Karnyújtásnyira
van az a világrend, amely egy eddig teljesen ismeretlen érába kalauzolja az
emberiséget. De felesleges a pátoszos fogalmazás, a misztikus stilizálás,
elvégre ez az élet rendje. A kérdés csak az, hogy a lovak vagy a kocsisok
lesznek többségben?
A ló és a kocsis
kálváriája, avagy kiszoruló munkakörök
Ami a 19.
század emberének az iparosodás, az a jelen kor polgárainak a gépi tanulás és a
robotok elterjedése: kiszámíthatatlan, ismeretlen és emiatt fenyegető. Igen,
fenyegető, mert a gyártósori munkás egyszer csak azt veszi észre, hogy a
tejgyárban már robotkarok töltik és címkézik az üvegeket; mert Szingapúrban a
buszvezető azon találja magát, hogy már senki sem int vissza a szomszédos
járműből, hiszen nem hús-vér ember ül a volánnál; mert úgy tűnik, a robotok
elveszik a munkát.
De kik azok a
„robotok”? A foglom definiálása is problémát okoz sokszor, de jelen esetben
szorítkozzunk azokra a mesterséges intelligencia vezérelte eszközökre, amelyek
gépi tanulás útján gyűjtik össze a mintázatokat és valószínűségszámításra
alapozzák a döntéseiket. Ezek a robotok ugyanis sok mindenben jobbak az
embernél.
Az emberi
képességeket alapvetően két csoportba lehet osztani: fizikai és kognitív
kategóriákba. A 19. század kocsisának az ipari forradalom miatt volt
félnivalója, hiszen a saját és a lova fizikai képességei nem tették lehetővé,
hogy felvegye a harcot a gyors ütemben fejlődő négyütemű motorral. Ha a kocsis
élelmes volt, akkor átképezte magát, ellenben a lónak nem volt választása,
kiszorult a piacról. Hasonló a 21. századi ember dilemmája. Fizikai síkon már
nem tudja felvenni a harcot a robotokkal, és lassan a kognitív síkon sem. Tehát
a kérdés valóban az, hogy a kocsis vagy a ló sorsára jutunk-e.
Eltűnő munkakörök,
örökifjú professziók
Nem vita tárgya,
hogy számtalan munkakör fog eltűnni. Ám aggodalomra semmi ok, ahogy az ipari
forradalmak idején anno, úgy a gépi tanulás érájában is számtalan új munkakör
fog megjelenni. A helyzet menedzselésének kulcsa azonban az oktatás és az
átképzés kezében van. A munkaerőpiac ugyanis képes lesz alkalmazkodni az
átalakuló helyzethez, ahogy teszi ezt most is.
A McKinsey
& Company minden évben megjelenteti tanulmányát, amelyben többek közt az
aktuális munkaerőpiaci trendekre is reflektálnak. A friss kutatás érdekes
jóslásokat közölt: tekintet nélkül a kék vagy fehér gallérra, a robotizáció
jön, lát és győz. A repetitív, ismétléseken alapuló munkakörök mindenképpen el
fognak tűnni. A The Future of Employment felmérése szerint a telemarketingesek,
hitelügyintézők, pénztárosok, jogi asszisztensek, taxisofőrök, kamionsofőrök,
gyorséttermi szakácsok felköthetik a gatyájukat, mert a robotok hamar le fogják
váltani őket. De az adóval foglalkozó pénzügyi szakemberek is érintettek
lesznek benne, a Deloitte pedig egészen hajmeresztő számadatokkal rukkolt elő:
több mint százezer munkatípus fog automatizálásra kerülni a jogi szektorban az
elkövetkezendő két évtizedben. Felmerülhet a kérdés: van ok a pánikra?
Az individuum
hátránya a kollektív tudattal szemben
A helyzet az,
hogy van, legalábbis bizonyos szakmákban. Hiszen a fizikai és kognitív
képességeken kívül nincs harmadik terület, ahová az előző kettőben már
alulmaradt emberek menekülhetnének. Az ipari forradalom után a mentsvárat a
szellemi munka vagy az emberi érzelmek megértésével, a kommunikációval, a
szociális feladatokkal társuló feladatok jelentették, ahol azok a képességek
voltak szükségesek, melyeket egy gép nem tudott produkálni.
