Security

áak autópálya road traffic forgalom dugó
Forrás: ITB

Utolsó fázisába ért az eCall segélyhívó rendszer tesztelése

2015 októberétől az Európai Parlament döntése értelmében az új autók esetében kötelezővé válik az eCall beépítése. Az új megoldás magyarországi tesztelésével megbízott Best Way Traffic Kft. a projekt egy újabb szakaszát indítja el a közreműködő szolgáltatók és a bevetés irányítási szervezetek részvételével.

Az eCall rendszer a járműbe épített, folyamatos készenlétben álló intelligens egység, amely baleset esetén automatikusan tárcsázza a segélyhívó számot. Ez a megoldás biztosítja, hogy a sofőr eszméletvesztése esetén is időben megérkezzen a segítség, hiszen a balesetet követően a rendszer elküldi a pontos GPS koordinátákat a központnak. Ezt követően a diszpécser meggyőződik a vészhelyzet valódiságáról, megpróbál az esemény részleteiről további információkat keresni és  végül továbbítja az üzenetet az illetékes szervek felé.

2013-ban az Európai Unió Közlekedési és Idegenforgalmi Bizottságának HeERO nevű projektje keretében kilenc ország aktív részvételével próbálták ki az automatikus segélyhívó rendszert. Magyarországon a Best Way Traffic Kft. végezte a tesztelést. Az Európai Parlament jelenleg hatályos döntése szerint 2015. október 1-jétől az Európai Unió minden országában működnie kell az eCall segélyhívó rendszernek.

Az eCall projekt áprilisban induló fázisának feladata a rendszerben részt vevő szervek és szolgáltatók különböző informatikai rendszerei közötti kommunikáció és együttműködés lehetőségének kialakítása lesz. Ennek megvalósítására Magyarországon a Best Way Traffic Kft. kapott megbízást.  A közlekedésinformatikai adatok feldolgozásával és elemzésével foglalkozó cég szakmai konferencia keretében vitatta meg a rendszer bevezetésével kapcsolatos kérdéseket az érintett szervezetek képviselőivel.

A konferencián Szvétek Ferenc, a Best Way Traffic Kft. ügyvezetője ismertette az előző fázis eredményeit, illetve felvetette a most következő lépés, az Interoperabilitási teszttel kapcsolatban felmerült kérdéseket. A konferencián a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ, az ORFK Rendészeti Főigazgatóság, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság, valamint az M&S Informatikai Zrt. képviselői tartottak előadást. „Az eCall magyarországi bevezetése nem csupán mérnöki szempontból jelent kihívást, a rendszer eredményes üzemeltetéséhez ugyanis számos szakterület hatékony együttműködésére van szükség a közlekedésügytől a katasztrófavédelmen át a távközlésig. Célunk jelenleg az eCall szolgáltatás magyarországi bevezetéséhez szükséges feltételek megteremtése, és az ehhez kapcsolódó, aktuális feladatok azonosítása” – hangsúlyozta Szvétek Ferenc, a Best Way Traffic Kft. ügyvezetője a konferencián.

Barna Péter, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium főosztályvezetője elmondta, hogy az eCall program is hozzájárulhat a közúti közlekedésbiztonság fokozásához, így célunk eléréséhez, a közúti balesetekhez kapcsolódó halálesetek számának 50%-os csökkentéséhez 2020-ig. Az eCall bevezetése kapcsán a szakember úgy látja, jelenleg reális cél a szolgáltatás elindítása az Európai Unió által célul tűzött 2015. október 1-jei határidőre, de a részletes műszaki szabályok Európai Uniós kihirdetését követő, tervezett 36 napos türelmi idő szükséges lehet a rendszer további fejlesztéséhez.

Az autógyárak számára az uniós rendelkezés hatályba lépését követően megjelenő új modellek esetében kötelező az automatikus segélyhívó beépítése, azonban később akár utólag beépített egységekre is kérhető típusjóváhagyás. Az eCall rendszer egyik előnye, hogy olyan adatokat is továbbít a segélyhívó központokba, amelyek a mentés során hasznosak lehetnek, mint például, milyen üzemanyag van a balesetet szenvedett járműben. Szvétek Ferenc hozzátette, hogy a rendszer fejlődésével később akár orvosi adatok is továbbíthatók lehetnek, így a kiérkező mentők már tudni fogják, a sérült milyen gyógyszereket szed, vagy éppen milyen kezelés alatt áll.