ITexec

izolacio-integracio.jpg
Forrás: ITB
Koronavírus

Izoláció és integráció

Különös feladványokkal lepnek meg a különös idők. Itt van példának okáért az a kérdés, hogy végül is mi számít a leghatékonyabb védekezésnek a járvány elleni küzdelemben. Fújjuk a választ és többségünk gyakorolja is: a prevenció, ami az önkéntes izoláció, vagyis otthon maradunk, bezárkózunk, kerüljük a másokkal való valóságos találkozásokat. Ám ha felteszünk egy másik kérdést is, amelyre a technológiának köszönhetően adhatunk elfogadható választ, még össze is zavarodhatunk.

Bezárkózva is próbáljuk folytatni korábbi életünk fontos vagy fontosnak vélt tevékenységeit. Magától értetődő a válasz arra a kérdésre, hogy miként maradhatunk izolálva is kapcsolatban olyan intézményekkel, személyekkel és szolgáltatásokkal, amelyek, illetve akik nélkül fontos vagy fontosnak vélt dolgainkat nem lennénk képesek rendezni. A digitális technológia adta lehetőségeket kiaknázva, más szavakkal: minél teljesebben integrálódva életünk digitális terébe, digitális életünk terébe, akár zárt ajtók mögött is folytathatjuk, amit folytatni adatott.

Ritkán látható technológiai ugrás történt nemrég, egy olyan hirtelen és nagy léptékű változás, amely megér néhány bekezdést. A Microsoft Teams kollaborációs platform napi aktív felhasználóinak száma a világon a március 11-ei 32 millióról március 18-ára 42 millióra rohant fel, ami, akárhogyan is vesszük, több mint 30 százalékos növekedés hét nap alatt. Ugyanezen időszakasz alatt Hollandiában a Teams napi aktív felhasználók száma a tizennégyszeresére, Spanyolországban a tízszeresére, Franciaországban a hétszeresére növekedett, mondta a CNBC-nek adott nyilatkozatában Jared Spataro, a Microsoft azon alelnöke, aki a Microsoft 365 (korábban Office 365) termékekért és szolgáltatásokért felelős. Spataro azt is elmondta, hogy olyan világcégek vannak a 100 ezernél is több Teams-felhasználóval bíró 20 nagyvállalat között, mint az Accenture, a Continental AG, az EY, a Pfizer és az SAP.

Az emlegetett hét (2020. március 11-18.) Európában a koronavírus-járvány elleni nemzeti küzdelmek erősödésének kezdete, amikor tízmilliók maradtak otthon, közülük sokan otthonról folytatták munkájukat, tanulók és egyetemisták millió kezdték meg a távtanulást a nappali vagy a konyha asztalán, kinek mi jutott.

Nemcsak a Microsoft, hanem más cégek hasonló szolgáltatásai iránt is robbanásszerűen növekedett az igény: az izoláltak tízmilliói a felhőben, a felhőből elérhető lehetőségeket választják – mert más nem tehetnek. Nincsenek megfelelő helyi megoldások, csakis globálisak, amelyek ekképpen a nemzeti kritikus infrastruktúrák részeivé váltak, integráns részei – a koronavírus-válságban kritikus elemei – lettek az országokat működtető infrastruktúráknak, de az országok nemzeti működtetői közvetlenül nem avatkozhatnak be e globális szolgáltatások működésébe.

Izoláció, kényszer az önellátásra a valóságos, nem digitalizált vagy nem digitalizálható élet legtöbb területén, ha koronavírus-járvány megfékezése a közvetlen cél, ugyanakkor a technológiai megoldások terén, életünk digitalizált tereiben az együttműködés, a kényszer az integrációra, ha nemcsak az egészségünket, hanem a jövőnket is meg akarjuk menteni.

Az izoláció és az integráció bizarr koegzisztenciájának idejét éljük.