Munkaerő-fejlesztés

26_EuroMaTech.jpg
Forrás: ITB
Felturbózott kollektívák

Már nem csak a multiknak kell a csapatépítés

Akkor lehet igazán eredményes egy csapatépítő tréning, ha sikerül kimozdítani a komfortzónájukból a résztvevőket, állítják a szakértők. Ma már számos különleges program közül választhatnak a cégek, előcsalogathatják a munkatársak kreativitását vagy modern kori Robinsonokat faraghatnak belőlük, akiknek a partra jutása az együttműködésen és a vezetői készségeken múlhat.

Kell egy csapat – Minarik Ede, a legendás mosodás a „Régi idők focija” című filmben ezzel a felkiáltással lát neki a nagy munkának, egy futballcsapat felépítésének. Ez a néhány szó ma már korántsem csak a sportra érvényes, ugyanis kutatások és a konferenciákon felszólaló HR-szakemberek véleménye szerint is egyre inkább meghatározó a tehetséges munkavállalók megszerzésében és főleg megtartásában, hogy milyen a munkahelyi kollektíva.

Ahhoz, hogy ütőképes csapatot alakítsunk ki akár a sportpályán, akár egy vállalatnál különböző hátterű, gondolkodású és habitusú embereket kell rávenni arra, hogy hatékonyan együttműködjenek. Ebben persze meghatározó szerepet játszik céges környezetben a vállalati kultúra, amit ma már a kiválasztásnak is figyelembe vesznek, mind a toborzók, mind a jelöltek. Persze az összetartást erősíteni is lehet, erre szolgálnak a csapatépítő tréningek, amelyek kapcsán azonban valószínűleg sokaknak a pár napos vidéki elvonulás és a gőz alapos kieresztése jut eszébe, és bizonyára kevesebben gondolnak arra, hogy milyen gyakorlati előnyökkel járhat. Pedig a jól előkészített, átgondolt és megvalósított csapatépítés nemcsak az egységet erősítheti, a közös munkát teheti hatékonyabbá, de olyan élményt is adhat a munkatársaknak, ami akár hetekre, hónapokra plusz lendülettel látja el őket.

 

Kreatív élmények

Ahhoz, hogy igazán eredményes legyen egy csapatépítés, érdemes kiszakítani a résztvevőket a komfortzónájukból – mondták el a BEHAVIOUR magazin által megkérdezett szolgáltatók és szakemberek. Ugyanakkor arra kell törekedni, hogy az extrém helyzetek is szolgálják a program előtt megfogalmazott célokat, legyen szó akár az összetartás erősítéséről, akár a vezetőnek kiszemelt emberek képességeinek felméréséről.

Ha csak néhány órára is, de a hétköznapi rutinból például alaposan kiragadja a csapatépítésen résztvevőket a YourArt Stúdió által kínált élményfestési szolgáltatás. A program lényege, hogy a munkatársak három órára maguk is művésszé, festővé válhatnak és egy művészeti vezető irányításával vetik bele magukat az alkotásba. „Ebben a néhány órában nincs telefon, e-mail, így teljesen kiléphetnek a munkahelyi stresszből, vagyis igazi kikapcsolódást jelenthet az emberek számára ez a program” – mesélte Mészáros Óvári Zita, a stúdió alapító-tulajdonosa.

Persze a festés önmagában – azon túl, hogy előhozza a résztvevőkből a kreativitást és segít kikapcsolódni –, a klasszikus csapatépítésben nem igazán játszhat szerepet, legalábbis sokan így gondolják először. A helyzet azonban az, hogy arra is van megoldás, hogy ezt a funkciót is ellássa – ilyenkor ugyanis a munkatársak egy mozaikszerű, nagyméretű képet készítenek, amelynek mindenki egy kis elemét festi meg. Ez az alkotás pedig már igenis megköveteli a kommunikációt, az együttműködést.


