32 százalékról 58 százalékra emelkedett, ami mögött
komoly munka áll. Amikor átvettem a céget, mindenki azt mondta, hogy a 30
százalékos piaci részesedés fölött nincs tovább. Akkor fogalmaztam meg azt,
hogy el akarom érni a 40 százalék piaci részesedést, mielőtt 40 leszek.”
Sikerült is.
A 40 százaléknak 58 százalék lett a vége, nem beszélve arról, hogy az árbevétel
is jócskán megugrott. Szinte a teljes felsőoktatás is már SAP-platformon
működik, és számos új partner, top 100-as nagyvállalat is érkezett a céghez.
„Azt akartam elérni, hogy az SAP-t ki tudjuk hozni abból a percepcióból,
ami az egész piacot jellemezte a céggel kapcsolatban. Ez sikerült is. Viszont
a
sikerhez az kellett, hogy mi, a kollégák, illetve a piac is elhiggye, hogy ki
tudunk lábalni belőle. Nem volt elég csak beszélni a sok új innovációról, amit
az SAP kifejlesztett vagy akvirált – legyen az vezetői információs rendszer,
adatbázis vagy felhőmegoldások –, hanem meg is kellett csinálni, le kellett
tudni szállítani a rendszert és elégedett ügyfeleket kellett generálni. Itt is
a »máshogy másként« elv érvényesült” – tette hozzá az üzletember.
Újjáépült
Róma, leköszönt a vezér
A fenti
sikerszériát olvasva nyilván sokakban felmerült a kérdés, hogy miért hagyja ott
valaki a céget épp a legjobban menő időszakban.
„Van egy
érdekes fordulat, ami vissza-visszaköszön az életemben. Anno a Xeroxtól azért
jöttem el, mert miután 29 évesen a cég globális történelemének
legfiatalabbjaként bekerültem a vezetői székbe, két év múlva újabb országokat
kaptam, és még több országot akartak adni. Az idő tájt már megszülettek a
gyermekeim, és tudtam, hogy nem akarok még többet utazni. Nem akarok reptéri
businessman lenni” – meséli Ablonczy Balázs.
Ekkor jött a
második szakmai fordulópont: úgy döntött, hogy olyan céget keres, mely
országhatáron belül van, szakmailag érdekes és karrierszinten is előrelépést
jelent. Akkoriban ez a Matáv volt, amit aztán még egy kitérő követett, és végül
jött az SAP.
„Az SAP-hoz
már akkor is vonzódtam, mint brand, amikor még a pályám elején voltam” – idézi
fel a szakember, de a siker és a közös érdeklődés ellenére olybá tűnik, hogy a
történelem megismétli önmagát. „A mostani helyzet oka hasonló. Elég régóta
vagyok felső vezető, és elég régóta vagyok a szakmában ahhoz, hogy tudjam, mi
az, amit szeretnék csinálni, és mi az, amit nem. Egy kicsit elfáradtam, és úgy
érzem, már abszolút kiteljesedtem. Persze lehetne ezt tovább csinálni, de most
nem ilyen jellegű kihívásokat keresek, és nem is olyat, ami szép
névjegykártyával jár. Amit az SAP-ért jó szívvel, jó kedvvel csináltam, annak
itt ez a vége” – fogalmazott Ablonczy Balázs.
Üdvözlégy a
jövőnek
A távozás
hírét övező kíváncsiság másik markáns felvetése azt firtatja, hogy vajon az SAP
leköszönő vezérének milyen tervei vannak a jövőre nézve. „A piacot jellemzi egy
olyanfajta gondolkodásmód is, ami azt feltételezi, hogy aki egy nemzetközi
cégnél dolgozott, az nem tud saját céget építeni, és úgy gondolják, hogy csak
hasonló pozícióban tud érvényesülni. Én az SAP-t is úgy építettem, mintha a
sajátom lenne. Az az igazság, hogy nem sokan hiszik el, hogy nem tudom, mit
fogok csinálni. De a helyzet az, hogy egyelőre tényleg nem tudom, és nem is
akarom tudni. Az biztos, hogy legalább 3-6 hónapot pihenéssel töltök,
feltöltődöm, utazok, regenerálódom, és persze többet szeretnék teniszezni, mint
az elmúlt időszakban” – avatott be minket a terveibe, és azt is elárulta, hogy
két nagy kedvence van a tenisz élsportban: Roger Federer és Andre
Agassi.
Arra a
kérdésre viszont, hogy hol képzeli el magát öt év múlva, elég konkrét választ
adott: „Üzletemberként látom magam öt év múlva is, és azt gondolom, hogy a
magyar piacon fogok befektetéseket, üzletet építeni. Ugyan még nem tudom, hol
és hogyan, de azt gondolom, hogy saját bizniszt szeretnék, akár többet is. Ez
az, ahol öt év múlva legszívesebben látnám magam. Nem titokzatoskodásból nem
mondok többet, egyszerűen csak még minden képlékeny és formálódik.”
Ki is az az
Ablonczy Balázs?
Beszélgetésünket
ezzel a furcsa kérdéssel nyitottam – no, nem azért, mert tudatlanságom akartam
álcázni, pusztán kíváncsi voltam, hogy a sikert sikerre halmozó vezér mely
tulajdonságait tartja fontosnak. Nos, határozott, szorgalmas, jó családapa,
ügyes kommunikátor – röviden és tömören így jellemezte magát, de mire a
beszélgetés végére értünk, rájöttem, hogy valószínűleg szerénykedett önmaga
bemutatásakor. Az SAP volt vezetőjének karrierútja, életszemlélete,
személyisége, példa lehet a feltörekvő menedzsergenerációnak.