Az élet sok területén lett könnyebb az életünk, amióta vannak közösségi
médiacsatornák, melyek nemcsak a kommunikációt könnyítik meg, de az
információszerzést is. Álláskereséskor például olyan szinten lehetünk
felkészültek az adott vállalatból vagy vezetőből az interjún, mintha egész
életünkben ismertük volna. De nem csak mi használjuk a közösségi oldalakat
információszerzésre. A HR-szakemberek is. Mielőtt kopogtatnánk az ajtón, már
tudják, hol és hogyan töltöttük a hétvégénket.
Szedjük ráncba a
profilunkat!
Az internet
nem felejt, az internet minden információt megtart, így csak kitartás kérdése,
míg az adott információra rá nem bukkanunk. Ezért mielőtt komoly álláskeresésbe
fognák, érdemes ráncba szednünk közösségi oldalainkat. Ha korábban feltettünk
egy provokatív fotót vagy videót, érdemes mielőbb letörölni, ahogyan célszerű
előnyös profilképet beállítani magunkról. Gondoljunk úgy a közösségi oldalakra
feltett információkra, mint egy nem hivatalos önéletrajzra, melyet kéretlenül
bárki megtekinthet. Biztos szeretnénk azt a vicces, de lehet mások számára
sértő fotót fennhagyni?
Nyilván nem
kell teljes egészében feladni önmagunkat és egy semleges, érdektelen
személyiségként szerepeljünk az online világban. Például ha fontos számunkra az
állatvédelem, a környezettudatosság, vagy ha szeretünk olvasni, akkor az ilyen
jellegű információt hagyjuk transzparensen fenn. Hiszen nem biztos, hogy
szeretnénk olyan vállalatnál dolgozni, ahol nem lehet bevinni az irodába a házi
kedvencet. A lényeg: kicsit poroljuk le a közösségi média megjelenésünket
álláskeresés előtt (ehhez keretes írásunkban adunk támpontokat).
Pozitív hozadéka is
van
A HR-es rutin
része, hogy amikor bizonytalanok vagyunk akár a jelölt személyiségét illetően,
akár a szervezetbe való beilleszthetőségével kapcsolatban, vagy ami a
csapatjátékot illeti, akkor megnézzük közösségi média aktivitását – mondja Rozsovits
Edit, a Staff Solution ügyvezető igazgatója. Érdekes, a LinkedIn profiltól
eltérően a többi közösségi oldalon (Facebook, Instagram) önazonosabbak,
őszintébbek vagyunk. Mindez olyan, mint egy reality tévéműsor: bekukucskálunk
az ablakon és megnézzük, hogy az adott ember vajon beágyazott-e, mit reggelizik
és milyen rendet tart a házában, már ha a jelölt megengedi a betekintést.
Ennek az online
kutakodásnak pozitív hozadéka is lehet, hiszen ha valaki egy segítő pozícióba
jelentkezik és a Facebook profilja szerint sokat önkénteskedik, sokat segít
társain, akkor nagyobb előnnyel indulhat az interjú során. Vagy ha egy
sportáruház osztályára keresnek beszerzőt és az Instagram tele van sportolós
fotókkal, akkor egyértelmű, hogy nem kell a nulláról kezdeni annak az embernek
a képzését. Rozsovits Edit azonban arra figyelmeztet, hogy mindezt azért tudják
megtenni a toborzók és azért látják közösségi oldalainkat, mert nemcsak
ismerőseinkkel, hanem az egész világgal megosztjuk gondjainkat, bajainkat.
Tehát ha az szeretnénk, hogy a HR-esek, fejvadászok ne nézegessék profilunkat,
változtassunk a beállításokon!
Így takarítsuk ki közösségi profilunkat
|
---|
A személyes használatra szánt Facebookon állítsuk át, hogy csak ismerőseink lássák
a
megosztott tartalmakat. Ugyanakkor nézzük meg, kit fogadunk el ismerősnek, nem
biztos, hogy régi főnökünk tényleg a barátunk kell legyen.
