Hogy mennyire
megkeserítheti a „bunkó” főnök az alkalmazottai életét, azt jelzi az is, hogy
az USA-ban nagy sikernek örvendett a Gallup kutatása, amelyből kiderült: az
amerikai vezetők 82 százaléka nem felel meg aktuális pozíciójának. Hogy
kerülhettek fel a csúcsra; kinek köszönhetik a sikerüket; miért az ilyen, nehéz
habitussal rendelkező emberfajta az, aki mindig felfelé jut?
Bár ez a
viselkedési forma a dolgozói elköteleződés egyik nagy ellensége (a
munkavállalók 13 százaléka volt ilyen főnökkel megáldva), úgy tűnik, a legtöbb
vállalatnál mégsem tesznek ellene.
Miért baj a vezetői
inkompetencia?
Röviden
azért, mert fluktuációt generál és nem termel elkötelezett munkavállalókat. Az
említett kutatás szerint a dolgozói elkötelezettség akár 147 százalékkal
nagyobb bevételt is generálhat, miközben az alacsony elkötelezettség növeli a
vállalatok felesleges kiadásait. A munkavállalók majd 75 százaléka a közvetlen
főnökét tartotta a legnagyobb stresszfaktornak az életében. Akiknek
tapintatlan, titkolódzó és inkompetens főnöke van, azoknál sokkal gyakoribb a
szív- és érrendszeri probléma is, legalábbis a svédek szerint, akik minden
stresszfaktort alaposan kiveséztek.
A baj oka
sokak szerint a vezetői pozíciók betöltésének metódusában rejlik. Vagy
előléptetik a jól teljesítőket, vagy kinevezik azokat, akikről azt vélik, hogy
jó vezetők lesznek. A jól teljesítők átcsúsznak a tű fokán, de sajnos közülük
csak 30 százalékból lesz rátermett vezető. A megelőlegezett bizalmon alapuló
választás pedig vakvágány, hiszen pont ez a kiválasztás eredményezi azokat a
vezetőket, akik elidegenítik és tönkreteszik alkalmazottaikat.
Ugyan már sok
helyen felismerték, mennyire nem működik az ilyen típusú válogatási rendszer,
mégis a mai munkaerőhiány korában nehéz jó jelölteket keresni. Pedig, ha a
vezetőkre, mint erőforrásra gondolnánk és nem egyes individuumok
kiváltságaként, hanem csupán teljesítményükért adományoznánk ezt a címet, mint
a középkorban, akkor sikeresebbek lehetnének a cégek.
Kis tudás, nagy hang
Azt kellene
felmérni, hogy a vezetőnek jelölt vajon mennyire tud csapatot építeni, ezt
fenntartani és motiválni a gyakorlatban. Ez pedig egy-egy pilot projekttel már
le is ellenőrizhető könnyedén, és ha minden rendben működik, akkor meg is van
az új vezető. Sajnos mindez ma még csak kevesek kiváltsága, a legtöbb cégnél –
hazánkban is – a teljesítményértékelések azt tükrözik, mennyire kedveli az
adott főnök a beosztottait. Nem titok, a grádicson egyre feljebb lépő vezetők
sokkal járatosabbak az irodai intrikákban és fortélyokban, mint a vezetés
művészetében.
Ha ráismertünk magunkra…
|
---|
Mi van akkor, ha a cikk olvasása közben magunkra ismertünk? Megnyugtatok
mindenkit, a vezetők 75 százalékának problémát okoz elviselni a saját céges
viselkedését. De mit tehetünk, ha ilyen cipőben járunk? Keressünk fel egy remek
coach-ot, akivel tökélyre fejleszthetjük vezetői perszónánkat. Ha ódzkodunk
ettől, akkor rendelkezésünkre állnak remek személyiségtesztek vagy 360 fokos
értékelések is, melyek objektív képet adnak gyengeségeinkről és erősségeinkről.
Érdemes latba vetni pozitív tulajdonságainkat is a megsebzett hírnevünk
javítására. Illetve támogassuk gyengeségeinket ezek kompenzálásával, valamint
tervezzük újra a munkánkat. Ismerjük el, hogy a vezetők pont ugyanolyan
emberek, mint bárki: gyarlóak és könnyen kiszámíthatóak, azonban mindig van
lehetőségünk még jobb emberré válni. |
A legrosszabb
forgatókönyv az, ha az inkompetenciához autoriter és agresszív személyiség is
párosul, durva magatartással. Habár az ilyen, önmagukban bizonytalan, kishitű
és szorongó, de nagyhangú emberek már egyre kevésbé tudnak visszaélni a
pozíciójukkal. Velük szemben megoldás lehet, ha higgadtan felhívják a
figyelmüket arra, hogy ez a modor nem az irodába való. Nyilván ezt csak az
tudja megtenni, akinek nincs kifogás a munkájával, és fontos szereplője a
cégnek. Másként bűnbakká válhat és állását is elvesztheti egy gyenge és
széthúzó csapat esetén.
Fontos, hogy
az ilyen vezetővel érzékeltessük kritikánkat. Nyugodtan el lehet mondani neki,
hogy nem tud megfélemlíteni bennünket, a kifakadásai és a stílusa pedig nem a
cég kultúrájához méltó. Sajnos, aki hagyja magát, azzal sértő módon fognak az
idők végezetéig viselkedni.
Az igazi
megoldás a csapatszellemben, a csapat erejében rejlik, vagyis abban, hogy azok,
akiknek biztos a pozíciójuk, összefogjanak a lelkileg gyengébb kollégák
érdekében. Ha többen is nehezményezik a viselkedést és a vezetői
inkompetenciát, sikeresen tudnak a főnökkel szembeszállni. Nem árt tudni, hogy
ha már a dolgozók többsége kénytelen fellázadni, mégsem történik változás,
annak a cégnek a sorsa meg van pecsételve. Igaz, ma már indítható munkahelyi
terror (mobbing) címen is munkajogi per, de ez gyorsan aláássa a főnöki
tekintélyt és hátrányosan hat a munkahelyi morálra.
Alternatív megoldások
Amennyiben
olyan cégben dolgozunk, ahol „ember embernek farkasa” és nincs igazi közösség,
mert mindenki a saját szerencséjének a kovácsa, akkor sem kell feladnunk. Itt
jön segítségül a Zelig-formula alkalmazása (Woody Allen után szabadon), amikor
megfigyeljük, mi lehet a főnökünk inkompetens viselkedésének az oka, milyen
személyiségzavarral vagy problémával rendelkezik és a teljes hasonulás elvét
alkalmazzuk.
Vagyis, ha
nárcisztikus a főnökünk, akkor csak értő közönséget kell játszani számára és
előbb vagy utóbb minket is előléptet. Ha machiavellista és politikus hajlamú,
mi is szálljunk be a harcba pletykákkal és próbáljunk a belső körbe jutni.
Hedonista munkamániásoknál mindig érjünk be előbb és menjünk haza később, mint
a főnökünk, és kivívjuk a barátságát és a tiszteletét. Stresszel küzdő, ideges
főnök esetén keressük meg, mit utál a céges feladatok közül leginkább, és
szabadítsuk fel őt a nyomás alól, így a legmegbízhatóbb erőforrásává válunk.