Technology

annie-spratt-unsplash_web.jpg
Forrás: Annie Spratt @Unsplash
Szoftver, kevés kódolással

Amikor az üzlet írja az alkalmazást

Válsághelyzetben mutatkozik meg igazán, mennyire fontos, hogy a vállalat és annak informatikai rendszere gyorsan tudjon reagálni a megváltozott körülményekre. Erre az egyik jó megoldást a világszerte egyre népszerűbb low-code platformok jelentik. 

A vállalati szoftverek fejlesztésének egyik legnagyobb gátja mindig is az volt, hogy az üzleti felhasználók nem értenek a programozáshoz, a fejlesztők pedig (tisztelet a kivételnek) nem értenek igazán mélyen az üzlethez, a folyamatokhoz. Ezért aztán a két fél közé sokféle szereplő (projektmenedzserek, üzleti elemzők, egyebek) állt be közvetíteni, hogy a végeredmény minél közelebb legyen az eredeti elképzelésekhez.




Basa Richárd, Oriana

Az Oriana Effector platformot a neves Forrester Research elemzőcég is kiemelte egyik írásában. megemlítve az előre gyártott elemek hasznosságát és ezen platformok nagyvállalati bevezethetőségét.

Számos kísérlet született már arra, hogy az üzleti alkalmazások fejlesztését minél közelebb vigyék a tényleges üzleti területhez. Ezen a téren az egyik legígéretesebb új irány az úgynevezett low-code platformok megjelenése. Ezek olyan eszközök, amelyekben egy kicsit képzettebb üzleti felhasználó grafikus felületen pár kattintással létre tudja hozni az üzleti logikát, a folyamatokat, az új alkalmazás vázát.
Ezt átadja a fejlesztőnek, aki akár néhány hét alatt elkészíti a teljes alkalmazást, foglalja össze a technológia lényegét Basa Richárd, az Effector low-code platformot fejlesztő Oriana vezérigazgatója.

Kész elemekből építkezik
A piacon több low-code platform is elérhető, de ezek nem feltétlenül csereszabatosak egymással. Az Effector úgynevezett core application fejlesztési platform, tehát kimondottan arra lett tervezve, hogy nagyvállalati háttérrendszerekhez készítsenek vele kiegészítő alkalmazásokat, definiáljanak új üzleti folyamatokat. „A mi erősségünk abban áll, hogy már a kezdetektől ötvöztük a low-code és a munkafolyamat-támogató rendszerek képességeit. A Forrester is arra számít, hogy a közeljövőben összeolvadnak a profi low-code eszközök és a folyamatautomatizáló eszközök. Az Effector esetében ez már meg is valósult”, mondja Basa Richárd.

Nagyvállalati használatra szánt platformhoz illően az Oriana platformja jól integrálható meglévő rendszerekkel, adatbázisokkal, adattárházakkal, a benne létrehozott alkalmazások pedig rendszerhívásokat vagy szoftverrobotokat is indíthatnak. Tovább könnyíti a kész megoldások elkészítését, hogy az Effector Studio előre elkészített folyamat- és alkalmazássablonokat, megjelenítő képernyőket is tartalmaz. Lehet a sablon egy munkafolyamatba épített feladatkosár, egy ügyletmegjelenítő képernyő vagy akár egy teljes beszerzési rendszer; ezeket drag-and-drop módszerrel be lehet húzni a készülő alkalmazásba. A platformot a tapasztalt fejlesztők is előszeretettel használják, mert a munkájukat jelentősen tudják gyorsítani és nem kell egy új projekt indulásakor mindent nulláról kezdeni (ami unalmas). Ugyanakkor a pár éves tapasztalattal rendelkező fejlesztők is eredményesen tudnak új alkalmazásokat létrehozni, mivel a platform érthetően építi fel az alkalmazás megvalósításához vezető lépéseket.

