Dick Costcolo, a Twitter volt ügyvezető igazgatója
improvizációs humoristaként kezdte karrierjét, és azt vallja, az üzleti életben
elért sikereit fejlett humorérzékének (is) köszönheti. 2009 szeptemberében ezt
posztolta az egyik közösségi médiafelületen: „Holnap az első nap ügyvezetőként.
Első feladat: aláásni a vezérigazgatót, megerősíteni a hatalmat.” És egy évvel
később valóban a cég első embere lett. A humor azonban kétélű fegyver, és a
rosszul megválasztott poén hatalmas bukást is eredményezhet. 2013. december
23-án afrikai utazása előtt az IAC pr-ese azt tweetelte: „Afrikába megyek.
Remélem nem kapom el az AIDS-t. Csak viccelek. Fehér vagyok.” Mire a repülőgép
leszállt, a fél internetet körbejárta a „vicc”, a pr-es később az állását is
elveszítette.
Hozzáértők és
magabiztosak
A humor munkahelyi hatásait egy harvardi tanulmányban (Risky
Business: When Humor Increases and Decreases Status, 2016) részletesen is
megvizsgálták, a kísérletek során kiderült: az emberek vicces kollégáikat
sokkal magabiztosabbnak és profibbnak gondolják, mint komoly és unalmas
munkatársaikat. A tanulmány szerint a sikeres és a sikertelen viccek egyaránt
növelik a magabiztosság percepcióját. Ha egy nem odaillő viccet sütünk el,
attól a viccelődő kolléga magabiztosnak, de kevésbé hozzáértőnek tűnik, ez
viszont csökkenti a csoporton belüli státuszát. Ha valaki valóban humorosan
képes viccelődni, többször megnevetteti munkatársait, azt nagyobb
valószínűséggel választják meg vezetői pozícióba.
A humort gyakran mellékes dolognak tartják, ám komoly
munkahelyi hatásai vannak – véli Mauricze Schweitzer, a tanulmány egyik
szerzője, a Pennsylvania Egyetem tanára. A humor, a vicc magasabb munkahelyi
státuszt, könnyebb előre menetelt hozhat a vállalati ranglétrán. A magasabb
státuszú munkatársak pedig magabiztosabban viccelnek, hiszen kisebb kockázatot
vállalnak, ha balul sülne el a vicc.
A csapatépítésben is
segít
A viccelődés, csipkelődés jó hatással van a vállalati
kultúrára. Segít a csapatépítésben, a munkatársak közötti jó viszony
kialakításában. Az innovatív, kreatív gondolkodás kialakulásában is nagy
szerepet játszik, emellett eloszlatja a feszültséget és a stresszt, és növeli
a
termelékenységet azáltal, hogy boldogabbá, elégedettebbe teszi az embereket. A
jó humorú kollégákkal szívesebben dolgoznak együtt az emberek, és könnyebben
nézik el az esetleges hibáit is.
Nem mindenki számára fontos a humorérzék megléte, kritikus
viszont az olyan munkahelyeken, ahol állandóan emberekkel dolgozunk együtt,
például az értékesítésben, az ügyfélszolgálaton, de középvezetői és felső
vezetői szinteken is. A tanulmány azt javasolja a HR-es szakembereknek, hogy a
jelölteknél többek között a fejlett humorérzék meglétére is érdemes figyelniük.
A káromkodás senkinek
sem jó
Míg a jó ízlésű humornak egyértelműen pozitív hozadékai
vannak, addig a munkahelyi káromkodást, trágár beszédet senki sem tolerálja.
Sőt, a Kúria több döntése értelmében a munkaszerződés azonnali felbontásához
adhat alapot. Az ítélkezési gyakorlat hosszú ideje következetes abban, hogy
egyetlen munkavállaló sem köteles eltűrni munkatársa agresszív viselkedését,
sértő, durva beszédét – a munkatársak nem használhatnak egymással szemben
trágár kifejezéseket.
Illendő munkahelyi viselkedés 10 pontban
|
---|
1. Mindig köszönjünk.
2. Ne nézzük levegőnek a liftbeli utazótársainkat.
3. Használjuk a „kérem”, a „bocsánat”, az „elnézést” szavakat.
4. Ha kiszaladunk vásárolni, kérdezzük meg a többiektől, hogy kérnek-e valamit.
5. Ne vigyünk átható illatú ebédet még a konyhába se.
6. Ne szakítsuk félbe beszélgetőpartnerünket.
7. Ne panaszkodjunk ok nélkül.
8. Tárgyalás közbe ne ellenőrizzük a telefonunkat.
9. Ne tegyünk megjegyzéseket a kollégák megjelenésére, ruhájára.
10. Hagyjunk rendet magunk után. |
A bíróság által vizsgált egyik ügyben egy munkahelyi
nézeteltérés indította el a lavinát: a munkavállaló reggel elkésett, majd
ezután arra kérte munkáltatóját, engedje el korábban aznap. A kérésnek a
munkaadó nem tett eleget, a késés miatt pedig írásbeli figyelmeztetést kapott
a
kolléga, ami „kiverte a biztosítékot” az alkalmazottnál: durván kiabált, sértő
és trágár kifejezéseket használva.
A bíróság megerősítette, hogy a munkahelyen a trágár beszéd
elfogadhatatlan, és a munkavállalóknak a munkahelyen úgy kell viselkedniük,
hogy azzal mást ne sértsenek meg. Nem meglepő módon az ügy a munkavállaló
azonnali kirúgásával végződött, amit a Kúria is jogszerűnek tartott ítéletében.
E-mailban is a szép
beszéd az elfogadott
Egy másik esetben is a munkaviszony megszűnéséhez vezetett
egy munkahelyi levélváltás. Egy banki alkalmazott olyan stílusban válaszolt
kollégája e-mailjére, ami összeegyeztethetetlen volt a kollegiális
együttműködés normáival, és súlyosan sértette az adott munkahely etikai
kódexének előírásait. A Kúria megállapította, hogy a levél hangvétele nem volt
megfelelő, nem illeszkedett a szokásos banki kommunikációs kultúrába és sértő
megállapításokat tartalmazott.
Fontos tehát, hogy a munkavállaló ne csak a feladatok
elvégzésére törekedjen, hanem működjön együtt kollégáival, és a munkahelyen a
munkáltató
által elvárt magatartást tanúsítsa – véli Kricskovics-Béli Boglárka, a
KMPG szakértője. Munkáltatóként ezt erősítve arra kell törekedni, hogy
megfelelő légkör uralkodjon a munkahelyen, ha ezt bármelyik munkavállaló
megsérti, arra reagálni kell, nem szabad hagyni, hogy elmérgesedjék a helyzet.
Minden munkahelyen más és más a vitakultúra – van, aki már
attól is rosszul érzi magát, ha felettese szigorúan néz rá, míg mások egy
parázs vitára később csak legyintenek. A feszültségek, az egymás közötti ellentétek
kifejezésére és levezetésére azonban nem a trágár beszéd és az ajtócsapkodás a
jó módszer – figyelmeztet a szakértő. Az ehhez hasonló minősíthetetlen
viselkedés ugyanis jogalapot adhat a munkaszerződés azonnali hatályú
megszüntetésére.