Manapság a
„tréning” lett az új jolly joker szó a céges szótárakban, méghozzá olyannyira,
hogy mindent felcímkéznek vele. Nem csoda, hogy a szépen lassan veszített
renoméjából, és olykor a szükséges rosszként tartják számon. Persze, ez az érem
egyik fele. Mint mindennek, úgy ennek is van egy napfényes oldala, ahol a
keresztbe tett karok hamar oldódnak a tréner karizmájától. Az utóbbi
tréningélmény összetevőinek jártunk utána, alámerültünk a szakmában két
elismert trénerrel – segítséget nyújtva a HR-vezetőknek.
Coach, tréner – mi
fán terem?
A köznyelv
sokszor alkalmazza egyiket a másik szinonimájaként, tévesen, hiszen a két
terület teljesen más. „A coaching egy fejlesztő módszer, amely a
kérdezéstechnikán alapul, és általában egyéni vagy kiscsoportos foglakozás. A
szó maga az angol coachból ered, és így is kell érteni. A coach olyan, mint egy
edző: A pontból B pontba igyekszik eljuttatni az ügyfelet” – mondta S. Tóth
Márta szenior coach, NLP trainer, kommunikációs szakember.
A tréning
során azonban nincs lehetőség arra, hogy az annyira személyessé váljon, mint a
coaching, és már alapjaiban is különbözik, hiszen a tréning az előadásra épül,
és az előadó, mint szakértő, mint a tudástranszfer közvetítője van jelen,
ráadásul prezentáció van és stage-alapú. „Az utóbbinál két válfaj létezik: az
interperszonális, ahol saját tapasztalatot oszt meg az előadó (ilyen például a
TED),
és a nem interperszonális, ahol az ember elmondja egy adott téma esszenciáját.
Mindkettő olyan üzeneteket hordoz magában, amelyekből a jelen lévők
tanulhatnak” – részletezte S. Tóth Márta.
Visszakanyarodva
a coaching és tréning különbözőségeihez, míg a tréning is fejlesztő módszer,
addig a jelen lévő nem feltétlenül kell, hogy azonosuljon az esemény céljával
vagy témájával. A coachingban ez elengedhetetlen. Éppen ezért ez utóbbi mélyebb
és érzésekkel is dolgozik. A tréning viszont a tudatos szintre hat, e mellé
társul a csoportélmény is. Talán ez utóbbi adja a dolog non plus ultráját, amit
viszont egy mondvacsinált tréner nem tud megteremteni.
Hamiskártyások
kíméljenek!
A szakmai
felhígulás talán minden professzióban tetten érhető, így a trénervilágot sem
kerülte el. A gyorstalpalón végzett trénerek, a kényszermegoldásból
vállalkozásba fogó oktatók azonban sokszor többet ártanak a szakma
presztízsének, mint azt elsőre gondolnánk. Jó hír azonban, hogy a szélhámosokat
kiszűrni nem is olyan nehéz.
„A tréningben
onnan ismerhetjük fel, ha valaki nem profi, hogy például nincs etikai kódexe,
vagy esetleg az nem publikus, illetve nem mutatja be, miről is szól az adott
szakma. A céges tréningeknél javasolt a titoktartás, hogy a dolgozók
kényelmesebben érezzék magukat, de nem fontos, nem követelmény. A coachingban,
igen” – mondta S. Tóth Márta.
A trénerek
esetében az is intő jel, ha nem tud számot adni a saját módszereiről vagy az
általa képviselt témáról – a szakmai hitelesség ellenőrzése alapfeladat! A
tudás és a gyakorlati évek száma már perdöntő is lehet, de van még valami, ami
jelzőfényként szolgálhat a ködös éjszakában. Ez pedig a személyiség.
„A jó tréner
karizmatikus, tudja vezetni a csapatot és nagyon jól kommunikál. Jó
helyzetfelismerő, empatikus és az aktív figyelem is fontos. Érezni kell, hogy
mi történik a csoporton belül, figyelni kell a motivációt és fenn is kell tudni
tartani. Egyszerre szükséges egy kicsit pedagógusnak, pszichológusnak és
csoportvezetőnek lenni” – mondta Gulácsi Bernadett szenior coach,
mediátor, tréner a LAURUS Fejlesztő Intézet ügyvezető igazgatója.
A jó tréner négy ismérve
|
---|
1.
Interakciót generál
A tréning
során fontos, hogy a jelenlévők részesei legyenek az előadásnak, ez nemcsak a
jó élmény miatt fontos, hanem azért is, mert ezáltal az előadott anyag
tudástranszferálása sikeresebb, hatékonyabb lesz.
