Az üzletben
mindenki sikeres akar lenni: teljesíteni a negyedéves, éves tervet; feljebb
jutni a ranglétrán; kivívni a munkatársak, a beosztottak és nem utolsósorban a
vezetők elismerését. A sikerhez vezető út kulcsa pedig az, ha nem hibázik az
ember – gondolják sokan, és ezt a hitet a társadalom is erősíti.
Csak a sikeres
emberek számítanak?
„A magyar közgondolkodás az elmúlt 5-10 évben sajnos nagyon elmozdult
abba az irányba, hogy hibázni kudarc, ezért megengedhetetlen. Ha valaki valamit
nem jól csinál, az maga a sikertelenség. Ha nem halad előre a karrierjében, az
maga a sikertelenség. A társadalomba, a kultúrába beleivódott, hogy csak a
sikeresek emberek számítanak. Nem lehet átlagosnak, középszerűnek lenni, nem
lehet rosszul dönteni, mert akkor kudarcot vallottál” – mondja a sikerorientált
közhangulatról Pethő Anikó, az Aarenson Consulting vezető tanácsadója.
Ebből a szempontból sokkal jobb a távol-keleti gondolkodás, véli Tűri Béla,
business és life coach. A japán kultúra például a munka természetes és
elkerülhetetlen részeként tekint a hibára, amely a tanulás és a fejlődés
alapja, nem pedig a számonkérésé vagy a büntetésé. Így ott nincs is akkora
félelem a tévedéstől, mint nálunk.
A legtöbb
hazai vezetőre viszont súlyos terheket rak a hibától való félelem. A környezet
elvárásainak hatására ők is abszolút kudarcnak élik meg a rossz döntéseket.
Nagy felelősség van a vállukon, élvezik a menedzsment és a tulajdonos bizalmát,
esetleg ők maguk a tulajdonosok, esetenként több tucat ember megélhetése múlik
azon, hogy mennyire sikeresen teljesítenek. Ezért aztán nem könnyű beismerni,
ha hibázott valaki, pedig egy vezetőnek igazából nem lenne más választása,
mondja Tűri Béla. Ha megtörtént a dolog, már nem is lenne szabad mérlegelni,
hogy milyen következményei vannak, mindenképpen el kell ismerni saját maga és
mások előtt is a tévedést. Azt is meg kell itt jegyezni, hogy egy eltitkolt
hiba, nem csak érzelmi, etikai kérdés, mert tovább görögve olyan lesz, mint egy
lavina, és a még könnyen kezelhető kicsi probléma hatalmas károkat okozó förgeteggé
dagadhat.
Már az interjún is
|
---|
Ha valahol
nem szeretnek a hibáikról beszélni az emberek, akkor az az állásinterjú. Hiszen
már a CV is a sikereket, az elért eredményeket hangsúlyozza, a személyes
találkozón pedig pláne ezeket akarja hangsúlyozni minden jelölt. Pethő Anikó
ennek ellenére szinte minden jelöltnek felteszi a kérdést: fel tudná idézni
néhány rossz döntését? Ezzel tudja tesztelni a jelentkezők önreflexiós
képességét, mennyire képesek beismerni tévedéseiket és hogyan tudják azokat
magukban feldolgozni. A tapasztalatok szerint a nők könnyebben és hamarabb
beismerik, ha valamiben hibáznak. A férfiak többet hezitálnak, de néhány
rávezető kérdés után tőlük is őszinte válaszok érkeznek.
Sokat
elárulnak a válaszok: kiderülhet belőlük, hogy az illető hogyan látja magát;
mennyire őszinte magával (és másokkal) szemben; hogyan hoz döntéseket és miként
reagál, amikor rájön, hogy elszúrt valamit. Ha valaki ragaszkodik ahhoz, hogy
nem volt rossz döntése, vagy nem emlékszik egyre sem, akkor jó eséllyel később
is a homokba dugja a fejét, amikor valami rosszul sül el. Ha másokat hibáztat,
akkor nem szívesen vállalja a felelősséget, és inkább másra keni a hibát. |
A hiba is csapatmunka
Márt csak
azért is, mert a rossz, elhibázott döntések legalább annyira hozzátartoznak az
üzleti élethez, mint az adóbevallás. Becslések szerint a vezetői döntések
nagyjából ötöde megkérdőjelezhető. Nem feltétlenül azért, mert a menedzser
elhamarkodott volt vagy nem figyelt: a körülmények is alakulhattak másképpen és
sokszor egyszerűen nem áll rendelkezésre elegendő információ, így az összes
végkimenetelt sem lehet előre lemodellezni. Az Aarenson vezető tanácsadója a
híres milliárdosok, a sikerlisták éllovasainak a példáját hozza fel. Esetükben
átlagosan csak a 20. cégük lett igazán sikeres, világszerte is ismert márka. Ők
maguk is elismerik, hogy számtalanszor hibáztak és hoztak rossz döntéseket.
