Közigazgatás

e-kozigazgatas
Forrás: NISZ

E-közigazgatás és képzés konferencia – a jövő már elkezdődött!

Sorban állás nélkül ügyet intézni, néhány kattintással csekket fizetni, várakozás mentesen személyit igényelni. Január 1-je óta működik az e-közigazgatási rendszer, ami hatalmas mérföldkőnek számít az állam digizalizációjában. Épp ezért március 7-én az Infotér által megrendezésre kerülő konferencia fókuszában az e-közigazgatás lesz: best practice megoldások, gyakorlati tapasztalatok, testre szabható közigazgatás, új technikák és innovatív iratkezelési megoldások várják a résztvevőket.

A magyar kormány nem kisebb célt tűzött ki magának 2018-ra, mint a közigazgatás digitalizációját. A nagy léptékű program megvalósításához jó alapnak bizonyult az emberek digitális fogékonysága, illetve az is, hogy háromezer nyugdíjasnak már a tavalyi évben volt ügyfélkapuja, melyet rendszeresen használt.

Trendek, fejlesztések, eredmények

Az új év első napjától élő rendszer hatalmas előrelépés, hiszen a teljes közigazgatást lefedi. Az azóta eltelt két hónap pedig rengeteg tapasztalattal szolgált. Mindezek szakmai ismertetésére, megvitatására, a további újítások és innovációk bemutatására az Informatika a Társadalomért Egyesület 2018. március 7-én harmadik alkalommal rendezi meg az e-Közigazgatás Képzés és Konferenciát, „Központban az elektronikus ügyintézés és a legeredményesebb elektronikus iratkezelési módszerek, megoldások” alcímmel. A rendezvénynek az Uránia Nemzeti Filmszínház ad otthont, ahol a téma szakértői és jogalkotói tartanak előadásokat intézményi, valamint szállítói oldalról.

A megnyitót követően Hajzer Károly informatikai helyettes államtitkár ismerteti az elektronikus iratkezelés mibenlétét, és a felhasználóbarát platformot nyújtó webes űrlapokra tervezett iForm-ról is többet megtudhatnak az érdeklődők. A szakmát lázban tartó ePapírról is szó lesz, valamint eHR-megoldás és az AVDH felhasználási lehetőségeinek bemutatása sem marad ki, amelyet a NISZ tolmácsolásában ismerhetnek meg jobban a résztvevők. A postai e-szolgáltatások is górcső alá kerülnek, valamint a hivatali kapu, ügyfélkapu, cégkapu, perkapu és a SZEÜSZ-ök is laikusbarát magyarázattal kerülnek bemutatásra.

A konferencia széles merítést nyújt a sokoldalú e-közigazgatási rendszer gyakorlati alkalmazásából és hasznából. A fő témák mellett a természetesen az eddig elért eredményekről is alapos képet kapnak a jelenlévők. A program összeállítása olyan sokszínű, hogy nemcsak az elektronikus ügyintézéssel kapcsolatos kötelezettségekre, a törvény hatályba lépését követő 2 hónap tapasztalataira és eredményeire koncentrál, hanem arra is, hogy intézményi oldalról, gyakorlati példán keresztül is bemutassa az első, úgynevezett best practice megoldásokat a központi közigazgatásban. A gyakorlati példák mellett az elektronikus közigazgatás következő mérföldkői, valamint új innovációs technikák, a digitalizáció mértékével is újnak számító iratkezelési megoldások is prezentálásra kerülnek.

Amikor az igény találkozik az innovációval

Az e-közigazgatás a digitális evolúcióra adott válaszreakció, mert, ahogy Deutsch Tamás Digitális Jólét Programért felelős miniszterelnöki biztos szokta hangsúlyozni: „aki kimarad, az lemarad”. Épp ezért a kormány elébe megy az újításoknak, és a kabinet úgy döntött, hogy az államigazgatásnak szintet kell lépnie, és fel kell vennie a ritmust, a más online platformokon már megszokott ergonómiával, annak érdekében, hogy kielégítse az ügyféligényeket. Első lépésként elindult a Cégkapu, ahol a vállalkozásokat az állam közvetlenül elérheti, és fordítva. Január 1-jétől pedig elstartolt az elektronikus közigazgatás, aminek lényege, hogy az önkormányzatok, bíróságok, a közjegyzők, az államigazgatási szervek és a közüzemi szolgáltatók kötelesek elektronikus ügyintézést biztosítani.

A konferencia résztvevői tehát megismerhetik az aktuális trendeket és az államigazgatást érintő legfrissebb digitális újításokat, valamint hasznos use case-eket tehetnek magukévá. A jövő tehát elkezdődött, Magyarország pedig elkezdte a felzárkózást a digitalizált országhoz. De arra a kérdésre, hogy a kormányzati e-közigazgatás sikeresen vizsgázott-e, március 7-én kaphatnak választ az érdeklődők.

 

(X)