2. Képes azonosulni a cég értékeivel, de a hallgatóságra is figyel
A tréner
esetében fontos, hogy a megbízó, azaz a cég értékeit képes legyen közvetíteni,
és elfogadtatni a közönséggel, ugyanakkor arra is képesnek kell lennie, hogy
résztvevők egyéni értékrendjéhez igazodva kommunikáljon.
3.
Karizmatikus és jó vezető
A tréner
akkor tud hatékony tréninget végezni, hogyha az előadáson részvevők nemcsak
testben, de agyban is jelen vannak. Ehhez az kell, hogy a tréner erős
karizmával rendelkezzen, hogy fenntartsa az érdeklődést, miközben a vezetői
készségeit kiaknázva, vezeti is a csoportot.
4. Kellő
tapasztalattal és tudáskészlettel bír
A jó tréner
nemcsak a szakmájában szerezte meg a legfontosabb képesítéseket, de elég
tapasztalatot is gyűjtött ahhoz, hogy minden helyzetre felkészüljön. Általában
5-10 év a szakmában erre elég. Azt mondják, a jó tréner egyszerre pszichológus,
pedagógus és edző egy személyben. |
Két kedves szó,
kézzel fogható megoldás, elvesztegetett óra
Mit várhatunk
el egy trénertől? Kinek a pap, kinek a papné – zárhatnánk rövidre a kérdést,
azonban a dolog nem ilyen egyszerű. Tény, hogy minden tréner mást nyújt, de
általánosságban kijelenthető, hogy a megrendelői elvárások igen hasonlatosak.
„A cégek
igénylik, hogy legyen egy élmény, amit a résztvevőknek tudnak nyújtani a
tréning által, mindamellett, hogy a motiváció növelése, a lojalitás fokozása és
a munkaerő megtartása is célja ennek. Persze sokszor az ügyfelek szeretnének
fejlődési utat biztosítani a csapatnak, illetve növelni a hatékonyságot is.
Ezeken túl a stresszkezelés szerepe is megnőtt” – folytatta Gulácsi Bernadett.
A fentiek
mellett azonban, ami mindenképpen elvárható a trénertől, az az, hogy bevonja a
közönséget, és ennek eredményeképp a résztvevők teljesen megértsék, és nagy
részben elsajátítsák a tartalmat és az üzenetet, végezetül pedig konkrét, a
gyakorlatban is alkalmazható megoldáscsomaggal távozzanak. Ehhez
elengedhetetlen, hogy a jó trénerválasztás alapelveit kövessük, mert másképp
csak a felesleges időpocsékolás kategóriáját erősíti majd a tréningen töltött
idő.
A megtartás új
formája a tréningben rejlik
„Már eleve
az, hogy az adott cég tréninglehetőséget biztosít, és fejlődési utat mutat,
segíti a lojalitás fokozását. Ráadásul azok a tréningek, amelyek nem időrablók,
hanem tényleg fejlesztik az embert, netán az önéletrajzban is jól mutatnak és
a
munkaerőpiaci értéket is növelik, azok komoly megtartóerővel bírnak – mondja
Gulácsi Bernadett. – Arra is figyelünk a tréningek során, hogy a munkavállalók
belső motivációját és az esetleges céges elakadásaikat is feltérképezzük. Ha
bevonjuk a dolgozókat az őket érintő folyamatokba, az nagy megtartóerőnek
számít” – teszi hozzá a szakember.
Ez azonban
multinacionális és kkv szinten is más formában jelentkezik. Mivel a tréningek
megszervezése nem olcsó mulatság, ezért általában a multik vagy a 100-nál több
főt
foglalkoztató cégek tudják csak rendszeresen, változatos előadások formájában
megengedni maguknak. Kisvállalati szinten sokkal inkább azok a programok,
tréningek gyakoriak, amelyek csapatépítő jellegűek, és a kollégák egymás közti
viszonyát igyekszik javítani, míg a nagyvállalatoknál, multiknál a
készségfejlesztés kerül előtérbe.
A vezetők sem
mentesülnek a tréning alól
De miért is
tennék? A tréning – főképp, hogyha jó tréner tartja –, nagyon sok hasznos
tudással bővíti az ember eszköztárát, akár beosztottról, akár felettestől
legyen szó. A munkaerőpiac állandó átalakuláson megy keresztül. Generációk
mennek nyugdíjba és közben fiatalok kerülnek be a körforgásba – mindez annyiban
nehezíti meg a vezetők dolgát, hogy minden generációhoz máshogyan kell szólniuk.