 

A művészetek gyakorlása iránt viszonylag csekély affinitást érzők – mint ezen sorok írója is – számára sincs veszve minden, Mészáros Óvári Zita elmondása szerint ugyanis a profi művészeti vezető segítségével mindenki képes elsajátítani a szükséges technikai alapokat, hogy elő tudja csalogatni magából a kreatív énjét. „Minket is meglep, hogy rendszeresen találkozunk olyanokkal, akik egészen különleges képeket festenek. Ebből is látszik, hogy sokakban ott van a tehetség, csak éppen a lehetőség nincs meg arra, hogy kibontakoztassák azt. A nálunk eltöltött néhány óra, illetve az eredménye hosszú időre a programjainkon résztvevőkkel marad, hiszen rendszeresen megtörténik, hogy az itt készült képeket az irodában is kiteszik” – fűzte hozzá a vezető. Tapasztalatai szerint főleg tavasszal és ősszel jönnek céges kollektívák csapatépítő szándékkal, átlagosan 15–35 fő vesz részt egy-egy programon. Azonban volt már példa százfős foglalkozásra is, és az is előfordult, hogy a fővárosi stúdióból kimozdulva egy hajón tartották a csapatépítő festést.

 

Távol a komfortzónától

Alaposan kimozdítja a csapatépítő tréningeken résztvevőket a komfortzónájukból a Survive-All, az 1996-ban alapított társaság ugyanis terepre viszi az embereket, ráadásul vannak egészen különleges programjaik is. Kun Róbert, a cég alapítója és vezetője magazinunknak nyilatkozva elmondta, hogy Hollandiából indult a tengerészgyalogosok kiképzései módszereit a civil szférába átemelő kezdeményezés, amelynek az ötletét onnan hozta Magyarországra. A társaság kínálatában többek között olyan lehetőségek szerepelnek, mint a lézerharc, motorosszán-túra a romániai Bihari-hegységben, illetve vannak túlélőtúráik is.

Kun Róbert szerint akkor lehet fejlődést elérni, ha kimozdítják a résztvevőket a komfortzónájukból, de persze az is kell, hogy benne legyen a csapattagokban a hajlandóság a változásra. Közkedvelt csapatépítő program a lézerharc, ami azon túl, hogy megdobja az adrenalint és mindenkiből kihozza, ami benne rejlik, kiváló lehetőség arra is, hogy felmérjék egy-egy munkatárs vezetési képességeit.

„Arra is van példa, hogy amikor már másfél-két órája megy a küzdelem a csapatok között, akkor egész egyszerűen megcseréljük a formális vezetőket. Ilyenkor kiderül, hogy mennyire tud kommunikálni az adott személy, hogyan képes kezelni a stresszhelyzetet, elnyerni a többiek bizalmát” – tette hozzá Kun Róbert. Ők klasszikus szervezetfejlesztési, képzési tréningekkel nem foglalkoznak, és bár képzett trénerekkel dolgoznak, csak viszonylag rövid visszajelzéseket adnak a csapatokról, egyénekről pedig egyáltalán nem készítenek értékelést.

 

Robinson után szabadon

A cég által kínált extrém programok között van olyan is, amikor a vállalati kollektíva kenukon átkel egy szigetre, ahol teljesíteniük kell bizonyos feladatokat, majd amikor visszatérnek a kikötés helyéhez, akkor szembesülnek azzal, hogy eltűntek a kenuk. Ilyenkor a szigeten található – az előkészületek során otthagyott – eszközökkel kell megoldaniuk, hogy kijussanak a szárazföldre. Ennél a programnál természetesen nem hagyják teljesen magukra a csapatot, egy tréner is velük marad, a végső cél pedig egy tutaj elkészítése, amivel aztán átkelhetnek a vízen, és az ehhez szükséges anyagokat persze megtalálják a szigeten. Ebben az esetben is jól tesztelhető, hogy ki, hogyan viselkedik stresszhelyzetben, illetve kiből lehet vezető, és persze az is, hogyan tud együttműködni egy társaság.