A gépi
tanuláson alapuló mesterséges intelligencia térnyerésével azonban a helyzet megváltozott,
már a kognitív képességeken alapuló szakmákból is kezdenek kiszorulni az
emberek. Az évek alatt lezajlott áttöréseknek köszönhetően – ami mind a
közgazdaságban, mind az orvostudományban végbement – egyre jobban és jobban
képesek a robotok megérteni az emberi döntések mögött álló miérteket, hiszen
azok bizonyos mintázatokra épülnek. Ezen mintázatok megtanulásával és
matematikai műveleteken alapuló kisakkozásával a robotok szinte meg tudják
„jósolni” az emberi döntéseket, míg erre csak a legintuitívabb emberek képesek.
S ha ez még
nem volna elég, a robotok egy olyan nem emberi vonással is bírnak, ami ha úgy
tetszik, behozhatatlan előny. Ez pedig a frissíthetőség és a hálózatba
kapcsolhatóság képessége. Például míg egy önvezető taxi vagy kamion hálózatba
kapcsolva, egymással kommunikálva értesül és folyamatosan frissül a forgalmi
szabályozást érintő dolgokkal kapcsolatban, addig egy ember nem. Egy ember arra
képes, hogy a szükséges időpillanatban átképezze magát, hogy ne szoruljon ki a
piacról. Ezzel pedig el is érkeztünk a jövő munkaerőpiacának komoly
problémájához.
A luddizmus
modernkori forradalma vagy a haszontalanság rémképe?
Az 19.
században a textilmunkások összetörték a szövőgépeket – amelyek értéktelenné
tették a képességeiket –, kirobbantva ezzel a „Luddite Fallacy”-re keresztelt
korszakot, vagyis a luddizmust. Ezzel szemben a jelenkor gyári munkásai,
sofőrjei, általános sebészei egyetlen dolgot tehetnek: életük végéig tanulnak
és képzik magukat.
Az átképzés
azonban csak bizonyos munkakörökben vagy szellemi és mentális kapacitással
rendelkezőknek sikerülhet. Egyrészről az állandó változás az egzisztenciális
szorongás táptalajává válhat, komoly stresszt szül az emberben (lásd: sorra
el-eltűnő, átalakuló munkahelyek). A gyenge mentális lábakon álló embereket
pedig jobban megviseli a folyamatosan alakuló munkaerőpiaci viszonnyal járó
stressz, így emiatt kiszorulhatnak a piacról. A stressz menedzselését is a
robotizáció szintjéhez és a gyors „egymásutánokhoz” kell igazítani.
Másrészről
lesz egy olyan réteg is, amelynél a szellemi kapacitás nem teszi lehetővé, hogy
például tucatnyi korlátot átlépve traktorvezetőből kutatóorvossá képezzék
magukat. Szintén az ipari forradalomnál maradva, az akkor tejes palackokat
töltő munkás aránylag hamar átképezhette magát sofőrré vagy eladóvá, mert
viszonylag kevés faktort kellett teljesíteni ahhoz, hogy az egyik pozícióból a
másikba kerülhessen. Azonban a szupermarketben dolgozó, két évtizedes szakmai
múlttal rendelkező pénztáros nem biztos, hogy rövid idő alatt át tudná képezni
magát olyan munkakörre, amire a robotizált közegben is szükség van. Például
azért, mert teljesen más szellemi képesség szükséges hozzá, de az is lehet,
hogy mire sok év alatt átképezi magát, addigra már az is felesleges
szakterületté válik, amire váltani akart.
Robotizálhatatlan
munkaterületek és a jövő új munkahelyei
Leszakadók,
haszontalanok rétege. A kifejezés rettenetesen pejoratív és negatív kicsengésű,
ennek ellenére nem a rosszindulat vagy a lenézés szülte. Számos, a témával foglalkozó
kutatás hivatkozik ugyanis így arra a társadalmi rétegre, amely a kétkezi
munkásokból, a gyártósoron dolgozókból, a sofőrökből, egyszóval azon emberekből
áll, akik professzióját viszonylag gyorsan és egyszerűen lehet gépesíteni, és
mindemellett nincs mentális vagy szellemi erejük, lehetőségük arra, hogy olyan
tudást szerezzenek, amellyel az átalakult világrendben is értékteremtő
feladatokat látnának el.
