Kell egy
csapat – Minarik Ede,
a legendás mosodás a „Régi idők focija” című filmben ezzel a felkiáltással lát
neki a nagy munkának, egy futballcsapat felépítésének. Ez a néhány szó ma már
korántsem csak a sportra érvényes, ugyanis kutatások és a konferenciákon
felszólaló HR-szakemberek véleménye szerint is egyre inkább meghatározó a
tehetséges munkavállalók megszerzésében és főleg megtartásában, hogy milyen a
munkahelyi kollektíva.
Ahhoz, hogy
ütőképes csapatot alakítsunk ki akár a sportpályán, akár egy vállalatnál
különböző hátterű, gondolkodású és habitusú embereket kell rávenni arra, hogy
hatékonyan együttműködjenek. Ebben persze meghatározó szerepet játszik céges
környezetben a vállalati kultúra, amit ma már a kiválasztásnak is figyelembe
vesznek, mind a toborzók, mind a jelöltek. Persze az összetartást erősíteni is
lehet, erre szolgálnak a csapatépítő tréningek, amelyek kapcsán azonban
valószínűleg sokaknak a pár napos vidéki elvonulás és a gőz alapos kieresztése
jut eszébe, és bizonyára kevesebben gondolnak arra, hogy milyen gyakorlati
előnyökkel járhat. Pedig a jól előkészített, átgondolt és megvalósított
csapatépítés nemcsak az egységet erősítheti, a közös munkát teheti
hatékonyabbá, de olyan élményt is adhat a munkatársaknak, ami akár hetekre,
hónapokra plusz lendülettel látja el őket.
Kreatív élmények
Ahhoz, hogy
igazán eredményes legyen egy csapatépítés, érdemes kiszakítani a résztvevőket
a
komfortzónájukból – mondták el a BEHAVIOUR magazin által megkérdezett
szolgáltatók és szakemberek. Ugyanakkor arra kell törekedni, hogy az extrém
helyzetek is szolgálják a program előtt megfogalmazott célokat, legyen szó akár
az összetartás erősítéséről, akár a vezetőnek kiszemelt emberek képességeinek
felméréséről.
Ha csak
néhány órára is, de a hétköznapi rutinból például alaposan kiragadja a
csapatépítésen résztvevőket a YourArt Stúdió által kínált élményfestési
szolgáltatás. A program lényege, hogy a munkatársak három órára maguk is
művésszé, festővé válhatnak és egy művészeti vezető irányításával vetik bele
magukat az alkotásba. „Ebben a néhány órában nincs telefon, e-mail, így
teljesen kiléphetnek a munkahelyi stresszből, vagyis igazi kikapcsolódást
jelenthet az emberek számára ez a program” – mesélte Mészáros Óvári Zita,
a stúdió alapító-tulajdonosa.
Persze a
festés önmagában – azon túl, hogy előhozza a résztvevőkből a kreativitást és
segít kikapcsolódni –, a klasszikus csapatépítésben nem igazán játszhat
szerepet, legalábbis sokan így gondolják először. A helyzet azonban az, hogy
arra is van megoldás, hogy ezt a funkciót is ellássa – ilyenkor ugyanis a
munkatársak egy mozaikszerű, nagyméretű képet készítenek, amelynek mindenki egy
kis elemét festi meg. Ez az alkotás pedig már igenis megköveteli a
kommunikációt, az együttműködést.
A művészetek
gyakorlása iránt viszonylag csekély affinitást érzők – mint ezen sorok írója is
– számára sincs veszve minden, Mészáros Óvári Zita elmondása szerint ugyanis a
profi művészeti vezető segítségével mindenki képes elsajátítani a szükséges
technikai alapokat, hogy elő tudja csalogatni magából a kreatív énjét. „Minket
is meglep, hogy rendszeresen találkozunk olyanokkal, akik egészen különleges
képeket festenek. Ebből is látszik, hogy sokakban ott van a tehetség, csak
éppen a lehetőség nincs meg arra, hogy kibontakoztassák azt. A nálunk eltöltött
néhány óra, illetve az eredménye hosszú időre a programjainkon résztvevőkkel
marad, hiszen rendszeresen megtörténik, hogy az itt készült képeket az irodában
is kiteszik” – fűzte hozzá a vezető. Tapasztalatai szerint főleg tavasszal és
ősszel jönnek céges kollektívák csapatépítő szándékkal, átlagosan 15–35 fő vesz
részt egy-egy programon. Azonban volt már példa százfős foglalkozásra is, és az
is előfordult, hogy a fővárosi stúdióból kimozdulva egy hajón tartották a
csapatépítő festést.
Távol a
komfortzónától
Alaposan
kimozdítja a csapatépítő tréningeken résztvevőket a komfortzónájukból a
Survive-All, az 1996-ban alapított társaság ugyanis terepre viszi az embereket,
ráadásul vannak egészen különleges programjaik is. Kun Róbert, a cég
alapítója és vezetője magazinunknak nyilatkozva elmondta, hogy Hollandiából
indult a tengerészgyalogosok kiképzései módszereit a civil szférába átemelő
kezdeményezés, amelynek az ötletét onnan hozta Magyarországra. A társaság
kínálatában többek között olyan lehetőségek szerepelnek, mint a lézerharc,
motorosszán-túra a romániai Bihari-hegységben, illetve vannak túlélőtúráik is.
Kun Róbert
szerint akkor lehet fejlődést elérni, ha kimozdítják a résztvevőket a
komfortzónájukból, de persze az is kell, hogy benne legyen a csapattagokban a
hajlandóság a változásra. Közkedvelt csapatépítő program a lézerharc, ami azon
túl, hogy megdobja az adrenalint és mindenkiből kihozza, ami benne rejlik,
kiváló lehetőség arra is, hogy felmérjék egy-egy munkatárs vezetési
képességeit.