A megváltozott munkaerő-piaci helyzet, a generációváltás érezteti hatását a csapatépítésnél is, Kun Róbert szerint egyre gyakrabban van olyan kérés, hogy a generációs különbségek áthidalását segítő, illetve a fiatal, máshogy gondolkodó munkavállalóknak is megfelelő vezetési stílus kialakítását támogató programokat szervezzenek.


 

Az alapító elmondása szerint az 1990-es években, amikor elindították a szolgáltatást, még csak a nagyobb, nemzetközi hátterű cégek vették igénybe a csapatépítési lehetőséget kínáló programokat. Jelenleg is főként közülük kerülnek ki az ügyfeleik, azonban érezhetően megnőtt a közepes és kisvállalkozások érdeklődése is – arra is volt már példa, hogy 12 fős ügyvédi irodának szerveztek tréninget. Mivel különleges élményt kínálnak, jellemzően nem okoz problémát elérni, hogy a résztvevők aktívak legyenek a programok során.

Változás tapasztalható abban is, hogy mikor szervezik a csapatépítést. Míg régebben főként hétvégére esett, addig mostanában már leginkább az utolsó két munkanap vagy péntek-szombaton vannak a programok, ha kétnapos az esemény; ha pedig egy napról van szó, akkor valamelyik hétköznap – számolt be tapasztalataikról Kun Róbert.

 

Segítő közösség

Rendszeresen szerveznek a közösséget erősítő programokat a Jófogást és a Használtautót is működtető Schibsted Classified Media Hungarynél. A cégnél tisztában vannak azzal, hogy minden egyes ilyen esemény hozzájárul a munkáltatói márkaépítéshez és a belső elégedettség növeléséhez – mondta érdeklődésünkre Boros Rita, a társaság HR-vezetője. Ilyen kezdeményezések a vállalatnál a hackathon, amikor egy teljes napig az önszerveződő csoportok a saját „love projektjükön” dolgozhatnak, vagy éppen a havonta más-más borvidékek borait bemutató borklub. A cég legfontosabb eseményeinek egyike mindig a csapatépítés, ami egy három napos elvonulás szokott lenni. „Kétszer ugyanazt sosem csináljuk. Figyeljük a szervezetben a csoportdinamikát és a programot úgy alakítjuk, hogy erősítse azt” – részletezte Boros Rita.

A HR-vezető elmondta azt is, hogy nagyon fontos volt számukra a 2018-as csapatépítő, amelyen egy gyermekotthonban végeztek felújítási munkálatokat. Az otthonban 58 ideiglenes hatállyal elhelyezett, nevelésbe vett és utógondozói ellátásban részesülő gyermek él. „A programot már tavasszal elkezdtük szervezni, mert tudtuk, mi a célunk, de fontos volt megtalálni azt az ügyet, amely mellett a cég el tud köteleződni és egyszerre 100 ember tud hasznos munkát végezni. Így esett a választás a Mónosbéli Gyermekotthonra. A programra nagyon pozitív visszajelzéseket kaptunk. Nemcsak látványos volt az elért eredmény, a megújult területek, de sokat adott a résztvevőknek és az otthon lakóinak is” – fűzte hozzá Boros Rita.

A tavalyi csapatépítő tréning a közösségi érzés erősítése kapcsán maximálisan elérte a remélt hatást, sőt olyan sok visszajelzés érkezett, hogy a korábbi gyakorlattal ellentétben, amikor a programok után egy kérdőív segítségével értékelték a tapasztalatokat, ezúttal elhagyták ezt a fázist. A program hatására a vállalatnál úgy döntöttek a kollégák, hogy további három hónapig a kávépénz jelentős részét arra fordítják, hogy az ott lakók élelmezési minőségét javítsák.