Töröljük ki vagy rejtsük el a nem megfelelő tartalmakat! Nem kell mindet a kukába
dobni, a
Facebook bejegyzések láthatóságát át lehet állítani, hogy csak mi lássuk, a
Snapchat üzeneteket, Instagram fotókat le tudjuk menteni. Indítsunk egy Google
keresést saját nevünkre. Ha nem tetszik, amit látunk, akkor a régi felhasználói
fiókokat szüntessük meg. A közösségi odalakra tegyünk egy rendes fotót,
amelyről felismernek a többiek, a szakmai oldalakon pedig releváns hozzászólásokkal,
információkkal szerepeljünk. |
Hozzájárul az
összképhez
Nincs azzal
semmi baj, ha meg szeretnénk nézni üzleti partnereink, ügyfeleink vagy a
hozzánk jelentkezők közösségi profilját, szinte mindenki kukkol, csak van, aki
nem vallja be – mondja Balogh-Mázi Mária, a DreamJobs állásportál
vezérigazgatója. Egy potenciális alkalmazottról igyekszünk minél teljesebb
képet kialakítani, ezért természetes, hogy az önéletrajzon túl megnézzük a
social media felületeit, rákeresünk a nevére a Google-ban, és átnézzük, milyen
szervezetek tevékenységét követi. Nem lenne jó szakember az adott HR-es, ha nem
élne ezekkel a lehetőségekkel. Ami internetes életünkből kiderül, az mindenképp
döntő lehet egy adott állásnál, mert hozzájárul az összkép kialakulásához –
fogalmazott a szakember.
A
vezérigazgató ugyanakkor arra is felhívja a figyelmet, hogy a cégeknek is
figyelniük kell a közösségi tevékenységeikre, nem csak a pályázóknak. Az
álláskeresők szemszögéből is fontos, hogy mit oszt meg magáról a vállalat,
milyen kép alakul ki a közösségi oldalakon tapasztalható tevékenysége során.
Annyi előnyük azért van a cégeknek, hogy a vállalatoknak tapasztalt
PR-szakemberek hada áll rendelkezésükre, akik segítenek a pozitív összkép
kialakításában.
Hazudjunk okosan
De jöjjenek
azok a történetek, amikor az adott jelentkező a közösségi médiabeli vagy
internetes tevékenysége miatt nem kapta meg az áhított állást! A téma
érzékenysége miatt névtelenül közöljük a történeteket, közöttük magyar és
nemzetközi példák egyaránt vannak.
Egy
vállalatnál adminisztratív pozícióba kerestek alkalmas munkaerőt, több embert
is meghívtak személyes találkozóra. Egyikőjük szakmai szempontból, a CV-je
alapján rendkívül tapasztalt hölgy volt, aki szinte az utolsó pillanatban
telefonált, hogy halasszák el a találkozót, mert meghalt az édesanyja. Ilyen
esetben megértő az ember, áttették a találkozót. A következő találkozó előtt is
érkezett egy e-mail, hogy további időre lenne szüksége – megadták neki a
szükséges időt, nyilván. De a kétszeri halasztás miatt már gyanút fogtak a
cégnél, így az egyik asszisztens megkereste a hölgy Facebook-profilját. Ott
pedig egy friss fotót láttak, amelyen a hölgy egy közös vacsorán volt az
állítólag elhunyt anyukájával. A jelöltnek válaszképp elküldték az adott fotót
– soha többé hallottak róla. Hogy pontosan miért kérte a találkozó halasztását
a nő, sohasem derült ki, de lehet, hogy már az önéletrajzában sem volt őszinte.
Doodle all day
Egy másik
esetben account menedzsert kerestek – ez a munka azt jelenti, hogy a jelöltnek
ügyfelekkel kell tárgyalnia, különböző csoportokkal kell egyeztetnie, igazi
csapatjátékos pozíció. A HR-es szakembernek már az személyes interjún az az
érzése támadt, hogy bár a jelölt csapatjátékosnak mondja magát, de valójában
nem az. Vagyis az állás messziről nem volt a jelölt zsebében. Az internetes
kutakodás felfedett egy Tumblr oldalt, melyet álnéven jegyzett ugyan az illető,
de lévén állandóan a Facebookon dicsekedett legújabb alkotásával, jogosan
feltételezhették, hogy az oldal a sajátja. A Tumblr oldal munkaidőben készített
Doodle-ok, gyors gúnyrajzok gyűjteménye volt. Ezekből kiderült, hogy az
álláskereső nem tiszteli a nőket, a kövér embereket és néha az ügyfeleket is
kigúnyolta. Második fordulóra már nem hívták be.