„Arra is van
példa, hogy amikor már másfél-két órája megy a küzdelem a csapatok között,
akkor egész egyszerűen megcseréljük a formális vezetőket. Ilyenkor kiderül,
hogy mennyire tud kommunikálni az adott személy, hogyan képes kezelni a
stresszhelyzetet, elnyerni a többiek bizalmát” – tette hozzá Kun Róbert. Ők klasszikus
szervezetfejlesztési, képzési tréningekkel nem foglalkoznak, és bár képzett
trénerekkel dolgoznak, csak viszonylag rövid visszajelzéseket adnak a
csapatokról, egyénekről pedig egyáltalán nem készítenek értékelést.
Robinson után
szabadon
A cég által
kínált extrém programok között van olyan is, amikor a vállalati kollektíva
kenukon átkel egy szigetre, ahol teljesíteniük kell bizonyos feladatokat, majd
amikor visszatérnek a kikötés helyéhez, akkor szembesülnek azzal, hogy eltűntek
a kenuk. Ilyenkor a szigeten található – az előkészületek során otthagyott –
eszközökkel kell megoldaniuk, hogy kijussanak a szárazföldre. Ennél a
programnál természetesen nem hagyják teljesen magukra a csapatot, egy tréner is
velük marad, a végső cél pedig egy tutaj elkészítése, amivel aztán átkelhetnek
a vízen, és az ehhez szükséges anyagokat persze megtalálják a szigeten. Ebben
az esetben is jól tesztelhető, hogy ki, hogyan viselkedik stresszhelyzetben,
illetve kiből lehet vezető, és persze az is, hogyan tud együttműködni egy
társaság.
A
megváltozott munkaerő-piaci helyzet, a generációváltás érezteti hatását a
csapatépítésnél is, Kun Róbert szerint egyre gyakrabban van olyan kérés, hogy
a
generációs különbségek áthidalását segítő, illetve a fiatal, máshogy gondolkodó
munkavállalóknak is megfelelő vezetési stílus kialakítását támogató programokat
szervezzenek.
Az alapító
elmondása szerint az 1990-es években, amikor elindították a szolgáltatást, még
csak a nagyobb, nemzetközi hátterű cégek vették igénybe a csapatépítési lehetőséget
kínáló programokat. Jelenleg is főként közülük kerülnek ki az ügyfeleik,
azonban érezhetően megnőtt a közepes és kisvállalkozások érdeklődése is – arra
is volt már példa, hogy 12 fős ügyvédi irodának szerveztek tréninget. Mivel
különleges élményt kínálnak, jellemzően nem okoz problémát elérni, hogy a
résztvevők aktívak legyenek a programok során.
Változás
tapasztalható abban is, hogy mikor szervezik a csapatépítést. Míg régebben
főként hétvégére esett, addig mostanában már leginkább az utolsó két munkanap
vagy péntek-szombaton vannak a programok, ha kétnapos az esemény; ha pedig egy
napról van szó, akkor valamelyik hétköznap – számolt be tapasztalataikról Kun
Róbert.
Segítő közösség
Rendszeresen
szerveznek a közösséget erősítő programokat a Jófogást és a Használtautót is
működtető Schibsted Classified Media Hungarynél. A cégnél tisztában vannak
azzal, hogy minden egyes ilyen esemény hozzájárul a munkáltatói márkaépítéshez
és a belső elégedettség növeléséhez – mondta érdeklődésünkre Boros Rita,
a társaság HR-vezetője. Ilyen kezdeményezések a vállalatnál a hackathon, amikor
egy teljes napig az önszerveződő csoportok a saját „love projektjükön”
dolgozhatnak, vagy éppen a havonta más-más borvidékek borait bemutató borklub.
A cég legfontosabb eseményeinek egyike mindig a csapatépítés, ami egy három
napos elvonulás szokott lenni. „Kétszer ugyanazt sosem csináljuk. Figyeljük a
szervezetben a csoportdinamikát és a programot úgy alakítjuk, hogy erősítse
azt” – részletezte Boros Rita.
A HR-vezető
elmondta azt is, hogy nagyon fontos volt számukra a 2018-as csapatépítő,
amelyen egy gyermekotthonban végeztek felújítási munkálatokat. Az otthonban 58
ideiglenes hatállyal elhelyezett, nevelésbe vett és utógondozói ellátásban
részesülő gyermek él. „A programot már tavasszal elkezdtük szervezni, mert
tudtuk, mi a célunk, de fontos volt megtalálni azt az ügyet, amely mellett a
cég el tud köteleződni és egyszerre 100 ember tud hasznos munkát végezni. Így
esett a választás a Mónosbéli Gyermekotthonra. A programra nagyon pozitív
visszajelzéseket kaptunk. Nemcsak látványos volt az elért eredmény, a megújult
területek, de sokat adott a résztvevőknek és az otthon lakóinak is” – fűzte
hozzá Boros Rita.
A tavalyi
csapatépítő tréning a közösségi érzés erősítése kapcsán maximálisan elérte a
remélt hatást, sőt olyan sok visszajelzés érkezett, hogy a korábbi gyakorlattal
ellentétben, amikor a programok után egy kérdőív segítségével értékelték a
tapasztalatokat, ezúttal elhagyták ezt a fázist. A program hatására a
vállalatnál úgy döntöttek a kollégák, hogy további három hónapig a kávépénz
jelentős részét arra fordítják, hogy az ott lakók élelmezési minőségét
javítsák.