Munkaerő-fejlesztés

36_alphagraphics.jpg
Forrás: ITB
Meglepő és mulatságos munkamegnevezések

Minek nevezzelek?

Ki akar értékesítési munkatárs lenni, ha helyette „retail Jedi”-t írhat a névjegyére? Vagy mennyivel jobban hangzik a „happiness manager”, mint az ügyfélkapcsolati munkatárs? A korlátlan lehetőségek földjén tényleg az lehetsz, aki akarsz.

Lássuk be, óriási tolongás van az informatikai piacon. A cégek versenyeznek a dolgozók kegyeiért, a dolgozók igyekeznek megkülönböztetni magukat cégen belül és a szélesebb munkaerőpiacon egyaránt. Ebben a helyzetben már nem elég, ha valaki szoftverfejlesztőket keres vagy egyszerűen biztonsági rendszermérnöknek hívja magát. A céges és a személyes branding eszköztárába bevonultak a vicces, fura vagy kimondottan idióta munkaköri elnevezések is. Az alábbiakban a CB Insights nyomán bemutatunk néhányat az elborultabbak közül.

 

Evangelistától az alkimistáig

– Innovációs evangelista: az „innovation evangelist” feladata, hogy felszabadítsa az emberek kreativitását és ezáltal kiteljesítse újítási képességeiket. Az elmúlt években az SAP-nak és a Google-nek is volt ilyen munkatársa.

– Álomalkimista: a földhözragadt vállalatoknál – de nem úgy a QuickStepnél – a „dream alchemist” még mindig kreatív igazgató vagy éppen a marketing vezetője. De lehet alkimista valaki a UX tervezés vagy éppen a termék- és megoldásfejlesztés terén is.

– Innivációs alkimista: akár az előző kettő keveréke is lehetne az „innovation alchemist”. A USALLIANCE-nál azonban csak az a feladata, hogy modernizálja a hagyományos banki folyamatokat, ráadásul az álláshirdetés alapján egy-két év webfejlesztői tapasztalattal már bárkiből lehet alkimista.

– Innovációs serpa: az innováció itt van körülöttünk, de fel kell fedezni, és be kell hozni a cég falain belülre. Ez a dolga az „innovation sherpa”-nak: ahogy való életbeli társaik a hegymászókat, ők a vállalatvezetőket segítik, hogy megkeressék számukra a cég számára hasznos újításokat.

 

Boldogságot mérni?

– Boldogságmérnök: ki ne szeretne boldogságmérnök lenni? Bár, ha megnézzük, hogy az Automattic mit ért a „happiness engineer” alatt, rájövünk, hogy igazából egyszerű terméktámogatási munkáról van szó. Fő feladatai között ugyanis olyasmik vannak, mint hogy segítsen másoknak az Automattic termékeit használni, készítsen részletes hibalistákat és az információk, tudás megosztásával támogassa a közösséget.

– Biztonsági hercegnő: ez a munkakör egyetlen emberhez köthető. Parisa Tabriz 2015-ben csatlakozott a Google-höz és abba a csapatba került, amely a Chrome-ban keresett biztonsági hibákat. Egy tokiói konferencián jutott eszébe, hogy az unalmas „információbiztonsági mérnök” helyett „security princess”-nek nevezze magát, ezzel is felhívva magára a figyelmet a férfiak uralta szakmában. Mostanra már legalább főhercegnő lett belőle, mert a teljes Chrome böngészőért ő felel és a Google belső biztonsági kutatócsapatait is ő irányítja.

– Szívügyi igazgató: nem, a Chief Heart Officer nem a vállalaton belüli romantikus viszonyokat igyekszik előmozdítani. A VaynerMedia által 2014-ben kreált pozíció igazából a HR-vezetőt takarja, csak éppen más hangsúlyokkal. „CHO-ként a vállalat minden egyes dolgozójának szívverésével kapcsolatban vagyok” – mondta a poszt első betöltője.

– A kutatási kiválóság galaktikus alkirálya: ez szintén egyetlen ember titulusa, ő James Mickens, a Microsoft kutatója, akinek személyiségéhez az őt ismerők szerint illik is a „Galactic Viceroy of Research Excellence” elnevezés.