Beigazolódott a
megérzés
Egy
rendszergazdai pozícióba jelentkező szakembernél a HR-es agresszív
személyiségjegyeket fedezett fel, noha kulturált megjelenésű volt, az üzleti
élettől elvárt öltözetben jelent meg, igyekezett választékosan fogalmazni,
udvariasan viselkedni a találkozón. De az összkép nem állt össze, a HR-es
szakembernek rossz előérzete támadt, ezért úgy döntött, hogy a jelölt után néz
a közösségi oldalakon. A Facebookos fotók megerősítették a szakember gyanúját:
a jelölt szívesen fotózkodott fegyverekkel katonai ruhákban, erről tanúskodtak
hozzászólásai, és az általa kedvelt szervezetek is. Az erőszakos személyiség
nem való a rendszergazdához hasonló kiszolgálói pozícióba, így végül nem rá
esett a választás.
Szenvedélyes szurkoló
Egy másik
esetben egy felsőfokú oktatási intézményben kerestek oktatót, és sikerült két,
egyforma erősségű jelöltre lecsökkenteni a választási lehetőségeket. Mivel a
személyes találkozó sem döntötte el a győztest, a HR-es úgy döntött, a
közösségi médiához fordul segítségért. Az egyik jelöltnek nem igazán volt
LinkedIn-profilja, ami így önmagában, a szakmai világba készülő diákok számára
nem volt példamutató, de azért nem volt kizáró ok. A Facebook-profil azonban
végképp eldöntötte a kérdést: a jelölt nagyon szenvedélyesen káromkodott és
osztotta a népet kedvenc focicsapatának sporteredményeit kommentálva. Sajnos
nem egy vagy két elszigetelt esetről volt szó, hanem több tucat hasonló
bejegyzést találtak, ahol szenvedélyesen, nagybetűvel szitkozódott.
Politikai szempontból
érzékeny
Egy fejvadász
cégnél egy politikai lap szerkesztőségébe kerestek irodavezetőt. Az alkalmas
jelöltek közösségi médiaprofilját azért is megnézték a szakemberek, hogy
kiszűrjék azokat a jelentkezőket, akik az adott párt elképzeléseivel nem
értenek egyet vagy nem lenne komfortos számukra, ha a szerkesztőségben
megfordulnának olyan politikusok, aktivisták, akiknek elképzeléseivel,
tevékenységével nem értenek együtt. Az interjúra behívott jelölteknek finoman
elmagyarázták, hogy milyen típusú lapnál kellene dolgozni, milyen érzelmű
olvasók telefonhívását kell kezelni, és megadták a lehetőséget az ideológiai
szempontból ellenérzésű jelölteknek, hogy kifejezzék véleményüket. Végül egy
érzelemmentes jelöltet választottak erre a pozícióra, akinek politikai
elköteleződése egyik vagy másik oldal iránt sem volt.
Megszűntek a közös
érdekek
Az üzleti
partnerek esetében is előfordul, hogy egy-egy közösségi médiumban megosztott
üzeneten múlik minden. Két vállalat közös együttműködési pontokat keresett, már
előrehaladott állapotban voltak a tárgyalások, szinte csak a szerződés aláírása
volt hátra. Az egyik vállalat ügyvezetője a Pride idején szolidaritását mutatva
szivárványos zászlósra cserélte profilképét, mire a másik vállalat ügyvezetője
teljesen elhűlt a gesztustól, mondván, hogy az ő keresztény értékrendjébe ez
nem fér bele. Az eset miatt a két cég közötti kapcsolat megszakadt, a közös
érdekek megszűntek.
Ellentétes világnézet
Egy pénzügyi
vállalatnál új CTO-t kerestek, és lássuk be, a mai világban nem könnyű a
megfelelő technikai és üzleti ismeretekkel felvértezett szakembert megtalálni.
Nagy nehezen sikerült egy jelöltet felkutatni, aki ígéretesnek mutatkozott. A
közösségi média bejegyzéseiben kutakodva azonban egy olyan véleményre
bukkantak, amely a vállalat értékeivel ellentétes volt. Nem kell semmi
radikálisra gondolni, a kiszemelt CTO szerint egyetemi oklevél kell ahhoz, hogy
egy programozó munkát találjon. Azonban a vállalatnál azt vallották, hogy az
embereket nem a megszerzett oklevelek szerint, hanem képességeik és tudásuk
alapján ítélik meg. Így a vállalatnál nagyon sok olyan IT-s dolgozott, akiknek
bár nem volt egyetemi oklevelük, de szakterületük elismert képviselői voltak.
Ezt nyilván megbeszélték a kiszemelt jelölttel is, akivel egyetértettek abban
is, hogy míg szakmai tudását nagyra becsülik, az ő vállalatuknál ilyen
meggyőződéssel nem érezné jól magát.