Mi lesz
velük, és mi vár a munkaerőpiacra egy olyan társadalmi réteg megjelenésével,
melynek tagjait egyelőre nem lehet integrálni a munkaerőpiacba? Egyetemesen
elfogadott válasz nincs. Vannak, akik abban hisznek, hogy a változás globális
és országonkénti késleltetésével fel lehet készíteni ezt a réteget is az
átállásra, és hosszas képzéssel hasznos tagjává válhatnak a társadalomnak, míg
mások az oktatás átalakításában látják a kiutat. A helyzetet árnyalja az is,
hogy vannak olyan területek, amelyeket nem lehet, vagy csak borzasztóan sokára
lehet minimálisan robotizálni. Nagyjából három területet lehet idesorolni: az
empátián, emberismereten, érzelmek feltárásán alapuló foglalkozásokét (például
szociális gondozó, tréner, pszichológus, nővér); a kreativitást igénylő
professziókét (művészek, alkotók, írók stb.) és a tudományos, kutatási
területeket. Ezek azok a szegmensek, amelyeknél még előnye van az embernek,
mert bizonyos dolgokat alig vagy egyáltalán nem lehet mintázatok alapján
elsajátítani, bármennyire ügyesen és gyorsan tanuljanak is a robotok.
Ami az új
munkahelyeket illeti, azoknál nagyjából a régi munkahelyek újraértelmezett
változatairól van szó. Például elképzelhető, hogy az általános orvoslást
teljesen felváltják a mesterséges intelligencia vezérelte orvosrobotok, amelyek
valószínűleg nulla hibaszázalékkal dolgoznak, és olyan régiókba is el tudják
juttatni a segítséget, ahová az ember nem. Ebben az egyenletben így eltűnik az
általános orvosi munka, viszont felszabadul az orvos, aki némi átképzéssel
rákkutatóvá, gyógyszerkutatóvá válhat, és gyógyírt kereshet a betegségekre. De
ugyanez lehet az adatokkal foglalkozó elemzők, adattudósok sorsa is, akik már
most is jelen vannak, viszont igen kevesen űzik ezen szakmákat annak ellenére,
hogy milyen nagy szükség van rá. Szintén új munkahelyek jelennek meg a
mesterséges intelligencia vonzáskörében, azaz az azt kiszolgáló és annak
működését biztosító pozíciók képében. Ezek azonban komplex, sokrétű szaktudást
igényelnek, így ezen állások betöltői valószínűleg olyan pozíciókból érkeznek
majd, amelyek rokonságban állnak az informatikával, a matematikával és úgy
általánosságban véve a logikával.
Amikor az ember a
robottal kooperál
Ami a jövő
munkaerőpiacát és munkahelyeit illeti, a szakemberek víziói nem a versengést,
hanem az együttműködést hirdetik. Az átalakulás természetesen nem egyik napról
a másikra fog lezajlani, hanem egy lassú, hosszú évtizedeken át tartó folyamat
részeként, ám annyira talán mégsem lesz vontatott, ha a szakemberek már most
egy leszakadó félbe lévő, „haszontalannak” bélyegzett társadalom képét festik
le.
Az viszont a
jövő zenéje, hogy mindez még az elkövetkezendő néhány évtizedben megvalósul-e,
és ha meg is valósul a robotok térnyerése, kell-e egyáltalán számolnunk egy új
társadalmi réteg kialakulásával, vagy időben reagál a jelenségre a világ.
A feladatok összetétele a gyártási, pénzügyi és biztosítási, valamint az oktatási
szektorokban (az átlag
százalékában)
| Gyártási/gyári munka | Pénzügy és biztosítás | Oktatás |
Manuális feladatok |
124 |
34 |
64 |
Rutinfeladatok |
108 |
98 |
90 |
Számolással, számítással kapcsolatos feladatok |
101 |
163 |
102 |
Menedzsment feladatok |
88 |
103 |
92 |
Szociális készségek |
86 |
114 |
148 |
Írási, olvasási képességek |
63 |
119 |
202 |
Forrás: PwC