Ráadásul egy
üzleti eredmény a legritkább esetben egyszemélyi döntés következménye. A vezető
mögött szinte minden esetben ott áll egy csapat, amely befolyásolja, majd
végrehajtja a döntéseket. Mindkét esetben nagy a csapat szerepe. Ha nem vettek
részt a döntés előkészítésében, ha nem tették hozzá saját szakmai
észrevételeiket, a hibás döntés következményeiért is vállalniuk kell a
felelősséget vagy annak egy részét. Ugyanígy áll, ha a döntés végrehajtásába
csúsznak be komoly hiányosságok.
Tűri Béla is
úgy véli, hogy a vezetés nem magányos műfaj. „Én hiszek a vezetői csapatokban,
szerintem minden menedzser mellé kellene néhány ember, akik meghatározó
véleményformálói az adott szervezeti egységnek, és akiknek a véleményére ad a
vezető. Az ember akkor látja jól a saját helyét, ha a koordináta rendszert
mások rajzolják köré” – mondja a szakember. Mindehhez szükség lenne a helyes
önértékelésre, de a business coach tapasztalatai szerint ebből a magyar vezetők
elég rosszul vannak eleresztve.
Errare humanum est,
vagyis tévedni emberi dolog
Mit kockáztat
a vezető, ha elismeri a tévedését? A legtöbben attól félnek, hogy elvesztik
vezetőik, kollégáik bizalmát, megbecsülését, és egyszerűen rossz vezetőnek
fogják tartani őket. Ez azonban nem ítélhető meg előre feketén-fehéren, állítja
Tűri Béla. Egy hiba, egy rossz döntés nagyságát mindig a környezet „árazza” be.
Teljesen mindegy, hogy erről az elkövető mit gondol. Minden cégnek van
valamilyen írt vagy íratlan értékrendje, és az ítélet is ehhez fog igazodni. Ha
a cég értékrendjébe még belefér az adott hiba, akkor elnézőbb lesz a környezet,
ha nem, akkor valószínűbb a számonkérés. Az elbírálása más ember tévedésének,
hibázásának azonban végül mindig az egyén szintjén történik. Ez egy személyes
döntés. Mélyen függ és meghatározott az adott ember (a döntéshozó)
értékrendjétől, személyiségétől, az adott helyzetben való érintettségtől (a
rossz döntés őt érintő következményeitől), vagy attól, hogy volt-e már hasonló
szituációban, és az rá nézve hogyan ért véget. A döntés abszolút érzelmi alapú
lesz, nem sok köze van bármiféle racionalitáshoz. Szinte teljesen független
attól, hogy a rossz döntés mekkora tényleges károkat okozott a vállalatnak.
Mindezzel együtt a beismerés hosszabb távon mindenképpen előnyösebb, mintha
valaki csak lapít egy tévedés után.
Számtalan
tapasztalat van arra, hogy kimondottan pozitív hozadéka van a hibák
elismerésének – árnyalja tovább a képet Pethő Anikó. Kísérletekkel
bizonyították, hogy a csapattagok sokkal emberibbnek fogadják el, magukhoz
sokkal közelebb állónak érzik azokat a vezetőket, akik tudnak hibázni. Ennek
pedig van egy további pozitív hozadéka is. Amikor legközelebb ők követnek el
valamilyen hibát, azt sem fogják akkora traumaként megélni, hiszen lám, a
múltkor a főnök is elszúrt valamit.