Másként kell kommunikálni egy Z generációssal, mint egy X generációssal. De
ugyanez igaz a motiválásra és a jutalmazásra is. A sikeres és hatékony
együttműködés és a hosszú távú megtartás alapja pedig az elégedett
munkavállaló, akihez a megfelelő kommunikációs csatorna megtalálásán át vezet
az út. Ebben sokat segíthetnek a vezetői, kommunikációs tréningek, amelyek
naprakészek és felruházzák a szükséges tudással az embert.
Ugyanakkor a
tréning kifejezés olykor kiüresedett szófoszlányként lengi be a teret, és
gyakran azt érezhetik a munkavállalók, hogy egy véget nem érő tréningspirálba
kerültek. Ez utóbbi a nyelvi félreértésből fakad, mert mostanság mindenre
ráaggatják a tréning kifejezést, az egyszerű nyelvkurzusoktól kezdve a
tanfolyamokig. Így a klasszikus értelemben vett szóhasználat, ami a
készségfejlesztő tréninget takarja, teljesen átalakult.
A
túl-tréningezésnek azonban van egy másik nagy hátránya, mégpedig az, hogy
munkaidőben zajlik. „A tréning miatt kiesett időt általában túlórában kell pótolni,
ezért fontos, hogy olyan tréning legyen, ami hasznos a munkavállaló számára is.
Egyébként az előadásra beülők is egyre kritikusabbak, ami szintén a túlzott
tréningek hátránya. Emiatt a későbbi folyamtokban máshonnan kell felépíteni egy
tréninget, hiszen sokan azt feltételezik, hogy ez csak időrablás lesz. A jó
trénernek fel kell készülni az ellenállásra, és fel is kell oldania azt” –
mondta Gulácsi Bernadett.
Kiüresedő fogalom,
hatalmas trend és az ezzel járó anomáliák
Az idő
előrehaladtával a tréner szakma is átment jó néhány változáson. Egyrészről
sokkal több kreativitásra és rugalmasságra van szükség, de a figyelem és az
empátia iránti igény is megnőtt. Már nem elegendő a sablontréning, mert
teljesen átalakultak az igények.
„Ha robotokat
akarnak a cégek, akkor jó a régi típusú tréner, de ha azt szeretnék, hogy
közben a magánéletük is rendben legyen, a megoldás pedig a munkán keresztül
érkezzen, akkor váltásra van szükség. Az a jó, ha a tréner feltesz egy-két
önismereti kérdést, és e mellé mutat újfajta megoldási praktikákat, ami által
a
dolgozók fejlődni tudnak, oldják a stresszt, a blokkot. Ha a régi megoldások
helyett az újfajta megközelítésen van a hangsúly, az előremutató szemlélet. Ez
a trénerfajta tud sikeresen működni. Azonban nem ez a jellemző attitűd, és
itthon még kevesen gyakorolják” – osztotta meg véleményét S. Tóth Márta.
Általános
tendenciaként elmondható, hogy trénernek lenni nagyon trendi, főképp a jó
kereseti lehetőség miatt. Ugyanakkor a piac a botcsinálta trénereket lassan
kiszorítja. Ennek ellenére ez a szakma is rendelkezik magyar sajátossággal.
„Itthon gyakori, hogy protekcióval lehet bejutni, és sokszor nem ismerni azokat
a szempontrendszereket, melyek alapján kiválasztják a trénert. Külföldön
máshogyan megy. Ott a tréner beküld egy vagy több videót magáról, amit
bizottság bírál, és a szempontrendszer is jól átlátható” – mondta S. Tóth
Márta.
Szintén hazai
érdekesség, hogy előfordul, hogy számla végösszegének 10 százaléka
visszavándorol a megrendelő zsebébe a hosszú távú együttműködés miatt. Ami
viszont a trendeket illeti, külföldön a személyiségfejlesztésé a terep, itthon
pedig egyre jobban a gasztronómiai és szabaduló szobás, játékos csapatépítés
élvez előnyt.
Négy különbség a
coaching és a tréning között
Coaching | Tréning |
Személyes hangvételű |
Tudásátadáson alapul, az előadásra épül |
Megjelennek benne a mélyebb érzelmek |
Az előadó a tudástranszfer közvetítőjeként van jelen |
Jellemzően egy emberrel vagy kis csoportban zajlik |
Általában sok ember előtt, nagy csoportban zajlik |
A coach azáltal segít a fennálló akadály vagy gát feloldásában, hogy felszínre
hozza
a megoldáshoz szükséges készségeket, ötleteket, gondolatokat |
A tágabb értelemben vett problémamegoldáshoz szükséges készségek és képességek
fejlesztésére fókuszál |