Az Effector ennek révén a mai üzleti-informatikai környezetek több kihívására is választ ad, magyarázza Basa Richárd. Egyrészt, platformként szolgálhat a vállalat digitalizációs törekvéseihez, alkalmazás konszolidációjához és modernizációjához, valamint lehetővé teszi az üzleti igények gyors kiszolgálását – miközben a mélyebben lévő nagy rendszerekhez (például egy ERP-hez) nem kell olyan gyakran nyúlni. Másrészt pont az igények gyors kielégítésének köszönhetően megszüntetni annak veszélyét, hogy az üzleti területek az IT-t megkerülve szerezzenek be a munkájukhoz szükséges megoldásokat, létrehozva ezzel a rettegett „shadow IT-t”. A low-code platform része az informatikai infrastruktúrának, vonatkoznak rá a biztonsági, integrációs és üzembe állítási szabályok – ha ebben hoz létre valamit a felhasználó, nem tud kárt okozni a vállalati rendszerekben így a gyorsaság nem megy az üzemeltetés vagy a biztonság rovására.

Partnerek segítségével
Az Effector kialakítása többféle üzleti modell kialakítását tette lehetővé az Oriana számára. Egyrészt a vállalat Professional Services részlege maga is vállal projekteket a legnagyobb ügyfeleknél, de az üzleti stratégiát alapvetően a partneri modellre építik, mondja a vezérigazgató.

Üzleti partnerből is van többféle. A megoldásszállító (delivery) partner az Effector használatával végez projekteket saját ügyfelei számára. Az OEM-partner a technológiára alapozva létrehozza saját kész megoldását, és azt értékesíti saját ügyfeleinek. És végül van a tanácsadó partner, amelyik az Effector folyamatmodellező eszközében kialakítja az ügyfél számára a folyamatokat, az üzleti logikát, akár az alkalmazás prototípusát, amelyből már egy megoldásszállító partner (vagy éppen az ügyfél) tud kész szoftvert fejleszteni.

Basa Richárd szerint óriási jövő rejtőzik a kompetenciaközpontok felállításában is. Ebben az értékesítési modellben az ügyfél és a szállító (maga az Oriana vagy valamelyik partnere) közösen felállít egy csapatot. Ez a csapat aztán az ügyfél által megszabott prioritások szerint, általánydíjas konstrukcióban folyamatosan készíti a funkciókat, megoldásokat. Különösen jól jöhet ez ott, ahol komplex digitalizációs stratégiát kell végre hajtani, mert agilisan lehet követni az igényeket.

Irány a nagyvilág!
A szoftverfejlesztésnek ez az ága rendkívül gyorsan, évente 50-60 százalékkal bővül, és továbbra is óriási lehetőségek előtt áll. Az Oriana ki is veszi a részét ebből, az utóbbi egykét évben a piaci átlagot jóval meghaladó ütemben növekszik. A cégek összevont forgalma közel háromszorosára növekedik 2018-2020 között. A jövőre vonatkozólag is hasonló növekedést terveznek főképp a nemzetközi piacról-

Tavaly egyébként is nagy változás történt a cég életében. A Hiventures-től kapott tőkebefektetésből létrehozták az Oriana International nevű vállalatot, amely a külföldi terjeszkedést végzi. A vállalatot igazi nemzetközi csapat irányítja, és folyamatosan kutatják a lehetséges külföldi partnereket. Bár az elsődleges célpont Kelet-Közép-Európa, a térségen kívül vannak már partnerek Ausztriában, Lengyelországban, Angliában, Törökországban és Írországban is. „Nagyon sokat tanultunk magyar partnereinktől, és azóta tovább finomítottuk a módszereket, kipróbáltuk a jól működő üzeneteket. Most már jól olajozott folyamatokban tárgyalunk a partnerekkel és készítjük fel őket a velünk való együttműködésre. Most indítunk egy kampányt Nagy-Britanniában, Skandináviában és a német nyelvű országokban, és a későbbiekben természetesen meg akarunk jelenni az Egyesült Államokban is. A következő körös nagyobb tőkebevonás után tovább bővítjük a fejlesztői és a kereskedelmi csapatot is és újabb termékekkel is jelenünk meg, amik teljesen új dimenziókat hozhatnak nekünk és partnereinknek is”, vázolja fel végül a jövőt Basa Richárd.