Hab a tortán
az, hogy már nemcsak az ügyfeleknek kell kötelezően élményt nyújtani egy-egy
konferenciával, de a kollégáinknak is, például a csapatépítés során, hiszen ez
a megtartás egyik fő eszközévé vált, hanyagolása hamar visszaüthet. A céges
rendezvények piaca tavaly óta 20 százalékkal növekedett, ez a siker főként a
trendi csapatépítő programoknak köszönhető, de konferenciákban sem szűkölködik
a piac hazánkban a magukra valamit is adó vállalatok miatt. Igazi
hungaricumként megjelent a „last minute” konferencia is a terítéken – akár 400
fős telt házzal is tudnak menni (jó szervezés esetén) a „hirtelen
felindulásból” szervezett rendezvények, melyekkel főként egy friss termék
piacra bevezetését lehet okosan megoldani.
Irány a vidék!
Mivel székesfővárosunk
infrastruktúrája már nem tudja kielégíteni a vállalatok mai konferenciás
igényeit, divat lett vidékre szervezni egy-egy exkluzivitást igénylő
konferenciát. A legnépszerűbb még mindig elsősorban a „magyar tenger”, de
Balatonfüred már megelőzte Siófokot, illetve Velence és Visegrád is népszerű
helyszínné vált a konferenciaturizmusban kieszközölt fejlesztései
következtében. Csapatépítést a HR-esek már nem is szerveznek Budapestre,
kötelező a vidéki elvonulás, hogy a munkavállalók hermetikusan elzárva
megszokott környezetüktől tudjanak a közösen megoldandó kihívásokra
koncentrálni.
Érdekesség az
is, hogy a megszokott ciklus felborult, már nem csak tavasszal és ősszel szokás
csapatot építeni, mivel a munkaerő-megtartás egyik legfontosabb eszközévé vált,
iparágtól és cégmérettől függetlenül egész évben eloszlanak az ilyen
rendezvények. Van, ahol a megszokott évi egy elvonulást mikrocsoportos, kisebb
rendezvényekkel még szinten is tartják, ezek lehetnek persze alacsonyabb
költségkeretet igénylő közösségépítő rendezvények is.
Miközben
reneszánszát éli a rendezvényszervezés, az ilyen profilú cégek száma 2019-re
„megtizedelődött”, árbevételük viszont töretlen, meghaladta az 59 milliárd
forintot. 2015-ben még 2560 ilyen vállalkozás kínálatából válogathattunk, ma
már alig 2000 olyan cég maradt, aki vállalja konferenciák, fesztiválok és
csapatépítő megoldások (az esküvők is ide tartoznak) lebonyolítását. Érdekes
módon a munkaerőhiány nem sújtja ezt a sikerágazatot, hiszen már több mint
5300-an dolgoznak ilyen vállalkozásban. Nem szabad elfeledkezni arról sem, hogy
a rendezvényszervező ágazat felfutásában jelentős szerepet játszik a hazai
vállalkozások számára létrehozott gazdaságfejlesztési és innovációs operatív
program (GINOP), illetve a megyékben is találhatunk már hasonlóan igénybe
vehető támogatásokat (VEKOP stb.).
A munkáltatói márka
árnyékában
Manapság
legyen szó konferenciáról vagy csapatépítésről, a szervező HR-esek számára a
legfontosabb, hogy képes legyen az esemény valamilyen maradandó élményt adni.
Ez
nemcsak a fiatalabb generáció miatt fontos, de a közösségbe való tartozást is
erősíti és növeli az ilyen jövőbeli rendezvényeken való részvételi
hajlandóságot is. A munkavállalói márka korában már fontos, hogy a helyszín, a
rendezvényen felhasznált kortárs látványos technológia (kommunikációs
alkalmazás vagy LED-fal stb.).
Nem szabad
elfeledkezni arról, hogy ma már minden vállalkozásnak el kell fogadnia, hogy
élmény tekintetében a munkatársai és az ügyfelei igényeinek kielégítése
egyenrangúvá vált. A munkáltatói márkát befelé és kifelé is egyformán hitelesen
kell építeni, gondozni és szinten tartani, de ami a legfontosabb, hogy a
rendezvényeket megfelelően kommunikálni is tudni kell. Ezt pedig csak egy
színvonalas és egyedi szolgáltatásokkal felvértezett esemény vagy csapatépítés
képes megteremteni. HR-es legyen a talpán, aki tényleg képes folyamatosan és
megfelelően válogatni a különböző rendezvényszervező cégek mai kurrens
ajánlataiból. A lényeg viszont az, hogy ma már a partnereink számára is csak
olyan partit szabad rendezni, mint amilyet a dolgozóinknak szerveznék, és vice
versa. A technológiai nóvumokkal kápráztató konferenciáktól a szabaduló
szobákig, a SUP-túrától kezdve a sárkányhajózásig, illetve közös gasztronómiai
élményektől a törzsi csapatépítő dobolásig mindenféle kulturális és
kalandprogramot megtalálhatunk. A legfontosabb az, hogy a vállalkozás és az
ügyfélkör minden tagját szervesen bele lehessen vonni a közös élmény
megteremtésébe és élvezetébe.
A céges elvonulás a
megtartás legfőbb eszköze
A kifelé való
kommunikáció eszköze és a konferenciák mellett egyre hangsúlyosabbak az évente
akár többször is megrendezésre kerülő vidéki, a nagyvilágtól és a mindennapi
robottól szervesen elkülönülő csapatépítések. A cégek számára a munkaerő-megtartásának
egyik legfőbb fegyverévé vált az évekkel ezelőtt megtűrt és csak nyomokban
használt „összekovácsoló” játék. A vezetők és a HR-szakemberek sokat
tanulhatnak ezekből a közösségi rendezvényekből, hiszen a kötetlen kihívások
során fel lehet mérni a cég jelenlegi humánerőforrásának egészségét, igényeit,
és a generációkat is össze tudja kovácsolni egy-egy ilyen közös élmény. A
rendezvényszervezők is ráéreztek ennek a műfajnak az ízére, így már akár
csomagban is kaphatók folytatásban teljesíthető csapatépítések. A cégek pedig
szívesen költenek erre, mert 2019-ben már gyakorlatilag akár többnapos (a
vállalatot anyagilag sem csődbe juttató), színvonalas közösségépítős programok
között válogathatunk.
Érdemes
viszont figyelni arra, hogy minden sikeres céges rendezvény kulcsa a megbízható
rendezvényszervező és az esemény megszervezésére ráfordított idő. 2019-ben már
kikerülhetetlenek ezek az összetartást erősítő céges események. Nagyot téved az
a vállalkozás, amelyik ma még mindig kötelezően letudandó nyűgnek tekinti
csupán ezt, hiszen egy jó céges rendezvény (legyen az konferencia vagy
csapatkovácsolás) eredményessége azonnal visszaköszön a dolgos mindennapokban.