Elképesztő mennyiségű végfelhasználói eszközt juttat az
emberek birtokába a mobilmánia, a legkülönfélébb variációkban. Ennek
eredményeként a cégek alkalmazottai természetesnek veszik, hogy saját
mobiljaikat is bevonják a napi munkába. Különböző felmérések szerint a
vállalatok 50–70 százaléka hajlandó szentesíteni ezt a gyakorlatot, nem kis
fejfájást okozva ezzel az informatikai részlegnek, mert a jelenség komoly
hatást gyakorol a vállalatok saját it-erőforrásainak menedzselésére.
A szakértők által byod-nak (bring your own device-nak)
nevezett jelenség előnye, hogy lehetővé teszi a munkavállalóknak a hatékony és
mobil munkavégzést, s ezáltal nő a cégek hatékonysága is. Szabályok nélkül
azonban a byod komoly károkat okozhat a vállalatoknak: elveszíthetik az
ellenőrzést az it-rendszerük és annak használói fölött, így a biztonság és az
érzékeny adatok kérdésköre kiemelt szerephez jut.
Parancsolatok
Ahol még nem tudatos az adaptálás, ott jó, ha megfontolják a
következő szempontokat a jelenség kezelésére.
– Biztonság. A vállalati hálózatra kapcsolódó személyes
eszközök sérülékenyek, így nehezebb elérni, hogy kizárólag a cég tűzfalain
belül működjenek.
– Megfelelés a hatósági előírásoknak. Számos olyan szervezet
létezik, amelynek hatósági szabályoknak kell megfelelnie. Ennek nehéz eleget
tenni, ha a legkülönfélébb mobileszközök működnek a tűzfalon belül és kívül.
– Felügyelet. Nehézséget jelent, hogy az it-részlegnek
sokféle eszközt kell menedzselnie egyetlen, szabványos eszköz helyett, amely
már eleve a szükséges szoftverekkel feltöltve kerül a felhasználóhoz. Beleértve
természetesen a vírusirtókat, a hozzáférés-kezelést stb. Saját eszköz
használatakor a szoftverek frissítése sem mindig oldható meg központilag.
– Támogatás. A byod hatalmas kolonc a helpdesk nyakán, mivel
az ügyfélszolgálati munkatársaknak tudniuk kell kezelni a használatban lévő
eszközök problémáit.
– Erőforrások. Az eszközök menedzselése időigényes, s tovább
feszíti a már egyébként is túlterhelt it-részleg teljesítőképességének
határait.
– Költségek. Az idő pénz, tartja a mondás, s ez igaz az
informatikai-fenntartási részleg munkatársainak a munkájára is. A mobileszközök
támogatása, frissítése, megfeleltetése a szabályozóknak jelentős
többletköltséget okoz.
Nem csökkenő növekedés |
---|
Semmi jel nem mutat arra, hogy a közeljövőben csökkenne a
mobileszközök használatának terjedési sebessége. Egyedül az Apple 17 millió
iPadet szállított 2012 harmadik negyedévében, ami éves szinten 84 százalékos
növekedésnek felelt meg. Az ABI Research prognózisa szerint 2015-re 7,4
milliárd mobileszköz lesz világszerte forgalomban, s ehhez további 1,2 milliárd
okostelefon jön a rákövetkező öt esztendőben. |
A fő ürügy
Azok a vállalatok, amelyek még ódzkodnak a magáneszközök
használatának engedélyezésétől, szinte kivétel nélkül biztonsági okokra
hivatkozva tartják távol magukat. Pedig ahol megfelelő mobileszköz-menedzsment
működik a készülékek felügyeletére, ott kellő kontroll mellett engedélyezhető
a
magántulajdonú eszközök, mobiltelefonok vagy éppen tabletek használata a
vállalati infrastruktúrában. Természetesen a felügyeletnek eleve ki kell terjednie
a vállalati tulajdonú mobileszközökre – a legjobb, ha a cégek az egységes
vállalati kommunikáció keretében a többi csatornához integrálják az összes
mobilt.
Az adatvédelem keretében titkosítani kell a kommunikációt,
legyen lehetőség a felügyelt eszközök zárolására, végső esetben szükségessé
válhat a fájlok távoli törlése is. Magántelefon esetében megoldható, hogy csak
a céges adatokat töröljék.
Olyan riasztási és értesítési funkciók sem ártanak, amelyek
révén jelentések készíthetők a megfelelőségi előírások teljesítésének
támogatására. Az egyszerűségre is figyelni kell: a felügyeleti feladatokat
például a vezeték nélküli eléréssel, automatikusan lehessen regisztrálni, akár
egy könnyen használható webes konzolon. Az csak természetes, hogy az illetékesek
ráláthatnak a szervezet hálózatához kapcsolódó eszközökre, valamint nyomon
követhetik a cégen belüli mobileszközöket, illetve a felhasználók
tevékenységét.
Az alkalmazottaknak sem kell aggódniuk a biztonság miatt: a
vállalati fájl- és alkalmazástáron keresztül biztonságosan férhetnek hozzá a
munkájukhoz szükséges alkalmazásokhoz és dokumentumokhoz. Egy speciális portál
segítségével pedig megkereshetik, illetve zárolhatják is az esetlegesen
elveszített vagy ellopott mobiltelefonjaikat.
Infrastruktúra
Fontos a korrekt infrastruktúra kiépítése is. Ebben a
vállalatoknak olyan stratégiát kell kialakítaniuk, amely megfelel méretüknek,
igényeiknek, továbbá olyan stabil és sokoldalú wlan-t kell kiépíteniük, amely
megkönnyíti a magán-mobileszközök adaptálását.
Szakértők szerint a wlan-hálózat kiépítésének első lépése,
hogy növelni kell a wifi-lefedettséget. A gyakorlatban ez úgy valósulhat meg,
hogy a cég több vezeték nélküli hozzáférési pontot (ap-t) telepít a telephely
köré. Ahol nem érhető el olyan áramforrás, amelyhez csatlakoztatni lehetne az
ap-t, ott poe (power over ethernet) kapcsolók használatával lehet megoldani a
problémát, amelyek áramot szolgáltatnak az ap-nak és Ethernet-kábelen adatokat
továbbítanak.
Lényeges lépés a problémamentes wifi-kapcsolat megteremtése
a felhasználók részére. A wlan-nak meg kell tudnia birkózni a hálózati forgalom
jelentős növekedésével, és magasabb sávszélességet kell szolgáltatnia. Ehhez
szakértők Gigabit Ethernet technológiát javasolnak a switchekhez, és nagy
teljesítményű, vezeték nélküli ap-k telepítését a sebesség és a jeltartomány
növeléséhez a hálózat periférikus pontjaiban.