Kudarcok CV-je
|
---|
Meglehetősen
merész lépésre szánta el magát Johannes Haushofer, a Princeton Egyetem
egyik pszichológiaprofesszora. A Twitteren közzétette saját kudarcainak
listáját (CV of Failures), amelyben felsorolja például, hogy milyen állásokat
nem kapott meg, milyen ösztöndíjprogramokra nem jutott be, milyen kutatási
pályázatokra nem kapott pénzt vagy éppen milyen tanulmányait dobták vissza a
tudományos folyóiratok – számolt be a történtekről még 2016-ban a The Guardian.
Haushofer
azért választotta kudarcainak nyilvános kiteregetését, hogy némi perspektívát
kínáljon másoknak. „Számos dolog nem sikerül, amit megpróbálok, de ezek gyakran
rejtve maradnak, míg a sikerek mindenki számára nyilvánvalóak. Ebből aztán
sokan arra következtetnek, hogy nekem a legtöbb dolog sikerül. Emiatt pedig
magukban keresik a hibát, ha nekik nem sikerül valami, nem pedig abban, hogy a
világ igazságtalan, a pályázatok néha előre le vannak vajazva vagy a bírálóbizottságok
elfogultak” – írta.
Önostorozását
persze felkapták a Twitteren, és sorra jöttek a reakciók, hogy ez a fajta
őszinteség mennyire „gyönyörű”, „furcsán inspiráló” vagy éppen „briliáns”. A
nagy érdeklődés aztán elvezetett Haushofer meta-kudarcához, amit ő így
fogalmazott meg: „Ez a nyavalyás CV of Failure jóval nagyobb figyelmet keltett,
mint teljes tudományos munkásságom.” |
Önvizsgálat nélkül
nem megy
A hibás
döntésekkel való szembesülés legnagyobb haszna mégis egyéni szinten mutatkozik
meg, a fejlődésben, a tanulásban, az okulásban. Nem attól lesz jó vezető
valaki, hogy soha nem hibázik, hanem attól, hogy szembenéz a hibáival,
felismeri azok okait, majd folyamatosan korrigálja azokat. Belátja, ha rossz
volt a reklámkampány, elhibázott az árazás, a termék minősége elmarad a
kívánatostól. „Azt viszont minden vezetőnek látnia kell, hogy ezek a hibák nem
az ő személyes kudarcai. Kudarcnak csak az számít, ha valamit egyáltalán nem
csinálunk meg. Ha már csináljuk, az már valahova visz előre, és annak az
eredményét lehet vizsgálni, lehet belőle tanulságokat levonni” – hangsúlyozza
Pethő Anikó.
Az
önvizsgálat során jó néhány kérdésre választ kell találni. Mi vezetett a
hibához? Miért döntöttem rosszul? Nem állt rendelkezésre minden információ?
Aznap valami magánéleti probléma vonta el a figyelmemet? Mindezeket el kell
kezdeni felgöngyölíteni, és nem szabad egy legyintéssel elintézni, hogy hát így
történt, lépjünk tovább. Meg kell találni azt a fordulópontot, ahol másképp
cselekedve más eredményre jutottunk volna.
Egy vezető
nem engedheti meg magának, hogy semmilyen visszajelzést ne vegyen figyelembe,
de azt sem, hogy válogatás nélkül minden véleményre reagáljon. „Óriási kihívás
megtalálni azt a határt, ahol önazonosságunkat fel nem adva a határozott, mégis
esendő menedzser képét tudjuk magunkról közvetíteni. Egy nyavalygó, állandóan
könnybe lábadt szemű vezető legalább annyira rossz, mint az, aki senkire és semmire
nem hallgat” – teszi hozzá Tűri Béla.
Ő leginkább a
„legyél jelen!” módszerét ajánlja ahhoz, hogy első kézből érkező, valós
vélemények érjék el a vezetőt. Találkozzon a menedzser rendszeresen az
embereivel, hallgassa meg őket, legyen nyitott, mert így sokkal könnyebben el
tudja dönteni, mi a valós kritika. Jó megoldás lehet a „nyitott ajtók”
technikája is, de csak akkor, ha valóban komolyan gondolja a menedzser.
Elérhetőnek kell lennie, vállalnia kell, hogy rászánja az időt munkatársai
meghallgatására és érdemi válaszokat ad nekik. Ha nem így tesz, ha a kollégák
rendszeresen zárva találják az ajtaját (akár konkrét, akár átvitt értelemben),
hamar megbukik a kezdeményezés.