Munkaerő-fejlesztés

38_consafelogistics.com.jpg
Forrás: ITB
Rendezvénytrendek, nem csak ügyfeleknek

Élményt adni már kötelező

Ha az ősz beköszönt, az nemcsak a szorgos munka kezdetét, de a legizgalmasabb időszakot, a konferenciaszezont is jelenti. A cégvezetőknek komoly kihívást jelent megfelelni ennek a kötelező trendnek, hiszen már akár évekkel korábban fel kell felkészülni egy-egy sorsfordító rendezvényre.

Hab a tortán az, hogy már nemcsak az ügyfeleknek kell kötelezően élményt nyújtani egy-egy konferenciával, de a kollégáinknak is, például a csapatépítés során, hiszen ez a megtartás egyik fő eszközévé vált, hanyagolása hamar visszaüthet. A céges rendezvények piaca tavaly óta 20 százalékkal növekedett, ez a siker főként a trendi csapatépítő programoknak köszönhető, de konferenciákban sem szűkölködik a piac hazánkban a magukra valamit is adó vállalatok miatt. Igazi hungaricumként megjelent a „last minute” konferencia is a terítéken – akár 400 fős telt házzal is tudnak menni (jó szervezés esetén) a „hirtelen felindulásból” szervezett rendezvények, melyekkel főként egy friss termék piacra bevezetését lehet okosan megoldani.

 

Irány a vidék!

Mivel székesfővárosunk infrastruktúrája már nem tudja kielégíteni a vállalatok mai konferenciás igényeit, divat lett vidékre szervezni egy-egy exkluzivitást igénylő konferenciát. A legnépszerűbb még mindig elsősorban a „magyar tenger”, de Balatonfüred már megelőzte Siófokot, illetve Velence és Visegrád is népszerű helyszínné vált a konferenciaturizmusban kieszközölt fejlesztései következtében. Csapatépítést a HR-esek már nem is szerveznek Budapestre, kötelező a vidéki elvonulás, hogy a munkavállalók hermetikusan elzárva megszokott környezetüktől tudjanak a közösen megoldandó kihívásokra koncentrálni.

Érdekesség az is, hogy a megszokott ciklus felborult, már nem csak tavasszal és ősszel szokás csapatot építeni, mivel a munkaerő-megtartás egyik legfontosabb eszközévé vált, iparágtól és cégmérettől függetlenül egész évben eloszlanak az ilyen rendezvények. Van, ahol a megszokott évi egy elvonulást mikrocsoportos, kisebb rendezvényekkel még szinten is tartják, ezek lehetnek persze alacsonyabb költségkeretet igénylő közösségépítő rendezvények is.

Miközben reneszánszát éli a rendezvényszervezés, az ilyen profilú cégek száma 2019-re „megtizedelődött”, árbevételük viszont töretlen, meghaladta az 59 milliárd forintot. 2015-ben még 2560 ilyen vállalkozás kínálatából válogathattunk, ma már alig 2000 olyan cég maradt, aki vállalja konferenciák, fesztiválok és csapatépítő megoldások (az esküvők is ide tartoznak) lebonyolítását. Érdekes módon a munkaerőhiány nem sújtja ezt a sikerágazatot, hiszen már több mint 5300-an dolgoznak ilyen vállalkozásban. Nem szabad elfeledkezni arról sem, hogy a rendezvényszervező ágazat felfutásában jelentős szerepet játszik a hazai vállalkozások számára létrehozott gazdaságfejlesztési és innovációs operatív program (GINOP), illetve a megyékben is találhatunk már hasonlóan igénybe vehető támogatásokat (VEKOP stb.).

 

A munkáltatói márka árnyékában

Manapság legyen szó konferenciáról vagy csapatépítésről, a szervező HR-esek számára a legfontosabb, hogy képes legyen az esemény valamilyen maradandó élményt adni. Ez nemcsak a fiatalabb generáció miatt fontos, de a közösségbe való tartozást is erősíti és növeli az ilyen jövőbeli rendezvényeken való részvételi hajlandóságot is. A munkavállalói márka korában már fontos, hogy a helyszín, a rendezvényen felhasznált kortárs látványos technológia (kommunikációs alkalmazás vagy LED-fal stb.).

Nem szabad elfeledkezni arról, hogy ma már minden vállalkozásnak el kell fogadnia, hogy élmény tekintetében a munkatársai és az ügyfelei igényeinek kielégítése egyenrangúvá vált. A munkáltatói márkát befelé és kifelé is egyformán hitelesen kell építeni, gondozni és szinten tartani, de ami a legfontosabb, hogy a rendezvényeket megfelelően kommunikálni is tudni kell. Ezt pedig csak egy színvonalas és egyedi szolgáltatásokkal felvértezett esemény vagy csapatépítés képes megteremteni. HR-es legyen a talpán, aki tényleg képes folyamatosan és megfelelően válogatni a különböző rendezvényszervező cégek mai kurrens ajánlataiból. A lényeg viszont az, hogy ma már a partnereink számára is csak olyan partit szabad rendezni, mint amilyet a dolgozóinknak szerveznék, és vice versa. A technológiai nóvumokkal kápráztató konferenciáktól a szabaduló szobákig, a SUP-túrától kezdve a sárkányhajózásig, illetve közös gasztronómiai élményektől a törzsi csapatépítő dobolásig mindenféle kulturális és kalandprogramot megtalálhatunk. A legfontosabb az, hogy a vállalkozás és az ügyfélkör minden tagját szervesen bele lehessen vonni a közös élmény megteremtésébe és élvezetébe.

 

A céges elvonulás a megtartás legfőbb eszköze

A kifelé való kommunikáció eszköze és a konferenciák mellett egyre hangsúlyosabbak az évente akár többször is megrendezésre kerülő vidéki, a nagyvilágtól és a mindennapi robottól szervesen elkülönülő csapatépítések. A cégek számára a munkaerő-megtartásának egyik legfőbb fegyverévé vált az évekkel ezelőtt megtűrt és csak nyomokban használt „összekovácsoló” játék. A vezetők és a HR-szakemberek sokat tanulhatnak ezekből a közösségi rendezvényekből, hiszen a kötetlen kihívások során fel lehet mérni a cég jelenlegi humánerőforrásának egészségét, igényeit, és a generációkat is össze tudja kovácsolni egy-egy ilyen közös élmény. A rendezvényszervezők is ráéreztek ennek a műfajnak az ízére, így már akár csomagban is kaphatók folytatásban teljesíthető csapatépítések. A cégek pedig szívesen költenek erre, mert 2019-ben már gyakorlatilag akár többnapos (a vállalatot anyagilag sem csődbe juttató), színvonalas közösségépítős programok között válogathatunk.

Érdemes viszont figyelni arra, hogy minden sikeres céges rendezvény kulcsa a megbízható rendezvényszervező és az esemény megszervezésére ráfordított idő. 2019-ben már kikerülhetetlenek ezek az összetartást erősítő céges események. Nagyot téved az a vállalkozás, amelyik ma még mindig kötelezően letudandó nyűgnek tekinti csupán ezt, hiszen egy jó céges rendezvény (legyen az konferencia vagy csapatkovácsolás) eredményessége azonnal visszaköszön a dolgos mindennapokban.